2.187 lest ·
5 svar
2k lest
5 svar
Tips til fremgangsmåte innertak/mellomvegg
Medlem
· Västra götaland
· 335 innlegg
Noen som kan gi meg råd i mitt dilemma.
På tilbygget har vi noen tanker om fremtidig flytting av innervegger.
Hvis man skal gjøre om det, si om 10 år, så er man jo ikke så lysten på å bytte ut hele taket for å få det enhetlig.
Jeg lurer på om noen har lagt hele taket først og så satt opp innervegger?
Det er vel vanlig med gips, men hva om man bruker ferdige takplater som f.eks. humonit Symfoni.
Kan man sette opp hele taket først med disse, eller er det en forskjell på gips som er "død" og disse treplatene??
JH
På tilbygget har vi noen tanker om fremtidig flytting av innervegger.
Hvis man skal gjøre om det, si om 10 år, så er man jo ikke så lysten på å bytte ut hele taket for å få det enhetlig.
Jeg lurer på om noen har lagt hele taket først og så satt opp innervegger?
Det er vel vanlig med gips, men hva om man bruker ferdige takplater som f.eks. humonit Symfoni.
Kan man sette opp hele taket først med disse, eller er det en forskjell på gips som er "død" og disse treplatene??
JH
Medlem
· Västra götaland
· 335 innlegg
Ja, innfestingen er jo viktig. Men ingen forskjell mener du Matti på treplater eller gips mao?
På en bærende vegg er det kanskje ikke helt vellykket å ha takplater mellom vegg og bjelkelag.
Ellers er det nok bare å kjøre på, jeg ser ikke noe problem med å ha f.eks. huntonit i stedet for gips mellom innerveggens hammarband og taket.
Ellers er det nok bare å kjøre på, jeg ser ikke noe problem med å ha f.eks. huntonit i stedet for gips mellom innerveggens hammarband og taket.
Medlem
· Västra götaland
· 335 innlegg
Er bare ikke-bærende innervegger det handler om.
Det du kan tenke på er at med huntonit og andre takplater får du en liten V-fas mellom platene som blir en liten spalte mellom vegg og tak.
En spalte som slipper gjennom lyd og lys mellom rommene. Mer lyd enn man ofte tror.
Så tettes denne etter at du har reist opp veggen.
Man kan dra i litt akrylmasse der, helst på begge sider.
Men massen kan være vanskelig å få bort usynlig senere, så da kan du i stedet for eksempel rulle sammen en liten isolasjonstuss ganske hardt og stoppe inn der, eller en liten bit av type liggeunderlag, eller nesten hva som helst lignende.
En spalte som slipper gjennom lyd og lys mellom rommene. Mer lyd enn man ofte tror.
Så tettes denne etter at du har reist opp veggen.
Man kan dra i litt akrylmasse der, helst på begge sider.
Men massen kan være vanskelig å få bort usynlig senere, så da kan du i stedet for eksempel rulle sammen en liten isolasjonstuss ganske hardt og stoppe inn der, eller en liten bit av type liggeunderlag, eller nesten hva som helst lignende.
Klikk her for å svare