Hei! Tenkte å bygge en espalier langs med vår tomt ut mot en sykkelvei, mest fordi vi har klippet ned vår måbærhekk og det kommer til å ta mange år før den er maksimal høyde, og ikke engang da blir den høyere enn 1.50. Så for litt følelse av avgrensning og innsynsbeskyttelse av tomten.

Har sjekket med kommunen og det er ok å bygge 1.80m høy med 50% luft.

Min tanke er da hvordan man kan bygge den for å få så lite innsyn som mulig? Har kommet på litt forskjellige ideer.

1. Sette 28x45-ribber feil vei, altså 28mm vertikalt og 45 horisontalt, noe som bør redusere innsynet en del, selv om jeg fortsatt har 50% luft mellom ribbene, altså 28mm. Kan man skru dem den veien uten at de sprekker og vil det se ok ut?

2. Vinkle ribbene nedover/oppover på en eller annen måte. Er dette tillatt? Er jo fortsatt 50% luft mellom ribbene, men man vil ikke kunne se rett inn. Har ingen spesialverktøy heller, så spørsmålet er om dette kan gjøres på en enkel måte?

3. Bruke veldig små ribber, f.eks. 25x25 for å få små hull mellom dem. Tenkker dog at det kommer til å bli veldig mye jobb å sette så små ribber 15m langt og 1.80m høyt.

Avfei gjerne en idé direkte eller kom med et bedre forslag. Å søke om og bygge plank kommer til å bli altfor dyrt for hva vi har tenkt å legge ut, tanken er at det skal være relativt kjapt og billig arbeid.

Sist redigert:
  • Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Det er den opplevde luftigheten som begrenser, ikke et eksakt mål av overflate fra en "optimal" vinkel.

• Liker
BirgitS og 1 annen
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Det er den opplevde luftigheten som begrenser, ikke et eksakt mål av ytdekning fra en "optimal" vinkel.
Okei, så det er ingen idé i det hele tatt å prøve å skape vinkler osv. for å få litt dårligere gjennomsiktighet?

Som jeg har forstått er det ikke tillatt nei

engs
A ajn82 skrev:
Det er den opplevde luftigheten som begrenser, ikke et eksakt mål av overflatedekning fra en "optimal" vinkel.
Hvordan klassifiseres klatreplanter?

Legg inn tegning av hagen der innsynsproblemet fremgår.

engs engs skrev:
Hur klassas klängväxter?
Det kan man ha och räknas inte som plank.

Får dere bygge tettere gjerder eller tilsvarende til en viss høyde så vinner dere mye i avskildhet om dere har det i bunnen.
Så kjører dere variant 1 på resten.
Legg til noen klatreplanter, enten for å skjerme av visse vinkler eller langs hele espalieren.
Til slutt, se om det går an å skjerme av eventuelle gjenværende vinkler på annen måte inne i hagen.

yonna yonna skrev:
Legg inn tegning av hagen der innsynsproblemet framgår.
Den røde delen er langs med sykkel/gang-veien og den grønne delen vurderte jeg også for å forhindre innsyn om man kommer sørfra, men venter på svar fra naboen.

Nå som hekken er nedklipt føles det nesten som folk sykler på vår tomt, man kan bare gå rett inn.

• Luftfoto av boligområde med rød linje langs sykkel-/gangvei og grønn linje langs tomtegrense, antydning til hvor hekk kan plasseres for privatliv.
Z z_bumbi skrev:
Får ni bygge tettere gjerde eller tilsvarende til en viss høyde så vinner dere mye i avskildhet om dere har det i bunnen.
Så kjører dere variant 1 på resten.
Legg til noen klatreplanter, enten for å skjære av visse vinkler eller langs hele espalieret.
Til slutt så sjekk om det går å skjære av eventuelle gjenværende vinkler på annet vis inne i hagen
Vi får bygge helt tett opp til 1,1m, men vet ikke om det påvirker sikten på noen måte? Litt for nysgjerrige barn kanskje :D

Det blir forholdsvis dyrt å spaljere hele veien langs gangstien. Derimot kan dere regne med at måbærhekken vil hente seg ganske raskt hvis dere også steller litt ekstra for den ved å holde unna ugress, gjødsle og vanne. Om 2 år er det en solid hekk. Fordelen med måbær er at det er den hekken som springer ut tidligst om våren.

Hvor høyt er beskyttelsen ved uteplassen? Siden denne er i tilknytning til huset, er det bedre å satse på et pent, høyere plank i vinkel. Hvis den nå, når den er forynget, blir ivaretatt regelmessig og ikke holdes for bred, kan den holdes høyere enn 110 cm.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Det blir forholdsvis dyrt å spaljere hele veien langs gangstien. Derimot kan dere regne med at måbærhekken kommer til å hente seg ganske raskt hvis dere også steller litt ekstra med den ved å holde unna ugress, gjødsle og vanne. Om 2 år er det en solid hekk. Fordelen med måbær er at det er den hekken som skyter tidligst om våren.

Hvor høyt er beskyttelsen ved uteplassen? Siden denne er i tilknytning til huset er det bedre å satse på et pent, høyere gjerde i vinkel.
Leste at man skal slippe opp en måbærhekk helst 10cm per år, maks 20 for at den skal bli sterk. Men kanskje kan det gå raskere enn det? Men uansett tror jeg ikke måbær kan bli så høye at de beskytter mot innsyn?

Uteplassen er 1.90 høyt, så der har vi innsynsvern så det var hovedsakelig for hagen jeg ønsket ekstra.

Ja angående kostnaden kanskje det blir vel dyrt.. Men kan tenke meg å bare ha halve veien, langs baksiden og deretter ha hekk resten, der er bare parkering uansett.

Å slippe opp den 10 cm/år gjelder nyplanting. Denne er eldre og bør ha kraftige basisgreiner og bør kunne slippes opp raskere.

yonna yonna skrev:
Å slippe opp den 10 cm/år gjelder nyplanting. Denne er eldre og bør ha kraftige basisgreiner og bør kunne slippes opp raskere.
Jaha høres bra ut! Kanskje det går raskere enn jeg har tenkt da.

Det var ikke meningen å skrike... teksten ble svartet ut av en eller annen merkelig grunn... :thinking:

• Liker
Dylan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.