Har et gammelt tømmerhus, eller bod/hytte er det vel kanskje nærmere. Men på loftet skal jeg gjøre om til musikkstudio/øvingslokale så trenger å lydisolere veggene en del, så for det trenger jeg litt flatere vegger.
Kan man sette 20mm sponplater rett på tømmerveggene? Har en del liggende nemlig, eller hva er det beste!?
Hjelper det å sette vindsperre mellom tømmer og sponplater eller skader det bare mer?
Takk.

J jonsi skrev:
Har et gammelt tømmerhus, eller bod/hytte er det vel kanskje nærmere. Men på loftet skal jeg gjøre om til musikkstudio/øvingslokale så jeg trenger å lydisolere veggene en del så for det trenger jeg litt flatere vegger.
Kan man sette 20mm sponplater rett på tømmerveggene? Har et antall liggende nemlig, eller hva er det beste!?
Hjelper det å sette vindsperre mellom tømmer og sponplater eller skader det bare mer?
Takk.
Generelt så beveger tømmerhus seg, så skrur du plater rett på er risikoen at det sprekker...men om det er på et begrenset område og huset ikke lenger beveger seg så mye kanskje det kan fungere.
Ellers bør man vel egentlig sørge for at platene er festet slik at bæringen kan bevege seg bak platene.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Generelt så beveger jo laftehus seg, så skrur du plater rett på er risikoen at det sprekker...men om det er på et begrenset område og huset ikke lenger beveger seg så mye kanskje det kan funke.
Ellers bør man vel egentlig sørge for at platene er festet så stenderverket kan bevege seg bak platene.
Takk for svar.
Så hva er alternativet? Lage et rammeverk med type 2" og feste der?
Gjør vindsperre noe nytte på innsiden?

J jonsi skrev:
Takk for svar. Så hva er alternativet? Lekte med type 2" og feste der i? Gjør vindpapp noen nytte på innsiden?
Vindpapp har du jo for å hindre at det blåser inn i isoleringen. Så setter du isolering mellom tømmer og plater kan det gjøre nytte.

Problemet er generelt at du kanskje ikke vil skru lekter rett i tømmeret, uten man vil ofte la det bevege seg med sesongen. Så noen form for glidelekter er den riktige måten. Men hvis det er en eldre innsnevret stamme kan det i og for seg gå å skru 2" lekter rett på også...litt vanskelig å vite på forhånd: https://www.byggahus.se/forum/threa...-pa-insidan-av-timmerhus.176204/#post-1388671

J jonsi skrev:
Har et gammelt tømmerhus, eller bod/hytte er det vel kanskje nærmere. Men på loftet skal jeg gjøre om til musikkstudio/øvingslokale så trenger å lydisolere veggene noe så for det trenger jeg litt flatere vegger.
Kan man sette 20mm sponplater rett på tømmerveggene? Har en del liggende nemlig, eller hva er det beste!?
Takk.
Du kan sette sponplater tett inntil tømmeret, det beste er nok å leirpusse.

Hva skal du lydisolere med? Jeg tenker at normal arbeidsmåte er å lekte, isolere og avslutte med å sette osb og gips. Osben kan du selvfølgelig bytte mot sponplate men 20mm spon vil passe dårlig med evt. bokser for innfelt el.

F fribygg skrev:
Du kan sette sponplater direkte mot tømmeret, det beste er nok å leireklina.

Hva skal du lydisolere med? Jeg tenker at normal arbeidsprosess er å renne, isolere og avslutte med å sette opp osb og gips. Osb-en kan du selvfølgelig bytte ut med sponplate, men 20mm spon passer dårlig med eventuelle bokser for innfelt el.
Har hørt at man ikke skal isolere tømmerhus innvendig, men 45mm er kanskje ikke farlig?

Lydisolere er kanskje feil ord, mener mer akustikk. Moderne eggekartonger om man vil, så det spiller ikke så stor rolle hvor jevnt det blir, derfor tenkte jeg å bruke sponplatene.

J jonsi skrev:
Har hørt at man ikke skal isolere tømmerhus innvendig, men 45mm kanskje ikke er farlig?

Lydisolere kanskje feil ord, mener mer akustikk. Moderne eggkartonger om man så vil så det spiller ikke så stor rolle hvor jevnt det blir, derfor jeg tenkte bruke opp sponplatene.
Jeg tror at tømmerets ujevnheter er bedre enn sponplatens glatte overflate om man tenker akustikk.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.