3.470 lest ·
4 svar
3k lest
4 svar
Tips til pen "innkapsling" av rør til varmepumpe
Fra over- og underetasje går ledninger for kjølemedium og strøm mellom innedeler og utedel for en luftvarmepumpe. Se de 3 vedlagte bildene.
Nesten alt er pent innkapslet, bortsett fra det som vises på bildene, mot utedelen.
Jeg vil kapsle inn dette, delvis for beskyttelse mot UV-stråling, men selvfølgelig også av estetiske grunner.
Hvordan ville dere ha kapslet inn dette? 😊
Jeg har vurdert å bygge en trekasse rundt, og male den hvit som trepanelet. Deretter kanskje fylle den med fugeskum for å unngå vepsereir og annet. Men en slik trekasse vil trolig se "klumpete" ut. Og nedløpsrøret gjør det ikke lettere å bygge den.
Har også vurdert å prøve å sveipe alt inn med en hvit dekkende duk, typ en UV-beskyttet presenning, og med strips prøve å få den så tett som mulig.
Nesten alt er pent innkapslet, bortsett fra det som vises på bildene, mot utedelen.
Jeg vil kapsle inn dette, delvis for beskyttelse mot UV-stråling, men selvfølgelig også av estetiske grunner.
Hvordan ville dere ha kapslet inn dette? 😊
Jeg har vurdert å bygge en trekasse rundt, og male den hvit som trepanelet. Deretter kanskje fylle den med fugeskum for å unngå vepsereir og annet. Men en slik trekasse vil trolig se "klumpete" ut. Og nedløpsrøret gjør det ikke lettere å bygge den.
Har også vurdert å prøve å sveipe alt inn med en hvit dekkende duk, typ en UV-beskyttet presenning, og med strips prøve å få den så tett som mulig.
Krilleman skrev:
Takk for raske svar og tips om å flytte nedløpsrøret og la en blikkenslager bygge noe hensiktsmessig.optimum skrev:
Angående "lede regnvann inn i huset", god tilbakemelding. Heldigvis leder det ikke direkte inn i huset på underetasjen, men en renne som er noen meter bort, før rørene går inn i huset lenger bort. Men den trenger selvfølgelig beskyttelse, jeg vil ikke ha vann i rennen.
Risiko for regnvann.vattenmelon skrev:
Takk for raske svar og tips om å flytte nedløpsrøret og at blikkenslager bygger noe formålstjenlig.
Angående "lede regnvann inn i huset", bra tilbakemelding. Heldigvis leder det ikke direkte inn i huset i underetasjen, men en renne som er et par meter, før de rørene går inn i huset lenger bort. Men den må selvfølgelig beskyttes, jeg vil ikke ha vann i renna.
Tenkte at det er ikke slik elektrikere trekker kabler, de må komme nedenfra for at regnvannet ikke skal følge kablene inn i huset.
Blikkenslagere, de pleier å ha god kontroll på å holde vann ute.
Klikk her for å svare