Jeg vurderer hvordan jeg skal konstruere en avtakbar "vegg" å ha mot den delen av kjellerveggen, som ligger under bakkenivå. Kort sagt er tanken å ha metallstendere å feste valgfritt treverk mot. Konstruksjonen skal deretter henges opp i et par fester på veggen eller noe, jeg har ikke helt tenkt ferdig der... Det jeg funderer på nå er om det finnes noe å bruke som bygger mindre ut fra veggen enn de 45 mm som er minste størrelse på metallstendere (iallfall som jeg finner)? Ca 30 mm ville nok vært optimalt. Tips mottas takknemlig!
Og hvis noen lurer, så er formålet følgende. Veggen over bakkenivå er malt. Nederdelen går derimot ikke an å male fordi vi ville trenge å drenere om rundt huset = veggene blir for fuktige. Vi kommer ikke til å drenere i løpet av det nærmeste halvåret, eller engang året, og fuktigheten betyr selvfølgelig at malingen løsner og pussen smuldrer. Dette gjør at man ikke kan ha noe stående mot veggen. Med en løsning i stil med den jeg beskriver ovenfor, kunne vi hengt opp en "beskyttelsesvegg" og satt en seng mot den for de gangene våre utflyttede barn kommer hjem og trenger en soveplass noen netter.
Bruk hengeskinne og bærelist som f.eks. Elfa sparringsystem.
Bygger knappe 25mm.
Platen skrur du fast i skinnen gjennom skinnen.
Avslutter med en list for å skjule bærelisten.
(Vil du komme ut ytterligere noen mm så setter du bare tilsvarende list som distanse) http://elfa.com/sv-se/forvaring/produkter/system/wall-hang
Bruk hengeskinnesystem og bærelist som f.eks. Elfa sparringsystem. Bygger knappe 25mm.
Ssmurfen72 skrev:
På den andre siden, hvis veggen er fuktig, så er det nok bra med en skikkelig avstand så det luftes.
Jeg har også tenkt på Eliaskinner, men tror at det blir litt for liten avstand fra veggen (det blir dessuten dyrere enn vanlig metallregel). Men jeg tenker at det nok går an å ha en litt mindre luftspalte enn for en permanent vegg, i og med at denne blir så å si flyttbar. Den kommer trolig til å henge der som mest et par uker i strekk, oftest mindre enn en (1) uke. Den skal heller ikke gå helt ned til gulvet, dels fordi gulvet består av ren betongplate (fukt igjen) og dels for å få ordentlig luftgjennomstrømning bak "veggen".
Hvor stort areal snakker vi om? Om tanken bare er å ha en vegg ved behov, hvorfor ikke gjøre det enkelt og henge platene i øyler fra taket med skrudde distanser bak.
Hvor stort område snakker vi om? Hvis tanken bare er å ha en vegg ved behov, hvorfor ikke gjøre det enkelt og henge platene i øyler fra taket med skrudde distanser bak.
Veggen er ca. 5 m, men jeg vet ikke om jeg tenker å gjøre den langs hele. Minst 3 m iallfall, for å ha som "sengehjørne". Løsningen du foreslår er akkurat slik mine tanker går, bortsett fra øylene i taket - jeg ser for meg noe på ytterveggen å hekte den løse "veggen" i. Bare noen enkle skruer f.eks., som man stikker inn i et slikt hull som ser ut som et opp-og-ned nøkkelhull, du vet. Eller noe. Har ikke tenkt ferdig der. Alternativt frittstående på gulvet, men det har jeg heller ikke tenkt nærmere på så jeg har ingen klar løsning til det heller i hodet... Tror dog at det aller beste er en slags opphenging mot ytterveggen.
Hvor stort område snakker vi om? Hvis tanken bare er å ha en vegg ved behov, hvorfor ikke gjøre det enkelt og henge platene i ringer fra taket med skrudde distanser bak.
Jeg tror det enkleste er å hoppe over alt sammen skjule fukt er liksom ingen idé alle vet at det finnes fukt der og skal du gjøre en pen løsning blir det for mye jobb for en midlertidig løsning. Heng et tøystykke på veggen de dagene de er der men sørg for å ta det bort etterpå.
Jeg tror det enkleste er å hoppe over alt sammen, skjule fukt er liksom ingen idé, alle vet at det finnes fukt der og skal du lage en pen løsning blir det for mye jobb for en provisorisk løsning. Heng et tøystykke på veggen de dagene de er der, men pass på å fjerne det etterpå.
Det er ikke snakk om å skjule noe. Vi har en sovesofa stående der allerede i dag, men det er dels ikke så morsomt å sove der med de veggene, og dels må man hele tiden passe på at sofaen/sengen ikke havner inn mot veggen. Skulle man dytte den mot veggen får man smågrus i den når man kommer borti veggen, fordi pusset løsner der malingen har flasset, og møbelet blir relativt raskt fuktig. Så en avtagbar "vegg" ville både gjøre at det ville føles som en betydelig triveligere plass å sove på, rett og slett mer lun og fin (kan også kalles synvilla ) og så ville vi kunne dytte inn sofaen - som vi skal bytte mot en madrass med spiralfjærer på ben, men det spiller mindre rolle - mot veggen. Enklere, penere, bedre enn det er nå. Tøy ville ikke ha samme effekt/funksjon.
OM du ändå skal gjøre om helt fra grunnen, sett en skråskåret list med tilsvarende i platen.. ikke helt korrekt med tanke på fuktigheten, men burde funke til dere gjør om.....
(unnskyld den slurvete tegningen)
OM du ändå skal gjøre om helt fra grunnen, sett en skråskåret list med tilsvarende i platen.. ikke helt korrekt med tanke på fuktigheten, men burde fungere til dere gjør om.....
(unnskyld den slurvete tegningen)
[bilde]
Ellers går det med disse, eller lignende.
Monter en skinne loddrett, tre i plate, monter neste skinne, ny plate...osv
Det finnes en mengde med varianter som man kan bruke.
Mvh P-A
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.