Hei, holder på å skal fjerne en vegg i kjøkkenet og har støtt på et problem med en gulvbjelke som ligger i linje akkurat der jeg trenger å plassere søylen for å slippe å flytte sikringsskapet. Tenk på noe i stil med det jeg har tegnet opp i bilde 2.
Eller kanskje det finnes en bedre måte å gjøre det på? Utskåret gulvbjelke blir 90 mm, og svillen i krypkjeller er 130 mm bred, så jeg vil ha støtte på 2 cm på hver side. I tillegg er det akkurat ved en modulfuge.
Kan legge til at jeg har en annen svill i krypkjelleren som ligger 2600 mm ved siden av, så gulvbjelken/gulvet har to "bærende linjer".

Takknemlig for svar og gjerne tips.

• Diagram av bærebjelker i krypkjeller, viser plassering av sokkelbalk og området for avveksling med limtrebjelke i taket.
Du har altså en eller annen form for elementbygd typet hus? Jeg skulle ønske å se et bilde som viser hvordan gulvmodulene i sin helhet er plassert. Det burde ikke være noe problem, men man kan ikke si det sikkert med hjelp av dine bilder. De er altfor "avkapede".

Totte_S
Hvorfor ikke gjøre golvbjelken tykkere i stedet for å fjerne materiale? Altså utvide bjelken slik at du får tilstrekkelig anlegg for søylen.

Ville også gjøre det selvfølgelig, men ifølge visse så sier de at træets fiberriktning er dårlig på å ta imot pilartrykket.

Rent generelt bør man unngå at søyler hviler på bjelker. Om søylelasten er stor, og det er den sannsynligvis i dette tilfellet, kan skjærkreftene bli for høye for bjelkene. Å utvide bjelken kan være en løsning som man dog bør kontrollere først. Uten en tegning som viser helheten går det ikke å si mer akkurat nå.

Jeg vil se en målsatt eller skala riktig plantegning så man kan avgjøre hvor lange bjelkene er. Små utsnitt kan forklare men går ikke å regne på.

Kan du ikke bare skru fast en regel på hver side av bjelken i grunnen som tar vekten fra gulvbjelken?

• Liker
Niklaspe
  • Laddar…
Absolutt sjekk i meldingene dine skrev for ikke så lenge siden der jeg spurte om avvekslingen sendte en pdf-fil med alt / Niklas

Hittar ikke mine meldinger akkurat nå. De har gjort om grensesnittet. Skal lete senere. Bare et lite regneeksempel. Om bjelken er 3 m lang og er utsatt for en jevnt fordelt last på 15 kN/m, så blir søylelasten 22,5 kN per søyle. Ser man i Träguidens tabell over konstruksjonsvirke så tåler en 45x220 bjelke en skjærkraft på maks ca 12 kN. To stykk sammenskrudde tåler da det dobbelte, dvs 24 kN. I dette tilfellet er det tverrsnittsarealet på bjelken som beregnes.

Reglet veggstump (svarte ruten på bilde med el-sentral) der søylen kommer til å stå i vil bli værende, burde hjelpe å avlaste søyle også?
Beregnet på 20 kN søyletrykk.

190 x45 bjelkelag dessverre, men kanskje går å klose dit 195x45 likevel ved siden av?

Røde streken på plantegningen er hvor modulskjøten går. PDF fil nederst.

Som allerede nevnt, slå på en regel på hver side av grunnbjelken som den avkappede gulvregel så hviler på. Alternativt flytter du søylen litt for å unngå gulvregelen. Uansett skal søylen ned til grunnbjelken og ikke stå på gulvbjelken.

• Liker
justusandersson og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.