Jeg har kjøpt to stykker garderober (ikea pax) med målene 100x36x236. Veggen er ca 208cm bred så jeg regner med et rom på 4cm på hver side som trenger å dekkes. Nede tenkte jeg bruke den gulvlisten som allerede finnes - flytte frem den eksisterende. Tenkte bruke 45x45 lekter som bunn. Oppe tenkte jeg kjøpe dekorlist fra ikea (Bodbyn).
Mine spørsmål/tanker:
Er det en god idé med 45x45-lektene? Gulvlisten er 10cm og avstanden fra gulv til garderobedører er 6,5cm, så jeg trenger få opp garderobene 3,5cm. Lektene bygger ytterligere 1cm altså, men jeg tenker at det ikke gjør så mye for inntrykket. Hva tror dere? Trenger jeg å feste garderoben i lektene nede eller holder det at de skrus sammen samt sikres bak i vegg?
Slik ikeas garderobe er konstruert er det en dybdeforskjell mellom veggene og dekkplaten nede (mot gulvet). Det gjør at det blir et "hull" mellom gulvlist og garderobe. Vet ikke om dette vil oppfattes forstyrrende på sluttresultatet, når dørene er på plass. Hva tror dere? Om man brukte en mer tilpasset høyde under så kunne gulvlisten dekke akkurat der døren begynner...men 45x45-lekta føltes som en så smidig løsning
Hva ville dere foreslå for å dekke sidene på en pen måte? Og hvordan skal jeg feste dem; skal jeg skru en fast lekt fra innsiden av garderoben? Skal jeg bruke dekkplate eller gips, eller noe annet? Eksempel på dekkplate jeg har sett på, fra ikea (240x36)
Rommet der garderobene skal stå. Bare en montert hittil. Har lagt dit 45x45 lekt i bunnen + en gulvlist jeg hadde til overs for å få en følelse for hvordan det blir.
"Luke" mellom gulvlist og garderobens nedre del
Dekorlist oppe.
Stor takk på forhånd til alle dyktige tipsere der ute!
Trenger litt tips... Hvordan dekker jeg penest spalten mot taket? Den er 18-22 mm da taket ikke er helt rett. Garderoben står på en 10 mm OSB for å få inn en gulvlist i riktig høyde slik jeg vil ha, men kan fjerne den om mer plass letter ved taket, føles enklere å løse gulvlisten.
Har tenkt på skygge-list 43, men kanskje finnes det et bedre forslag?
Vet noen hvor høyt døren går på Ikea Pax? Vanlige dører. Er det i nivå med taket eller veggen i garderoben? Har ikke kjøpt dørene ennå så kan ikke teste selv.
Trenger litt tips... Hvordan dekker jeg penest mellomrommet mot taket? Det er 18-22 mm siden taket ikke er helt rett. Garderoben står på en 10 mm OSB for å få inn en gulvlist i riktig høyde sånn som jeg vil ha det, men kan fjerne den om mer plass gjør det lettere ved taket, føles enklere å løse gulvlisten.
Har vurdert skyggelist 43, men kanskje det finnes et bedre forslag?
Vet noen hvor høyt døra går på Ikea Pax? Vanlige dører. Er det på nivå med taket eller veggen i garderoben? Har ikke kjøpt dørene ennå så kan ikke teste selv.
Når dørene først er på plass vil du merke ekstremt lite av det mellomrommet, men vil man ha den ekstra finishen så må man jo gjøre noe med det
Jeg hadde litt dekkplate (Ikea FÖRBÄTTRA igjen) som jeg målte og sagde til. Den sitter ikke fast på bildet så ser ikke optimalt ut. Tenkte eventuelt å fuge litt for å få det enda bedre.
Ja, det kanskje ikke kommer til å synes så mye men jeg som vet om det kommer til å bli forstyrret av det, pluss at jeg ikke vil ha noen støvlist der oppe.
Takk for tipset! Bygger nok inn dem som de står nå, så får man vel fikse noe som passer når det er tid. Bør vel gå an å løse på noe vis i alle fall. En annen idé var om man skulle sette en smyglist mellom bjelkene som kommer til å stå på hver sin side, og så det samme på hver langside for å ramme det inn litt, kanskje kan bli bra. Jeg er ikke tålmodig nok til å kutte en gipsplate spikerrett mot garderoben uansett, så det blir nok best med en liten list der også.
Jeg har kjøpt to garderober (ikea pax) med målene 100x36x236. Veggen er ca 208 cm bred så jeg regner med et mellomrom på 4 cm på hver side som må dekkes. Nederst tenkte jeg å bruke den gulvlisten som allerede er der - flytte frem den eksisterende. Tenkte å bruke 45x45 lekter som bunn. Øverst tenkte jeg å kjøpe dekklist fra ikea (Bodbyn).
Mine spørsmål/vurderinger:
Er det en god idé med 45x45 lektene? Gulvlisten er 10 cm og avstanden fra gulv til garderobedører er 6,5 cm, så jeg må få opp garderobene 3,5 cm. Lektene bygger altså ytterligere 1 cm, men jeg tenker at det ikke gjør så mye for inntrykket. Hva tror dere? Trenger jeg å feste garderoben i lektene nederst, eller holder det at de skrus sammen samt sikres baktil i vegg?
Som ikeas garderobe er konstruert er det en dybdedifferanse mellom veggene og dekkplaten nederst (mot gulvet). Dette gjør at det blir et "hull" mellom gulvlist og garderobe. Vet ikke om dette vil oppfattes forstyrrende på sluttresultatet, når dørene er på plass. Hva tror dere? Om man bruker en mer tilpasset høyde under kunne gulvlisten dekkes akkurat til døren begynner...men 45x45-lekten føltes som en så enkel løsning
Hva ville dere foreslå for å dekke sidene på en pen måte? Og hvordan skal jeg feste dem; skal jeg skru en fast lekte fra innsiden av garderoben? Skal jeg bruke dekkside eller gips, eller annet? Exempel på dekkside jeg har sett på, fra ikea (240x36)
[bilde]
Plassen der garderobene skal stå. Bare én montert hittil. Har lagt dit 45x45 lekt i bunnen + en gulvlist jeg hadde til overs for å få en følelse for hvordan det blir.
[bilde]
"Luke" mellom gulvlist og garderobens nedre del
[bilde]
Dekklist øverst.
Stor takk på forhånd til alle kunnskapsrike tipsere der ute!
Hvordan fikk du bort luken mellom gulvsokkel og garderoben?
Flott! Sånn ble min pax-innbygging[bilde] [bilde] [bilde]
Hei!
Jeg skal bygge inn en lignende pax garderobe, og er litt nysgjerrig på hvordan du gjorde listene og passbiten samt hvordan du festet disse i vegg/garderobe? Har du en dekkside til høyre eller er det garderobesiden (ser ut til å være en noe annerledes nyanse).
Hei!
Jeg skal bygge inn en lignende pax garderobe, og er litt nysgjerrig på hvordan du gjorde listene og passbiten samt hvordan du festet disse i vegg/garderobe? Har du en dekkplate til høyre eller er det garderobesiden (ser ut til å være en noe annerledes nyans).
Hei,
Jeg festet garderoben i veggen, den er i lodd på bildet, veggen er skjev (jeg kilte den rett før jeg skrudde den fast. Så satte jeg klosser som du ser på bildet for å ha noe å skru gipsen i. Til høyre er det garderobesiden, øverst malte jeg gipsen, derav nyanseforskjellen.