Hei,
vi holder på å finpusse alle valg hos husbyggeren. Standardveggene har enkelgips, og isolering kring våtrom. Vi kommer til å velge isolering overalt, samt OSB på de fleste steder, dog ikke på slike områder der det føles litt uutnyttet som høyeste veggen i stuen med møne/pulttak og inne i garderobe og så. Føles det dum-snål?
Spørsmål to: hvordan er det å feste opp ting i vegger med enkelgips + OSB, bruker man gips/tre-skruer bare, og kan man trygt la være å finne en bjelke for tunge ting som vegg-TV og vegg-skap etc.?

vi holder på å finpusse alle valg hos husbyggeren. Standardveggene har enkelgips, og isolering kring våtrom. Vi kommer til å velge isolering overalt, samt OSB på de fleste steder, dog ikke på slike områder der det føles litt uutnyttet som høyeste veggen i stuen med møne/pulttak og inne i garderobe og så. Føles det dum-snål?
Spørsmål to: hvordan er det å feste opp ting i vegger med enkelgips + OSB, bruker man gips/tre-skruer bare, og kan man trygt la være å finne en bjelke for tunge ting som vegg-TV og vegg-skap etc.?
Dumsnålt, tja hva er besparelsen?
I garderoben har jeg f.eks hatt god nytte av OSB, alle ELFA-ting med tilbehør sitter fjellstøtt her!
Ja, det er bare å skru. Jeg har imidlertid også kortlat for kjøkkenskap, baderomsskap m.m. Har du tilstrekkelig mange skruer sitter greiene kanoon! Det skal mye til før OSB-platen skal rase (og felle hele veggen), eller hva
I garderoben har jeg f.eks hatt god nytte av OSB, alle ELFA-ting med tilbehør sitter fjellstøtt her!
Ja, det er bare å skru. Jeg har imidlertid også kortlat for kjøkkenskap, baderomsskap m.m. Har du tilstrekkelig mange skruer sitter greiene kanoon! Det skal mye til før OSB-platen skal rase (og felle hele veggen), eller hva
Næææ, fy bubblan, synes dere det er dumsnålt?? Jæsinge også.... hvorfor det? Det blir jo massevis av kvadratmeter ekstra å ha OSB akkurat overalt.... sukk, vil ikke være en dum-snålis besparelsen grunnlegger seg i at snekkerne skal utføre det her
hvorfor er det dårlig å ikke ha OSB langt der ovenfor sofaen?
hvorfor er det dårlig å ikke ha OSB langt der ovenfor sofaen?
Beklager, men det er akkurat der jeg gjerne skulle sett OSB!Pedda_P skrev:
Visst du (tømrerne) lister for dagens kjøkken/baderoms -mål men hva skjer når du eller noen andre skal bytte/renovere. Da gjelder det at målene stemmer
Jeg ble selv "reddet" av OSB nettopp på badet - hadde glemt å liste for (tunge) dusjveggene. Heldigvis var OSB bak, sitter i dag kanon!
Bra!
Kostnad har så kjedelig klang, vi kaller det for investering for fremtiden
Du kommer til å ha stor nytte av OSB når det skal settes opp saker i huset senere. At det så blir en mer "gedigen" følelse i huset er jo ikke galt det heller. Jeg har ikke en eneste sprekk/deformasjon i mine malte vegger/tak etter 1,5 år. De skadene som finnes har liksom barna gjort 
Kostnad har så kjedelig klang, vi kaller det for investering for fremtiden
Klikk her for å svare