Hei!

Skal flytte til et rekkehus der trappen knirket og det var også litt sølt maling. For øvrig er den trefarget, men veldig slitt.

Siden vi ikke har flyttet ennå og jeg ikke tenkte på å ta bilder, har jeg ikke noe bilde akkurat nå på hvordan den ser ut. Men googlet litt og den minner om denne:

http://www.olssonstrappor.nu/bilder/trappor/ljusdal_01.jpg

Den er imidlertid litt mer slitt i tilstand. Og når jeg uansett tenkte fra starten at jeg skulle slipe den og male den om, hvorfor ikke pynte den opp når jeg likevel holder på? Tenkte også på om det går an å løse knirkingen. Er det mulig å eventuelt bytte ut "støtteplatene" under hvert trinn til en noe tykkere? Og siden jeg tenkte å slipe den ned, vil den bli litt "trevlete". Finnes det noen olje eller lignende som jeg kan male på før, som vil gjøre den litt mer glatt eller hva man skal kalle det.

Tenkte også om det finnes en pen måte man kan montere inn belysning i en slik trapp? Akkurat rundt trappetrinnene eller noe.

Takk på forhånd!

Finnes noen tråder om du søker her på forumet.

Ofte er det slik at om trappen knirker, kan trinnene være limt i vangstykkene. Nye trapper som skrus sammen blir helt lydløse. Har lest en tråd om at man kan bore små hull inn i vangstykkene og smøre trinnene, men jeg vet ikke om det fungerer.

Om trappen din er i lakkert furu, tror jeg ikke det går an å olje den. Vi har renovert trapper hjemme ved å male dem hvite med vanlig lakkmaling samt bestille nye rekkverk fra en trappeleverandør. De så fra begynnelsen ut omtrent som på bildet du lenket til. Ble som helt nye trapper etter renoveringen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.