holder på med planlegging for en slags utdanning for unge i skogen.
vi skal bygge en spenndesag.
skal lage et spor for sagbladet å ligge i. har nothøvel (4 mm fungerer perfekt).
lurer på om noen kan komme med et annet forslag?
lage spor med sag er uaktuelt. blir for smalt.
vi skal bygge en spenndesag.
skal lage et spor for sagbladet å ligge i. har nothøvel (4 mm fungerer perfekt).
lurer på om noen kan komme med et annet forslag?
lage spor med sag er uaktuelt. blir for smalt.
Gjør et snitt med sagbladet som skal sitte i spennsagen. Da kan du være sikker på at snittet ikke blir for smalt. Om noe blir det heller for grovt på grunn av skråstillingen. Gjør snittet med bladet festet i en billig kjøpt baufil, om det gjelder et baufilblad. Eller med en ferdig spennsag av samme type.
Ellers vil man helst ha et så smalt spor som mulig, smalere enn sagesnittet fra bladet, slik at sagbladet får styring. Det kan fungere bra med å bare kløyve endene på sagen og binde dem sammen med klemming mot bladet.
Ellers vil man helst ha et så smalt spor som mulig, smalere enn sagesnittet fra bladet, slik at sagbladet får styring. Det kan fungere bra med å bare kløyve endene på sagen og binde dem sammen med klemming mot bladet.
sant. har fundert på det også. men det blir gjerne litt for smalt med sagbladet.Adoby skrev:
Gjør et snitt med sagbladet som skal sitte i spennsagen. Da kan du være sikker på at snittet ikke blir for smalt. Om noe blir det da for grovt på grunn av skrenkingen. Gjør snittet med bladet festet i en billig kjøpt buesag, om det handler om et buesagblad. Eller med en ferdig spennsag av samme type.
Ellers vil man nok helst ha et så smalt spor som mulig, smalere enn sagsporet fra bladet, slik at sagbladet får styring. Det kan fungere bra med å bare kløyve endene på sagen og binde dem sammen med press mot bladet.
fundere på å kjøre de bitene i kløyvsagen. så slipper de et trinn.
selv gjorde min sag med en japan og to snitt og kniv.
helst vil vi gjøre alt i skogen. men vurderinger går i å låne en sløydsal to eller tre kvelder.
jeg må jo forklare at jeg selv har gjort noen tester før. snever spor med bladet. enten skrap i sporet eller at treet sveller og "lukker" sporet. spor med lær (for ikke å lage lyd). læret blir vått. sveller. litt mer rust. (variant to lær ekstra innfettet. klissete blad og problem med spon) nå er det buesag og øks i et canvasfutteral som har bærerem. men er lett å ha på ryggsekk. jeg og de eldre jentene og guttene i gruppen har testet mine eksemplarer. og de har kommet fram til vår beste variant. akkurat nå lager de egne økseskaft de bruker skrape, bandkniver, "spånhøvel". og vil noen andre gjøre dette i gruppe tipser jeg om http://www.slojdfokus.se selv om jeg har komplettert med bedre skjæreverktøy så har vi kjøpt mye materiale der
Klikk her for å svare