Skal snart begynne å legge gulvet i huset. Og lurer på om jeg tenker riktig. Leser hele tiden at gulvet skal legges i lysets retning men som bildene nedenfor synes jeg det blir mer naturlig. Vil gjerne ha synspunkter på dette. Kanskje noe vi ikke har tenkt på som dere vet?
Plantegning av et hus med håndtegnede piler som indikerer retningen for gulvlegging.
Plantegning av hus med piler som viser retning for gulvlegging i forskjellige rom, inkludert stue, soverom og walk-in closet.

Så lurer jeg også på hvordan man skal gjøre før gulvet legges, som er 8mm laminat. I dag ligger det sporede 22mm sponplater. Ifølge LK'S beskrivelse skal man legge gulvspon 10mm på dette før laminatet. Er dette nødvendig lurer jeg da? Eller kan man legge gulvgips isteden?

Skal du ha samme gulv i andre etasje, eller kan du bryte mønster og farge ved dørene til soverommene?

Det blir samme gulv oppe som nede.

Jeg anbefaler å legge en ekspansjonsfuge under tersklene ved dørene i hvert fall.

Jeg ville selv sett på forskjellige mønstre/farger for soverommene og dermed fått til et mer naturlig brudd av retningen, fordi det sannsynligvis vil føles merkelig med retningen i soverommene.

Du kan legge gulvet i den retningen du foreslår. Noen ganger er det å foretrekke å følge en logisk retning i huset enn å legge etter hvordan lyset faller.

• Liker
Rabbithole
  • Laddar…
corre skrev:
Jeg ville selv sett på forskjellige mønstre/farger for soverommene og da fått til et mer naturlig brudd av retningen, fordi det sannsynligvis kommer til å føles merkelig med retningen i soverommene.
Jeg synes motsatt, strev etter å ha så enhetlig gulv som mulig i hele huset og lagt i samme retning overalt.

• Liker
Rabbithole og 1 annen
  • Laddar…
Angående bevegelsesfuge i kjøkken/hall, inngangsplan, fungerer det med ekspansjonen som blir om jeg gjør som jeg har tenkt ovenfor?

Tenker du deg altså å legge "gulvplankene" langs de pilene du har tegnet? Sjekk hva gulvprodusenten angir som lengste strekk man kan legge uten bevegelsesfuge. Stue og kjøkken kan muligens bli litt langt med 11m.
Jobbet tidligere på et sted hvor det var lagt laminatgulv langs en lang korridor. Det var pent noen måneder, men så begynte plankene å krympe slik at de skilte seg på noen kortender og det ble gliper på 10-15mm noen steder midt i korridoren. Dette forsøkte noen andre leietakere desperat å fikse med farget fuge, men glipene bare vokste og måtte fylles på hele tiden, noe som ble et skikkelig søl og ikke spesielt pent.
Så var det kanskje ikke særlig lurt å bruke billig klikkgulv i et fellesområde på en arbeidsplass, men det er jo en annen sak.
Tenk også på å la gulvet ligge inne i huset en stund før dere begynner å legge det, så det rekker å akklimatisere seg, så slipper dere forhåpentligvis unna noen av bevegelsene. Det pleier å stå et antall dager på pakken, men legg dere gjerne i overkant av dette hvis dere nå skal legge en så lang strekning.

Å legge det i lysretningen gjør at skjøtene ikke sees like lett.
Dessuten blir det enklere å legge 4m lange biter i stedet for 11m =)

Det er alltid naturlig å legge i husets lengderetning, siden gamle plankegulv generelt ligger så iom at bærende bjelkelag pleier å ligge på tvers.

Er det ingen forskjell på lengder og bredder avhengig av om det skal limes eller klikkes?

Takk folkens!
Ingen som vet ang. Gulvvarmen i bjelkelaget? Noen som har brukt LK'S sporede gulvsponplater?

Det fungerer bra å bytte til gips.

I spisesalen ville jeg absolutt lagt plankene på tvers. Rommet blir altfor langt ellers. De andre rommene er jo mindre avlange i flaten.
Men hvis du har mønster som er mindre retningsbestemt som hollandsk forband eller også fiskebensmønster så blir dette mindre viktig.
Hvis du har estetiske ideer skal du vurdere om du vil ha skjøtene lagt ut tilfeldig eller jevnt. Rutinemessig legger man fallende lengder der utseendet blir hva det blir og avfallet som minst. Jeg selv vil ha planksjøtene i et gjentatt mønster men det kan være vanskelig å regne ut og avfallet kan øke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.