Hei,

Jeg er på vei til å renovere leiligheten min og har en idé ang. listene jeg skal bruke samt et spørsmål knyttet til dette. Jeg hadde tenkt å bruke plastlister som er tilpasset for å dra kabel i, for å få bort så mange kabler som mulig.

Nå er det slik at leiligheten er, i praksis, utelukkende bestående av betongvegger. Mitt problem er at for å feste disse listene skal man feste fester med 30 cm mellomrom som man deretter setter fast selve listen i (festene er også laget i plast). Men skal jeg bore i betong og plugge med 30 cm mellomrom i hele leiligheten må vi nesten flytte ut under tiden, og det er ikke noe alternativ. Min idé er da at man kanskje kan lime disse festene i stedet. Og nå til mitt spørsmål, er det noen som har et tips på et sterkt lim man kan bruke så festene ikke løsner? Fungerer det med vanlig konstruksjonslim eller trenger man sterke saker og i så fall tips på disse?

Takknemlig for alle svar!

Konstruksjonslim type pl 600 burde funke. Men om du noen gang har tenkt å kunne fjerne det så er silikon ikke dumt i det hele tatt. Det er et undervurdert lim, spesielt når man vil lime plast.

Tenker direkte på PL400 som jeg selv har brukt, PL600 kjenner jeg ikke til og vet ikke hva som skiller dem.

Thomas59
PL400/600 funker bra men ellers er det ingen som helst problemer å bore i betong om du har en riktig borhammer. Med en vanlig boremaskin med slagfunksjon blir det dog slitsomt.

PL400 er løsningsbasert og lukter en stund. Sitter som fjell.
PL600 er vannbasert og lukter kanskje litt (om i det hele tatt?). Holder veldig bra, men ikke som fjell.
Silikon har jeg aldri prøvd å lime plastlister med...

Spontant ville jeg prøvd med PL600 på en list, sitter det ikke bra så bruker man PL400, og da holder det i en livstid... :D

Og fungerer disse to konstruksjonslimene bra også på små flater? Da det ikke er listene som skal limes fast, men selve festene man deretter fester listene på.

joda, iaf PL400...

Tyresö
Har bare erfaring med PL400, og det limet "fester på alt" og når det har herdet - da får du ingen andre sjanse! Limer du sammen 2 bjelker og etter herdetiden slår bjelkene fra hverandre med en slegge, så er det ikke limfugen du slår fra hverandre.

Tec7 finnes det et som heter... limer alt og sitter som fjell!

Tyresö skrev:
Har bare erfaring med PL400, og det limet "fester på alt" og når det har herdet - da får du ingen andre sjanse! Limer du sammen 2 bjelker og etter herdetiden slår dem fra hverandre med en slegge, så er det ikke limfugen du slår fra hverandre.
Føles som at man kanskje skal begynne og prøve med PL600 og se hvordan det duger :P

Split-picka tenker jeg. Har brukt det på noen Telia-jobb.

Man kan jo ellers bruke en støvsuger når man borer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.