Vi må flytte vår taklampe. Virker som gipstak, og vil at den skal sitte fast i taket.
Letet med magnet og nå lurer jeg på om jeg tør bore et hull der magneten fester, for i min verden burde det være bjelken skruen sitter i som magneten igjen fester seg i.
Banket, men hører ingen forskjell.
Trenger hjelp her.
Lampen veier rundt 3-4 kg, er en sånn her:

https://www.fotogenlampor.se/elektr...nlampa-el-taklampa-i-gjutjarn-el-och-fotogen/

Takk for veiledning så det blir riktig.

• Tak med gipspaneler og et lampefeste i midten, sett over et vindu med plastfolie teipet utenpå.
  • Gipstak med uttak og krok for hengende lampe. Veggur og utsyn av vindu til høyre. Spørsmål om å bore i reglen hvor magneten fester.
A
Poccas Poccas skrev:
Vi må flytte vår taklampe. Det ser ut til å være gipstak, og vi vil at den skal forbli i taket.
Letet med magnet, og nå lurer jeg på om jeg tør å bore et hull der magneten fester, for i min verden burde det være bjelken som skruen sitter i som magneten i sin tur fester seg i.
Banket, men hører ingen forskjell.
Trenger hjelp her.
Lampen veier rundt 3-4 kg, er en sånn her:

[lenke]

Takknemlig for veiledning så det blir riktig.
Det er med største sannsynlighet lekter ved kortskjøtene av din gipstakplate som du har i taket.. der bør det holde å skru inn en krok for en lampe..
Har du en syl, så kan du jo kjenne etter om det finnes tre under der du tenker å feste uten at det blir for stort hull..

Rejäl skrev:
Det er med største sannsynlighet glespanel ved kortskjøtene av ditt gipsplank som du har i taket.. der bør det holde å dra inn en krok for en lampe..
Har du en dykkert så kan du jo kjenne deg for om det finnes tre under der du tenker å feste uten at det blir for stort hull..
Takk nå spikret inn en dykkert og det er panel der. Drog på siden av magneten.
Er det bare bore og dra inn en skrue eller trengs plugg?

A
Poccas Poccas skrev:
Takk nå spikret inn en dyckert og det er panel der. Drog på siden av magneten.
Er det bare borre og dra inn en skrue eller trengs plugg?
Er det en krok med trådgjenget skrue så trenger du ikke borre, bare skru den inn der du vil ha den, er den veldig grov så kan man borre et lite 2-3mm hull for å lette på skruingen.
Ingen plugg brukes i treet..

Rejäl skrev:
Er det en krok med trågjenget så trenger du ikke bore, bare skru den opp der du vil ha den. Er den veldig grov, kan man bore et lite 2-3mm hull for å lette på skruingen.
Ingen plugger brukes i treet..
Takk så mye for hjelpen. Nå føler jeg meg trygg. Ønsker deg en fin dag!

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Poccas Poccas skrev:
Takk, nå har jeg spikret inn en dykkert, og det er panel der. Dro på siden av magneten.
Er det bare å bore og skru inn en skrue, eller trengs plugg?
I stedet for å lage hull i taket ( synd ) kan du bruke en Långa Jan fra Classes, da kan du få armaturen nesten hvor som helst til å passe over et bord

J jonaserik skrev:
I stedet for å lage hull i taket ( synd ) kan du bruke en Lange Jan fra Classes, da kan du få armaturen nesten hvor som helst å passe over et bord
Lampen veier nesten 6kg. Måtte veie den så lange jan funker da ikke men takk for tipset

Poccas Poccas skrev:
Lampen veier nesten 6 kg. Måtte veie den så lenge jan funker da ikke men takk for tipset
Da skal du forbore et 2 mm hull opp, trekker du i en skikkelig takkrok så kan det spenne ut i hullet. Spoota på gjengen før du trekker den dit. Og husk å ha en krok som er kraftig. En type slik her er bra og holder for 15 kilo. og finnes i ulike lengder, det med ulike lengder kanskje ikke på Classes.
https://www.clasohlson.com/se/Lampkrok-vit/p/21-2640

J jonaserik skrev:
Da skal du forbore et 2 mm hull opp, drar du i en riktig takkrok så kan det spenne ut i hullet. Spoota på gjengen før du drar den til. Og husk å ha en krok som er kraftig. En slik type er bra og holder for 15 kilo. Og finnes i ulike lengder, det med ulike lengder kanskje ikke på Classes.
[lenke]
Takk. Ja jeg sjekket på Classes men det føles spinkelt. Må lete etter en grovere og lengre. Lampen har jo sittet i taket i 17 år i vanlig lampettuttrykkrok så det bør holde.

Må flytte den da man slår i hodet 🤣

Poccas Poccas skrev:
Takk. Ja jeg så på classes men det føles svakt. Må lete etter en grovere og lengre. Lampen har jo sittet i taket i 17 år i vanlig lampeuttakskrok så det bør holde.

Må flytte den da man slår i hodet 🤣
Lampeuttak med krok holder for 15 kilo, den typen jeg lenket til, har i stort sett alle elektrikere i sine biler og brukes til 100 % for krok i tak.

• Liker
Poccas
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.