O ni vise!

Vi har sett på et hus som vi er interessert i.... Bygget -75 på betongplate (uten gulvvarme, kun på bad som ble installert for noen år siden) Et 1½ plans hus. Ligger rett nedenfor en ås, men grunnen er gravd ca. 4 meter foran huset så det føles ikke som en naturlig stopp for væte. Vi vet dog ingenting om drenering.

Det er allerede besiktiget og i protokollen står det at det finnes mikrobiell påvekst i kaldloft. Det burde vel være ok å se over ventilasjonen der oppe og ordne luftstrøm?

Så hadde huset i kjøkkenet en væskeskade for 5 år siden, og som tydeligvis ikke ble utbedret skikkelig, gjør at kjøkkenet skal helt gjøres om i en forsikringssak da det forekommer fukt under gulvet. Ved siden av kjøkkenet ligger trappen, og i rommet under trappen har besiktigelsesmannen målt fuktighet på 85%.

Vi som ikke er så kunnige undrer om vi burde bekymre oss? Ifølge megleren skal forsikringsselskapet ta hånd om fuktskaderenoveringen, men vi kan likevel ikke slutte å tenke på om det finnes ytterligere grunn til bekymring. Det vi har lest om plate på mark som først kom på 70-tallet er at det ikke fungerte så bra og ofte er fuktskadet.

En annen ting vi har lest er at om et plastteppe f.eks. har løsnet eller viser bobler, kan det være tegn på fukt i betongplaten. I et av rommene har teppet laget bobler...... Kan jo være ingenting også...

Vi vil dessuten gjerne bruke litt penger på det siden det er oljefylte el-elementer til oppvarming, og vi vil gjerne satse på vannbåren. Det blir jo en del.

Synspunkter?
 
Ja, det virker nok å være et fuktig hus. Jeg ville være tilbakeholden med å kjøpe det, med mindre det er virkelig, virkelig billig. Oppvarming av huset er nok det minste av husets problemer.
 
Sånn ser jeg på det fra en lekmanns synsvinkel.

mikrobiell påvekst i sidvinden: Et eller annet sted lekker det varm fuktig luft opp i disse loftsområdene fra huset deres. Antakelig er plasten ikke tett, og derfor lekker varm fuktig luft dit. Den enkleste måten å løse det på er å skape undertrykk i huset gjennom mekanisk avtrekk.

vannskade i kjøkken: Alltid kjedelig med fuktskader, men en kjempeanledning for dere hvis dere kan være med og påvirke hvordan resultatet skal bli. Finn ut hvorfor det ble en fuktskade og hvorfor den ikke ble utbedret helt...

angående trappen: ikke så rart kanskje at det er fukt der hvis det har vært en fuktskade i rommet ved siden av som ikke har blitt utbedret, fukten kan jo ha spredd seg dit, bør også fikses av forsikringsselskapet.

Angående betongplaten, så har jeg hørt at alle betongplater som ikke har gulvvarme har fukt i seg som vandrer fra grunnen og opp, det er derfor man legger plast før man legger tregulv på betongplaten. Dessuten er det mange som har ventilert-platonmatte under gulvene sine så fukten skal transporteres ut den veien...

Det er imidlertid et problem med 70-tallshusene, og det er mangelen på vannbårne varmesystemer, så bare det kunne faktisk være en grunn til å ikke kjøpe huset. Jeg bor selv i et 70-tallshus med elektrisk varme og går ofte og funderer på hvordan man skal få inn vannbåren varme i huset, og med tanke på den dårlige isoleringen under platen, så er gulvvarme nesten utelukket...

- M
 
Takk for kloke ord.

Vi liker beliggenheten på huset, MEN det ER faktisk ikke billig. Vi ble overrasket over tilstanden da vi var på visning, da prisen er omtrent 300' høyere enn gjennomsnittshuset i vårt område.

Nå har det riktignok vært ute i litt over 3 måneder og ikke blitt solgt, så vi kan kanskje prute ned prisen noe. Men jeg tviler på at det går å trekke 30% av prisen som ville gjort det mer interessant for oss.

Hvordan finner man ut hvordan huset er bygget opp så man får svar på det der med plast mellom gulv og plate? Må man se på tegning da? Det samme med drenering? Eieren i dag er ikke den samme som bygde huset, og megleren visste ikke mye da vi var på visningen. Og det gikk ikke å spørre eieren i det hele tatt da denne ikke var hjemme for visning.....
 
Jeg synes innlegget fra starten høres litt ut som et lite rop om støtte for tanken om å hoppe av kjøpet?:( Jeg tror at jeg hadde vært veldig tvilende selv. Fukt og mugg kan være ganske plagsomt å få orden på, og at huset har direktevirkende strøm betyr jo at man må investere i annen oppvarming hvis man vil slippe unna litt billigere i fremtiden. :o
Det FINNES jo så mange fine, gode hus som kanskje ikke ser så mye ut for verden ved første øyekast, men som kanskje kan bli supergode! :)
 
Er man i det minste tvilende, så kjøp ikke. Er man derimot en skikkelig hejjare på å fikse og ordne med problemene, som kan løses. Så kan dette bli et kupp, bare å påtale om manglene og prute kraftig!
Har sett flere hus som har totale renoveringsbehov, av alle mulige slag. SÅ huset dere ser på, er ikke unikt på noe vis, gamle hus har jo alltid noe som bør utbedres.
Se på vårt hus bygget i 1957, ikke omdreneret, riktignok pisser det ikke inn vann, men malingen har boblet seg på visse steder, vi ser det ikke som et problem akkurat nå, vi tar de akutte problemene først.
Taket er lagt om for ca. 14 år siden, så det holder en god stund til.
Fasaden holder vi på med, revet alt murstein, og nå holder snekkerne på å legge stendere, isolere, gips osv......
At dere har oljefylte elementer er jo ikke noe kjempeproblem, føler dere at strømregningen tikker på bra, så invester i en luft/luft varmepumpe, den sparer mye!

Men som sagt er man usikker, KJØP IKKE! Det er mitt råd. Forsøk å finne ut så mye fakta som mulig, gjerne kostnader for å utbedre problem osv.
Hva kan dere gjøre selv? Det holder kostnadene nede vesentlig.
Lykke til! ! ! :)
 
Sist redigert:
Det som gjør oss tvilende er at vi ikke har noen anelse om i hvilken omfang worst-case-scenario kan bli? Hvordan får man vite på forhånd hvor store kostnader man EV kan ha foran seg? Leste i besiktigelsespapirene at "kjøperen har rett til en kostnadsfri telefonsamtale med besiktigelsesmann for gjennomgang av besiktigelse". Men hvis man vil vite FØR kjøpet da?
 
Et hus i dårlig stand, til tross for det dyrere enn lignende hus i samme område. Meglere begynner å snakke om at det tar lengre tid å finne kjøpere til hus og rentene stiger. Høres ikke ut som det kommer til å bli noen intens budrunde på dette huset.

Jeg ville hatt is i magen og enten ventet til selgeren senker prisen fordi de ikke fikk solgt det, eller ventet på et bedre hus for mindre penger.
Hvis det nå ikke er akkurat det huset med beliggenheten dere absolutt vil ha, slike følelser koster penger.
 
KayM76 skrev:
Det som gjør oss tvilende er at vi ikke har en anelse om i hvilken omfang worst-case-scenario kan bli?
Worst-case-scenario er vel at det finnes konstant fukt som trenger opp gjennom platen inn i huset, og da bør dere legge en ventilert Platonmatte (om dere ikke vil rive huset :) ) i alle rom i første etasje. Så en nær på totalrenovering av første etasje, med Platonmatten og nye gulv, noe som kommer til å heve høyden på gulvet, og har dere uflaks må dører og karmer tilpasses siden disse ikke passer til det nye gulvet.

Deretter bør dere installere mekanisk-utluft så dere får orden på ventilasjonen i huset...

- M
 
Men det er ikke risikabelt, ikke i det hele tatt. Hvis det ikke var for inspeksjonen hadde jeg kjøpt det umiddelbart. Det er fresht, ser nyoppusset ut. Og beliggenheten - ja, det er definitivt det som gjør mye av vår interesse. Ligger på helt riktig side av byen og uten for mange naboer tett på. Ved siden av ligger et av kommunens grøntområder som også gjør huset attraktivt. Men tomten er liten, bare 800 kvm, men på den annen side er vi ikke akkurat hagemennesker heller.

Hvordan er det med fliser? Slipper de gjennom fukt? Hvis man la fliser i større delen av huset, kunne man kanskje unngå at eventuelt oppadstigende markluft setter seg fast og begynner å gro? En del av huset er allerede i dag flisbelagt. Vi bør nok prøve å finne ut om det er nåværende eier som har renovert og lagt gulvene, jeg mener, han må jo ha merket hvis den gamle matten var dårlig når de rev den ut?

Så er jo alt dette bare våre egne teorier. Det eneste vi har fått bekreftet er fukt under gulvet på kjøkkenet relatert til en vannlekkasje for 5 år siden og at det er påbegynt mikrobiell vekst i loftet.
 
Milkshaken
Hei. nå legger jeg meg i også.... Ditt siste innlegg gjør at jeg definitivt fraråder dere fra å kjøpe..
Virker som at dere mest ser til beliggenheten.... Slikt gjør at man kan bli blind på andre detaljer, slik som husets stand for eksempel.

Du skal ikke tro at du kan legge fliser for å holde unna markfukten,,,, det er da festematerialet og fugene som sprekker etter en tids bruk.. Fliser er best ved fuktighet ovenfra der du ikke har festemateriale..

som sagt, jeg fraråder dere fra dette kjøpet, da dere virker altfor ukyndige (Beklager uttrykket) til å kunne ta vare på husets mangler... Vann og fuktskader er blant det verste man kan holde på med, men skulle dere likevel kjøpe huset så er min anbefaling at dere sørger for å bytte oppvarmingen aller først, da jo strøm er veldig dyrt nå for tiden.
 
Let videre i stedet! Jeg vokste opp i et område der alle hus var bygd med impregnert syll direkte på plate. Alle hus i området måtte bryte opp gulvene og utbedre problemet. Min pappa som er snekker gjorde dette selv, men mange fikk virkelig anstrengt økonomi av å bli kvitt problemet.
 
Spørsmålet er jo hvilken type plate det er.

Det finnes jo to varianter. Den første er kalde plater der isolasjonen ligger oppå. Den konstruksjonen anses i dag å være en risikokonstruksjon, selv om den kan fungere utmerket hvis den er riktig utført. Den nyere typen er slik man bygger i dag, dvs. isolasjonen under platen og betongen blir da varmholdt. -75 forekom visst begge typer, selv om type 1 nok fortsatt var vanligst. Er det den typen, og dere ikke føler at dere kan reparere og fikse selv, kan det bli skikkelig dyrt. Å bytte alle gulv er en risiko, og fukt kan jo ha vandret i veggene også.

Så minst en ordentlig sjekk av hvordan det er bygget, pluss ytterligere en fuktsjekk og helst også en mugghund, vil jeg si.
 
hadde jeg vært i dine klær hadde jeg ikke kjøpt.
men, er du en dyktig snekker ja da kan man ta tak i alt selv og renovere. ellers NEI!!
70-talls husene var en bygge boom da det bare fullkomment ble satt opp hus, mye juks fra alle kanter.
kjøp ikke 70-talls hus overhodet.
mitt råd!
mvh
snekker estwing
 
Vi vet bare ikke hva vi skal satse på.... Hus med kjeller - også risiko for fukt med dyre dreneringer som følge. Hus med torpargrunn - risikokonstruksjon ifølge mange med fukt og muggproblemer som hverdagskost. Hus på plate - finnes visstnok i forskjellige varianter der den ene er bra mens den andre er katastrofal.

Greit, vi er ikke snekkere eller spesielt hendige personer, men også vi må vel kunne finne noe å bo i? Jeg vil i hvert fall ikke leie resten av livet, men satser heller penger på et bosted å eie. Det man ikke kan selv, får man vel leie inn noen som kan? Vi har også sett på å bygge, men kostnaden er betydelig høyere, og med stigende renter blir vi usikre på om det er noe vi vil satse på. Vi bor i en liten kommune der investeringen kanskje ikke er rettferdiggjort.

Det er uansett heldig at forumet finnes så man kan lufte tanker og ideer. Takk, alle!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.