Hei!

Jeg har kjøpt to stykker garderober (ikea pax) med målene 100x36x236. Veggen er ca 208cm bred så jeg regner med et rom på 4cm på hver side som trenger å dekkes. Nede tenkte jeg bruke den gulvlisten som allerede finnes - flytte frem den eksisterende. Tenkte bruke 45x45 lekter som bunn. Oppe tenkte jeg kjøpe dekorlist fra ikea (Bodbyn).

Mine spørsmål/tanker:
  1. Er det en god idé med 45x45-lektene? Gulvlisten er 10cm og avstanden fra gulv til garderobedører er 6,5cm, så jeg trenger få opp garderobene 3,5cm. Lektene bygger ytterligere 1cm altså, men jeg tenker at det ikke gjør så mye for inntrykket. Hva tror dere? Trenger jeg å feste garderoben i lektene nede eller holder det at de skrus sammen samt sikres bak i vegg?
  2. Slik ikeas garderobe er konstruert er det en dybdeforskjell mellom veggene og dekkplaten nede (mot gulvet). Det gjør at det blir et "hull" mellom gulvlist og garderobe. Vet ikke om dette vil oppfattes forstyrrende på sluttresultatet, når dørene er på plass. Hva tror dere? Om man brukte en mer tilpasset høyde under så kunne gulvlisten dekke akkurat der døren begynner...men 45x45-lekta føltes som en så smidig løsning :)
  3. Hva ville dere foreslå for å dekke sidene på en pen måte? Og hvordan skal jeg feste dem; skal jeg skru en fast lekt fra innsiden av garderoben? Skal jeg bruke dekkplate eller gips, eller noe annet? Eksempel på dekkplate jeg har sett på, fra ikea (240x36)

Åpen garderobeskap i et hjørne med hvite vegger, og en blomstermønstret tapet. Gulvlist og trestang ligger på flisegulvet.
Rommet der garderobene skal stå. Bare en montert hittil. Har lagt dit 45x45 lekt i bunnen + en gulvlist jeg hadde til overs for å få en følelse for hvordan det blir.

En hvit gulvlist og underdel av en garderobe med synlig mellomrom mellom dem, viser monteringsutfordringer.
"Luke" mellom gulvlist og garderobens nedre del

Garderob med dekorlist på toppen, montert mot en hvit vegg. Øvre delen av garderoben vises, fremstår solid og stilren.
Dekorlist oppe.

Stor takk på forhånd til alle dyktige tipsere der ute! :cool:
 
  • Liker
TBohjort
  • Laddar…
Hvordan ble det, Ronny? Jeg sitter i samme situasjon, hadde vært gøy å se et bilde. :)
 
J jimbomas skrev:
Hvordan gikk det Ronny? Jeg sitter i samme situasjon, hadde vært kult å se et bilde. :)
Slik ble sluttresultatet!
 
  • Hvite garderobedører med spotlights over, flislagt gulv og blomstertapet på veggene.
  • Liker
tobbe9012 og 11 andre
  • Laddar…
Virkelig stilig, takk for inspirasjonen!
 
  • Liker
Sandra Ebers og 1 annen
  • Laddar…
Stilig! Sånn ble min pax-innebygd Innebygd pax-garderobe med en svart trappestige foran, omgitt av hvite vegger og tregulv. Pax-inbyggnad med hylle, garderobsstang og skuffer, med en svart jakke hangende på stangen. Pax skyvedørsgarderobe i hvitt montert mot vegg i hjørnet av et rom.
 
  • Liker
Stajnich og 5 andre
  • Laddar…
Flott, takk for bilde!
 
  • Liker
lodin92 og 2 andre
  • Laddar…
Trenger litt tips... Hvordan dekker jeg penest spalten mot taket? Den er 18-22 mm da taket ikke er helt rett. Garderoben står på en 10 mm OSB for å få inn en gulvlist i riktig høyde slik jeg vil ha, men kan fjerne den om mer plass letter ved taket, føles enklere å løse gulvlisten.

Har tenkt på skygge-list 43, men kanskje finnes det et bedre forslag?

Vet noen hvor høyt døren går på Ikea Pax? Vanlige dører. Er det i nivå med taket eller veggen i garderoben? Har ikke kjøpt dørene ennå så kan ikke teste selv.
 
  • Skap med hull mot taket, hvor taket er ujevnt. Skapet står på en OSB-plate for å tilpasse høyden på gulvlisten.
J jimbomas skrev:
Trenger litt tips... Hvordan dekker jeg penest mellomrommet mot taket? Det er 18-22 mm siden taket ikke er helt rett. Garderoben står på en 10 mm OSB for å få inn en gulvlist i riktig høyde sånn som jeg vil ha det, men kan fjerne den om mer plass gjør det lettere ved taket, føles enklere å løse gulvlisten.

Har vurdert skyggelist 43, men kanskje det finnes et bedre forslag?

Vet noen hvor høyt døra går på Ikea Pax? Vanlige dører. Er det på nivå med taket eller veggen i garderoben? Har ikke kjøpt dørene ennå så kan ikke teste selv.
Når dørene først er på plass vil du merke ekstremt lite av det mellomrommet, men vil man ha den ekstra finishen så må man jo gjøre noe med det

Jeg hadde litt dekkplate (Ikea FÖRBÄTTRA igjen) som jeg målte og sagde til. Den sitter ikke fast på bildet så ser ikke optimalt ut. Tenkte eventuelt å fuge litt for å få det enda bedre.
 
  • Hvitt skap installert mot en vegg med delvis løs dekkplate øverst. Støvsuger står til høyre for skapet.
  • Liker
jimbomas
  • Laddar…
Ja, det kanskje ikke kommer til å synes så mye men jeg som vet om det kommer til å bli forstyrret av det, pluss at jeg ikke vil ha noen støvlist der oppe. :p

Takk for tipset! Bygger nok inn dem som de står nå, så får man vel fikse noe som passer når det er tid. Bør vel gå an å løse på noe vis i alle fall. En annen idé var om man skulle sette en smyglist mellom bjelkene som kommer til å stå på hver sin side, og så det samme på hver langside for å ramme det inn litt, kanskje kan bli bra. Jeg er ikke tålmodig nok til å kutte en gipsplate spikerrett mot garderoben uansett, så det blir nok best med en liten list der også.
 
R Ronny68 skrev:
Hei!

Jeg har kjøpt to garderober (ikea pax) med målene 100x36x236. Veggen er ca 208 cm bred så jeg regner med et mellomrom på 4 cm på hver side som må dekkes. Nederst tenkte jeg å bruke den gulvlisten som allerede er der - flytte frem den eksisterende. Tenkte å bruke 45x45 lekter som bunn. Øverst tenkte jeg å kjøpe dekklist fra ikea (Bodbyn).

Mine spørsmål/vurderinger:
  1. Er det en god idé med 45x45 lektene? Gulvlisten er 10 cm og avstanden fra gulv til garderobedører er 6,5 cm, så jeg må få opp garderobene 3,5 cm. Lektene bygger altså ytterligere 1 cm, men jeg tenker at det ikke gjør så mye for inntrykket. Hva tror dere? Trenger jeg å feste garderoben i lektene nederst, eller holder det at de skrus sammen samt sikres baktil i vegg?
  2. Som ikeas garderobe er konstruert er det en dybdedifferanse mellom veggene og dekkplaten nederst (mot gulvet). Dette gjør at det blir et "hull" mellom gulvlist og garderobe. Vet ikke om dette vil oppfattes forstyrrende på sluttresultatet, når dørene er på plass. Hva tror dere? Om man bruker en mer tilpasset høyde under kunne gulvlisten dekkes akkurat til døren begynner...men 45x45-lekten føltes som en så enkel løsning :)
  3. Hva ville dere foreslå for å dekke sidene på en pen måte? Og hvordan skal jeg feste dem; skal jeg skru en fast lekte fra innsiden av garderoben? Skal jeg bruke dekkside eller gips, eller annet? Exempel på dekkside jeg har sett på, fra ikea (240x36)

[bilde]
Plassen der garderobene skal stå. Bare én montert hittil. Har lagt dit 45x45 lekt i bunnen + en gulvlist jeg hadde til overs for å få en følelse for hvordan det blir.

[bilde]
"Luke" mellom gulvlist og garderobens nedre del

[bilde]
Dekklist øverst.

Stor takk på forhånd til alle kunnskapsrike tipsere der ute! :cool:
Hvordan fikk du bort luken mellom gulvsokkel og garderoben?
 
TBohjort TBohjort skrev:
Hvordan fikk du bort glippen mellom gulvsokkelen og garderoben?
Sagdet bort litt av den kanten som stikker ut av garderobveggene. Da smøg sokkelen seg fint inn mot garderoben :)
 
  • Liker
TBohjort
  • Laddar…
K Kanin skrev:
Flott! Sånn ble min pax-innbygging[bilde] [bilde] [bilde]
Hei!
Jeg skal bygge inn en lignende pax garderobe, og er litt nysgjerrig på hvordan du gjorde listene og passbiten samt hvordan du festet disse i vegg/garderobe? Har du en dekkside til høyre eller er det garderobesiden (ser ut til å være en noe annerledes nyanse).
 
  • Liker
DrDim
  • Laddar…
R Ronny68 skrev:
.....
[bilde]
Dekorlist øverst.
Hei Ronny,
Hvordan har du bygget/festet dekorlisten øverst? Er det en dekkside oppå eller er det som en rink?
 
P panzerkin skrev:
Hei!
Jeg skal bygge inn en lignende pax garderobe, og er litt nysgjerrig på hvordan du gjorde listene og passbiten samt hvordan du festet disse i vegg/garderobe? Har du en dekkplate til høyre eller er det garderobesiden (ser ut til å være en noe annerledes nyans).
Hei,
Garderobe festet på skeiv vegg, stabilisert med treklosser på toppen; en drill på gulvet, nyanseforskjell i gips til høyre.
Jeg festet garderoben i veggen, den er i lodd på bildet, veggen er skjev (jeg kilte den rett før jeg skrudde den fast. Så satte jeg klosser som du ser på bildet for å ha noe å skru gipsen i. Til høyre er det garderobesiden, øverst malte jeg gipsen, derav nyanseforskjellen.
 
  • Liker
Matilda_j86 og 1 annen
  • Laddar…
P panzerkin skrev:
Hei Ronny, Hvordan har du bygget/festet dekorkanten på toppen? Er det en dekkplate oppå eller er det som en kant?
Det er som en sarg. En ferdig list fra Ikea som ble skrudd ovenfra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.