Hei jeg har nettopp fått hjem en del trelast fra vår lokale sag.
Nå lurer jeg på hvor stor avvikelse det kan være på dimensjonene på trelasten.
Jeg har bestilt i henhold til deres prisliste for eksempel 21*95 220 lpm det er alt mellom 20-27 mm og 90-110 alt er ikke planet på baksiden og ingen er høvlet på bredden (kun saget bred det gjelder alt trelast). Dessuten så er det som er høvlet 25 tykt det som er tynnere er saget og det som er tykkere er også saget Og så er plankene bølgete og da mener jeg ikke fra sagesiden, men tykkelsen kan variere 5 mm på 15 cm lengde.
Og reglene 45*95, 45*120, 45*170 og 45*195 er ikke høvlet i det hele tatt, men alle er saget
det er helt greit for meg, men alle er ikke helt rette, det var opptil 6 graders avvik, de er altså rombiske.
Hva synes dere skal de ta tilbake alt og høvle til riktig eller skal de hente alt og jeg skal henvende meg noen andre steder.
Mvh Pär H
Nå lurer jeg på hvor stor avvikelse det kan være på dimensjonene på trelasten.
Jeg har bestilt i henhold til deres prisliste for eksempel 21*95 220 lpm det er alt mellom 20-27 mm og 90-110 alt er ikke planet på baksiden og ingen er høvlet på bredden (kun saget bred det gjelder alt trelast). Dessuten så er det som er høvlet 25 tykt det som er tynnere er saget og det som er tykkere er også saget Og så er plankene bølgete og da mener jeg ikke fra sagesiden, men tykkelsen kan variere 5 mm på 15 cm lengde.
Og reglene 45*95, 45*120, 45*170 og 45*195 er ikke høvlet i det hele tatt, men alle er saget
det er helt greit for meg, men alle er ikke helt rette, det var opptil 6 graders avvik, de er altså rombiske.
Hva synes dere skal de ta tilbake alt og høvle til riktig eller skal de hente alt og jeg skal henvende meg noen andre steder.
Mvh Pär H
Sist redigert:
Jeg har handlet lignende dimensjoner "hele sommeren" (21x95 er Bauhaus-dimensjon her hjemme, ellers ser det ut som Beijer og Knivsta Bygghandel kjører 22x95) det finnes toleranser, jeg har blandet 21 og 22 uten at det synes men ingen har levert 27 og 95 har alle levert med +/- 2 mm ikke mer. Jeg synes "din" sag virker å ha klart større toleranser enn det jeg er vant til men det avhenger av hva man skal gjøre om det spiller noen rolle, prisen burde være lavere enn konkurrentenes med din beskrivelse som jeg ser det uansett.
Regulervirke har man vel høvlet nå for tiden først og fremst for at det skal holde bedre og ikke flise, og for at man ikke skal få fliser i hendene når man arbeider? Trodde det var standard siden mange år tilbake i tid. Hadde jeg fått en slik levering fra "min" trelasthandel hadde de fått komme og hente alt sammen, så hadde jeg handlet fra noen andre istedenfor.
Hobbyelektriker
· E
· 15 429 innlegg
Synes forskjellene er for store, målene varierer mellom forskjellige sager, men plankene skal være like seg imellom, 21*95 som varierer mellom 20-27 og 90-110 duger ikke til noe fornuftig i mine øyne.
Jeg pleier selv å dra til den lokale "bonnsågen" med noen stokker når jeg skal fikse noe hjemme, og visst kan det variere noen millimeter, men disse avvikene er etter min mening helt uakseptable!! Snakk med dem først, men hvis de er helt urimelige, så er det bare å klage!
Du kommer få et helve** når du skal snekre med så ujevnt treverk. Kommer selvfølgelig an på hva du skal bygge. Gjerde, enklere boder osv. er vel greit. Men skal du bygge noe der du skal ha finish på sluttresultatet så ville jeg levert det tilbake med en gang.
Har du bestilt saget virke eller høvlet? Hva skal du bruke det til? Å bygge rette innervegger med gipsplater blir nok en utfordring... Høres ut som det er et sagbruk som normalt lager virke til litt enklere bruk for landbruk osv. Men det burde ha fremkommet da du bestilte at det ikke var "vanlig fint virke."
Ifølge skogindustriene (via google) skal dimensjonene ligge mellom -1 / +3mm for saget virke (-2 / +4mm ved dim over 100mm). Dimensjonshøvlet virke skal ligge mellom -0,5 / +0,5mm (-1 / +1mm over 100mm).
Edit: Ojoj. her ramlet det inn innlegg før man rakk å sende av gårde...
Ifølge skogindustriene (via google) skal dimensjonene ligge mellom -1 / +3mm for saget virke (-2 / +4mm ved dim over 100mm). Dimensjonshøvlet virke skal ligge mellom -0,5 / +0,5mm (-1 / +1mm over 100mm).
Edit: Ojoj. her ramlet det inn innlegg før man rakk å sende av gårde...
Sist redigert:
Virket skal brukes til ny fasade med hulkillist (som må kjøpes et annet sted da de ikke kunne ordne det) takstoler, gerikter rundt vinduer, hjørnebord og vindskier osv. Holder på å etterisolere en gammel byggbod 9,5*2,5 for å få bedre proporsjoner så det blir en veranda langs hele den ene langsiden 1,8m dyp og takstolene over hele verandaen. Skal bli en liten gjestehytte som svigermor kommer til å bo i i helgene.
Vennlig hilsen Pär H
Vennlig hilsen Pär H
Da jeg bestilte, fortalte jeg hva jeg skulle bruke treverket til og at fasaden skulle males med falu rödfärg. Jeg spurte aldri om noen toleranser, men jeg fikk deres prisliste med meg hjem og regnet ut hva jeg trengte, så dro jeg ned og bestilte. De hadde ikke alt på lager, så de måtte sage opp nesten all panel og noen av lektene.
Mvh Pär H
Mvh Pär H
Hei, nå har faren i familiebedriften vært her, og han sa at jeg kunne få ca. 100 løpemeter av 21*95 som er førsteklasses, som han uttrykte det, som plaster på såret hvis jeg kunne akseptere avviket på resten av virket. Men jeg avslo tilbudet og sa at enten betaler jeg for det som jeg allerede har brukt, og de tar tilbake alt annet, eller de høvler alt til, han skal komme tilbake til meg.
Mvh Pär H
Mvh Pär H
Klikk her for å svare