Overskriften krever sin forklaring, og det er vel like greit å begynne med litt bakgrunn...
I forbindelse med utbygging av huset har jeg tenkt på å jordbore ned dype pilarer til fjell. Kanskje kalles de påle når de blir ca og over 4 meter dype... grunnen er at jeg har sett at geoteknikken ikke er så mye å skryte av, så jeg vil sikre opp mot setninger. En løsning kunne være å bygge med kjeller også på utbygget, men er ikke veldig sugen på det...
Jeg drenerer nå rundt huset, og før husutbygging tenkte jeg ta med del av grunnleggingen mens jeg har åpent langs veggen. Tenkte i nåtid bare ta de pilarene som jeg vil ha mot veggen for ikke å kødde med drenering, duk mm når utbyggingen starter.
Da jeg mistenkte at fjell ikke var altfor langt nede testet jeg å jordbore meg ned (275mm diameter). Fungerte utmerket, og nå har jeg fjell i bunnen av det borede testhullet på to meter (ca 3,7 m under bakken). Det er dog noen cm med leire i bunnen som kan bli vanskelig å fjerne, så lurer på om noen har tips til en smidig løsning med en type pålesko eller lignende man kan banke ned før eller sammen med armering. Hensikten er altså å slå seg gjennom leiren og få direkte forankring mot fjell med en stålsko. Kanskje finnes det en tykkere stolpesko eller lignende? Når man heller i betongen vil den legge seg oppå leiren.
Å bore ned jern i fjellet kan kanskje være vrient...

Et jordborshull med et grønt metallrør stukket ned i åpningen, omgitt av grus og jord.
 
Åsa Lund
Har du boret for hånd? Imponert!
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Har du boret for hånd? Imponert!
Gikk mye lettere enn jeg trodde...
 
  • Liker
Åsa Lund
  • Laddar…
Jeg håper å gjøre noe lignende i nær fremtid så er klart nysgjerrig på hvordan du løser det. Er leiren nederst fordi senterboret bunner mot berget? Om du er ok med å kjøpe en til krone kunne du skjære av den, alternativt etter at du har boret ferdig hullene.

I annet fall, burde det ikke rekke å bare drive ned et antall armeringsjern som pålen får komme til å hvile på?
 
F fiskbuggaren skrev:
Jeg håper å gjøre noe lignende i nær fremtid, så er klart nysgjerrig på hvordan du løser det. Er leiren lengst nede fordi senterboret tar i fjellet? Hvis du er ok med å kjøpe en til krone, kunne du skåret av den, alternativt etter at du har boret ferdig hullene.

Ellers, burde det ikke være nok å bare drive ned et antall armeringsjern som pålen får komme til å hvile på?
Ja, senterboret tar i fjellet så de centimeterne med leire er igjen. Sannsynligvis er heller ikke fjellet verken glatt eller helt vinkelrett mot borehullet mitt, så jeg tror at en stålsko er det enkleste alternativet for å få det mot fjellet. Tror at jeg skal sveise sammen noe, men vurderte først om det kunne finnes noe i butikk som kunne brukes, noe som ville vært praktisk. Nå kan jeg riktignok knapt sveise, men dette kommer jo ikke til å synes, og jeg skal vel klare å få sammen noe som holder.
 

Beste svar

Slumdog Slumdog skrev:
Ja, senterboren tar i fjellet så de centimeterne leire er igjen. Sannsynligvis er ikke fjellet verken glatt eller helt vinkelrett mot borehullet mitt, så jeg tror at en stålsko er det enkleste alternativet for å få det mot fjellet. Jeg tror jeg skal sveise sammen noe, men funderte først på om det kunne finnes noe i butikken som kunne brukes, noe som hadde vært praktisk. Nå kan jeg riktignok knapt sveise, men dette kommer jo ikke til å synes, og jeg skal nok klare å få noe til å holde sammen.
Hvorfor ikke bare enkle armeringsjern da? De vil jo alle hvile på fjellet og dele vekten mellom seg. På 5 cm eller hva det nå blir, burde de kunne ta ganske betydelige laster.

Vil de ruste bort? I mitt tilfelle står bunnen av hullet under grunnvann på oksygenfritt dyp, så jeg ville nok ikke bekymret meg for den delen. Dine hull ser tørrere ut.
 
Eller skulle man kunne supplere med litt løse bottenskär om man likevel skal drive med litt brukssveising. De trenger ikke grave dypt eller besværlig så kravene burde være ganske lave.
 
Har du tenkt å støpe direkte i hullet så trengs det jo armering mm uansett. Da er det jo lett å sette et kraftigere armeringsjern den siste biten som alt vil stå på. Eller så kaster du ned noen passe store steiner først og deretter ned med buret og støp. Da vil dette ikke bevege seg i overskuelig fremtid.
 
Et alternativ kanskje kan være å bruke hageslange eller høytrykksspyler (med forlengerør) og blåse bort det siste leirelaget?

For så vidt får du da et nytt problem, å pumpe rent hullene før du kan begynne å støpe, men du burde få en ren fjellbunn som armeringen kan hvile på.
 
Åsa Lund
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
For så vidt får du da et nytt problem, å pumpe rent hullene før du kan begynne å støpe, men du burde få et rent fjell i bunnen som armeringen kan hvile på.
Nei, betong er tyngre enn vann, så det vil i stedet bli en slags undervannsstøping. Viktig er det å slippe ned betongen gjennom en "strømpe" langt ned i hullet. Dette for å unngå stenseparasjon. På den annen side hadde nok strømpen vært nødvendig uansett med tanke på hvor dypt hullet er.
 
Leire eller ikke, så vil krympingen av betongen bli et problem, så injisering av armering i berget er nødvendig uansett. Om man nå vil motvirke setninger vil si.
(Edit: I praksis kommer det trolig ikke bli problem på lenge, men en viss setning vil skje)
Selve støpingen i hullet er ikke noe problem, forutsatt at man støper med f.eks. slange og begynner i bunnen og ikke vibrerer før alt vannet er presset opp av hullet.

Akkurat som Åsa nevnte ovenfor, er rør/slange likevel nødvendig, betong uansett type bør helst ikke slippes fritt over 150 cm.
 
Grunnvannet stiger fortsatt i hullet. Ja, høytrykkspyler kan være et alternativ, men trolig blir hullene dypere så det kan bli komplisert. Dessuten er leiren ganske løs mot fjellet, så risikoen er kanskje at man spyler frem ny leire.

Hvor stort problem er egentlig slipp høyde? Spesielt da det er grovbetongssekk og 0-8 ballast... unngår gjerne rør/slange. Tror jeg kan få bort det meste vannet i hullet med pumpe.

Ja, grov stein har jeg tenkt på og det er et alternativ. Dog avhengig av fjellets helling kan det være man får bedre tak med en stålsko på enden av armeringen.

Krympingen har jeg glemt å tenke på. Tror du betongen henger i veggen og løfter fra bunnen? Dette ser man ikke i trekonstruksjon...
Skal man dele det opp i støpeetapper der man tar 50cm i bunnen først?
 
Om det bare gjelder leiren på bunnen kanskje byggstøvsugeren kan ta den?
 
  • Liker
1
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Leire eller ikke så vil krympingen av betongen bli et problem, så injisere armering i fjellet trengs uansett. Hvis man nå ønsker å motvirke setninger vil si.
(Edit: I praksis vil det trolig ikke bli et problem på lenge, men en viss setning vil skje)
Selve støpingen i hullet er ikke noe problem, forutsatt at man støper med f.eks. slange og begynner i bunnen og ikke vibrerer før alt vann er presset opp av hullet.

Akkurat som Åsa nevnt over så trengs rør/slange uansett, betong uansett type bør helst ikke slippes fritt over 150 cm.
Dog så er det vanskelig å bore dette selv hvis man ikke har forlengere på +2 meter til SDS boret. Hadde man en fjellbormaskin hadde det vært enklere...
Injeksjonen kan nok under disse forutsetningene også bli vanskelig å løse?
 
Første hullet støpt. Det ble en slags stålsko i bunnen av armeringen.
Ble visst overbliven armering med litt ulike dimensjoner i første hullet...

Andre hullet boret jeg glad i hågen men her var det dypt til fjell. Har pumpet ut vannet et antall ganger under arbeidets gang og har innsett at vannet fra fjellet under hullet gjør at det kunne ha fungert som brønn.
Hvor kjøper man passende strømpe for undervannsstøping? Ellers vurderer jeg å slippe i avløpsrør. Strømpe kanskje dog er enklere å korte alt etter som betong stiger?
75mm rør med muff i en meters lengder som sikres sammen med treskrue kanskje?
Noen type trakt på toppen...
Rustent stålsko med armeringsjern i jorden, del av byggekonstruksjon for betongstøping. Grønt gress og jord rundt.
Betonghull med armering og stålsko, omgitt av jord og stein. Armering i ulike dimensjoner stikker opp fra det nylig støpte hullet.
 
Sist redigert:
  • Liker
fiskbuggaren
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.