I og med at det er en peis der så er det vel krav på noe ikke-brennbart materiale. Jeg hadde nok lagt en mykfuge mot kanten av tregulvet (slik at det kan bevege seg litt), flytsparklet og lagt noen fine fliser.
Klinker kanskje? Jeg vet ikke hvordan det funker med tanke på brannsikkerhet, men det kunne blitt stilig
Vi har vurdert dem også, men litt usikker på hvordan man skal knekke klinker for å få den vinkelen, leste at vannkapp kan funke. Men det virker vanskelig å få det virkelig bra. Da man ikke kan sette en list for å skjule kanten mellom gulv og klinker.
Har vært inne på å støpe og, men vi kom frem til at det ikke blir så pent, om man ikke farger, hvilket er vanskelig å få en nyanse, man har jo bare ett forsøk på seg. Og forsøke å få en bra/pen overflate på de. Kan jo ikke direkte slipe, da det kommer til å støve, alt vann da. Men da blir det klin istedenfor.
Men bra idé med å knuse klinker
Det finnes jo fine glass å legge som brannbeskyttelse under ovner, om man kan få tak i et frostet et i riktig form kanskje? Hvilket forarbeid som kreves for at det skal fungere overlater jeg til de som kan det, men rent estetisk ville det kanskje vært en idé? Om man maler overflaten under glasset i valgfri farge? Men det blir vanskelig med list mot gulvet der også...
Det finnes jo en masse alternativer. Når det gjelder list, kan du enten forme en bøyd metallist selv eller få en smed til å lage en eller bruke mykfug.
Klinker: Lag en mal av osb eller lignende slik at det er lett å måle og tilpasse alle flise delene og sage med vinkelsliper, så kan du få til pene buer. Mosaikk/kross/sjøstein er ingen vinner, det blir for mye fug som suger inn smuss ved en peis.
Glass: Lag en pappmal og bestill fra glassmester.
Plåt: Lag pappmal og snakk med blikkenslageren. Eventuelt må du først fylle ut "gropen".
Sparkle. Legg mykfug mot treet og fyll med flytsparkel, burde gå an å ha pigment i hvis du vil.
Støpe. Betong/terazzo og slip over, bygg et telt av plast rundt for å kontrollere støvet.
Har vært inne på å støpe også, men vi kom fram til at det ikke blir så pent, om man ikke farger, hvilket er vanskelig å få en nyanse, man har jo bare ett forsøk på seg. Og forsøke å få en bra/pen overflate på dem. Kan jo ikke direkte slipe, da det kommer til å støve, evt. vann da. Men da blir det gjørme istedenfor.
Men bra idé med knuste fliser
Edit: du har ikke noen bilder på dem?
Jeg har sett det IRL når jeg var inne i noe hus (eller ja det var på to steder, to hus) men jeg har dessverre ingen bilder av det. Det var pent i alle fall Det ene huset hadde laget en litt bredere fuge som "list" mot tregulvet.. det andre tror jeg hadde laget små firkanter i typ svart flis og gjort en rundet kant med hjelp av dem (innenfor den var de uregelmessige/knuste bitene)
Om jeg kommer over et bilde skal jeg ha tråden din i tankene !
Med vennlig hilsen, Sandra
Kjørte du med vinkelslip? Diamantklinge antar jeg, jeg synes, at man får så ujevnt snitt. Med kapp, at den liksom går små små fliser ut. Mot flaten om du forstår, av snittet
Kjørte med en Diamantsskive og litt vann! Har nesten ikke gått en eneste flis, er ganske dyre klinkerfliser så vet ikke om det har med kvaliteten å gjøre!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.