Hei!
Vi skal gjøre noe med ildstedet(ene) på hytta vår.
Jeg har veid for og mot å rive peishetten og installere en frittstående ovn mot å kjøpe en ny innsats og friske opp peishetten og all teglsteinen.

Prisen på arbeidet gir jo byttet av innsats et solid forsprang.

Det jeg er ute etter er tips og ideer på hvordan dere ville ha gjort det?

Den "lille" ovnen vil bli fjernet, og der bygges et lite vedlager.

Bilder kommer straks =)

Med vennlig hilsen
Björn

Peis med svart metallinnsats, omkranset av hvit teglestein, dekorert med små figurer og oransje lysestaker på peishylla. Teppegulv rundt.

En stue med en mursteinpeis, en rustikk spiskåpe og tre dekorerte tallerkener på veggen. Det er bøker i en bokhylle i bakgrunnen.

Peis med svart hette av metall, omgitt av murvegger, vedstabel ved siden og bokhylle i bakgrunnen.

Peis med mørk spiskåpe mot hvit teglstensvegg, vedkurv ved siden. Interiør inkludert dekorasjoner, trepanel og stol i bakgrunnen.
 
Sist redigert:
Ingen som har noe å tipse om? =)
 
Ble ikke mye tips her nei :-) kan jo i hvert fall stolt vise frem hva som har blitt gjort så langt!
En nyoppusset peis med hvit overflate, en stige ved siden av, og en malingboks med pensel på gulvet i en stue.

Peis under renovering, delvis malt hvit, med trebjelker i bakgrunnen og en vedkurv ved siden av. Malingsutstyr ligger på gulvet.

Hvitmalt murpeis i hjørnet av et rom, med en stige ved siden av. Peisen har en stor skorstein og beskyttende papir på gulvet.
 
  • Liker
KJE
  • Laddar…
Er den lille ovnen den du har startet med? Hva ønsker du å få ut av byttet?

Glassdører er hyggelig. Det ser ut på bildet som at den nåværende innsatsen ikke har det. River du alt og erstatter med en peisovn kan du muligens få litt bedre effektivitet enn på den nåværende installasjonen. På den andre siden får du trolig litt dårligere varmelagringsegenskaper. Med en frittstående peisovn kan du få noe som tar litt mindre plass i rommet.
 
Da er vi halvveis, tenkte å stoltisere litt iallfall :-)
Det som er igjen nå er å pynte opp den venstre holken, kommer til å bli en vedoppbevaring, utrolig fornøyd :-)
Peis med vedhylle til venstre, hvor venstre del skal tilpasses for vedlagring. I høyre del er det en vedfyring peis i bruk.

Hvit murt peis med brennende ved, vedkurv på gulvet til venstre, trepanel vegg til høyre, del av stue med sofagruppe i bakgrunnen.
 
  • Liker
KJE
  • Laddar…
Hei! Superfint! Vet du muligens hvor du kjøpte innlegget og hvilken modell det er? Hilsen, Pia
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.