Jaha, da kanskje man får gratulere til en vellykket arbeidsinnsats!? :)
Hvor mange trappetrinn støpte dere totalt? Sånn her før vår støping føles våre 5 trinn ikke som en umulig oppgave, og det skal bli spennende (håper jeg).

Jeg skal prøve å planlegge plasseringen av forsterkningslistene slik at de "forstyrrer" så lite som mulig. Ettersom jeg ikke har noen vegg eller lignende å feste opptrinnene i, er det jo disse som kommer til å holde i hele stykket med opptrinn, så denne biten er viktig for min form.

Hvor lang tid tar selve betongpumpingen? Altså - hvor lang tid tar det f.eks. å fylle et trinn? Opplevde du noe "betongskjelv" og stress eller føltes det rolig? Jeg skal diskutere dette med Ferig Betong før levering, slik at jeg vet hva som gjelder. Jeg betaler jo 1500:- for utkjøring uansett mengde, og ettersom 1 kubikk selvfølgelig tømmes raskere enn en full bil, burde jeg kunne få litt margin... I verste fall får jeg betale en femhundrelapp ekstra for en halvtime eller så - kjøpe seg litt ro og fred rett og slett...

Jeg kommer antagelig til å ønske så seig betong som mulig for dette formålet. Skal diskutere mine ideer med FB selvfølgelig for å få deres synspunkter. Til vangesidene kommer jeg til å prefabrikkere (!) lokk som er enkle å skru på raskt (eller kanskje klemme til med noen tvinger) så snart jeg har fylt de skrånende partiene med betong. Tror akkurat som deg Pinebar at det blir vanskelig å få til dette uten lokk hvis man ikke har en jordfuktig blanding.

Hvor mange kubikk gikk det med til trappene dine Pinebar? Tør man be om noen bilder...? :)

For min egen del ble smijernsrekkverkene sveiset på plass igjen i går, etter å ha blitt sandblåst og lakkert. De nederste festene kommer til å støpes inn i vangesidene på samme måte som originalen. Bilder kommer av dette...

Et annet spørsmål: hvor mange personer trenger man å være ved støpingen tror dere? Er man for mange tråkker man kanskje hverandre på føttene. Vil nok ha en person hvis oppgave kun er å sette på lokkene på vangesidene, og en person med slangen + en som hakker med spade alt. kjører med vibratoren. Hva er nok? Vibrerer man mens man pumper, eller gjøres det i etterkant?

pinebar skrev:
Ja, nå har vi støpt og det gikk vel bra tror jeg, men var slitsomt.
Betongbilen kom rett før 14 og vi var klare kl. 21:30. Mange steg var det å jevne ut.
Vår betong het GDS-BETONG C32/40 16 S3 - S4 LU VCT0,45 - S3.
Om det var bra eller dårlig, rett eller feil viser seg vel ikke før om noen år antar jeg.
Den fungerte i alle fall bra å arbeide med og ble pent værende i formene mens vi holdt på.
Har du bare tilstrekkelig dekkende betonglag på armeringen så bør den betongen holde i ganske mange år. Du bør ha et dekkende lag på ca 35mm. Men unngå å salte trappen om vinteren.

Høres jo lovende ut. Og salter, det gjør ikke vi. Vi har vært fristet noen ganger til å gjøre det på vår entrétrapp som er av årsmodell 1938, men har avstått nettopp fordi vi ikke tror at betongen har spesielt godt av det. Og disse trappene vi har laget nå, blir sannsynligvis ganske sparsomt brukt om vinteren, så det burde ikke være et større problem.

Det er mange fine former i denne tråden. Våre er pinlige i sammenligning, så jeg tenker ikke å vise dem. Angående rustfri armatur så høres det jo rimelig ut, for man har jo aldri noensinne sett slik. Når vår trapp smuldret opp var det da sikkert bare den dårlige betongblandingens feil, pluss at vi hadde saltet trappen.

• Liker
Jennierad
  • Laddar…
Saltet var sikkert en stor grunn til at vår smuldret. Har nå fått meg en dyrkjøpt lekse... :blushing: Trappen var så klart i dårlig stand før, men salt er "big no no"...

----> Pinebar: Noen bilder fra din støping kanskje? Har du lyst til å fortelle litt om hvordan dere gikk fram - hvor mange dere var, hvor lang tid de forskjellige momentene tok osv. Jeg prøver å lage en plan for vår støping.

Hva gjør dere med trappene etterpå? Beholder dere dem ubehandlet? Klinker? Malt?

Hei igjen!

Nå har vi hvilt oss litt. Det var som sagt slitsomt. Og litt frysninger fikk vi på slutten. Men som sagt, vi hadde 16 trinn og bare ett sett verktøy. Det var som sagt feil. Vi burde hatt to av verktøyene. Fem trinn burde være greit. Vi var to personer. Det er ganske passe. Noen ganger er det bra å hjelpe hverandre, som for eksempel når man drar av med brettet og for det meste er det passende at en jobber med betongen og en som hjelper til med å løfte, flytte, hente osv.

Selve tømmingen tok ikke så lang tid. Vi hadde bestilt 45 minutter lossetid og jeg tror at det kanskje ble så også. Akkurat da så jeg aldri på klokken, men det føles rimelig. Han fylte og vi vibrerte under tiden med en vibrasjonsstav som vi hadde leid. Men det var likevel litt spennende. Jeg hadde regnet ut volumet på trappene til totalt 1,45 m3 og bestilte 1,6 m3 betong. Det tok slutt mens det ikke var helt fylt i den andre trappen. Men det løste seg når vi skrapte av den første og flyttet over betongen i bøtter. Et sett bøtter er bra å ha.

Vi skrapte deretter av med et brett og glattet med en glatter av plast. Den måtte jeg sage bort litt på håndtaket på for å komme til innerst på trinnene. Og så hadde vi vanlig murerskje og en slik som heter noe med sverd tror jeg. Som en kjempelang, litt spiss murerskje. Det var disse momentene som tok lang tid og på slutten ble litt stressende. På slutten var betongen ganske hard. Men fem trinn er jo betydelig færre enn 16.

Vi hadde også bygget en plate som man kunne legge på trinnene for å stå eller sitte på mens man jobbet, den var bra. Med den kunne man jobbe seg ovenfra og ned uten å måtte stå i betongen.

Og så er en hageslange selvsagt bra å ha tilgjengelig. Og så blir det jo mørkt ved 19:30 nå. Så lamper å ta frem er det bra å ha i beredskap om det trengs.

Dessuten trykket vi i et par former som vi hadde laget på de øverste trinnene for å få inn skrapgaller. Det tok også litt tid, men gikk likevel ganske bra.

For betongen som man skraper av og som deretter blir til overs, er det også bra å ha noen biter armering som man kan stikke inn som håndtak i de klumpene som blir. Da er det enklere å løfte dem for å kaste dem bort senere. Det er også bra å lage mange små klumper om man ikke er veldig sterk. De blir fort veldig tunge.

Det ble faktisk noen bilder tatt, men de er fortsatt igjen i kameraet. I kveld planlegger vi å fjerne forskalingene så med litt flaks kan det være jeg tar meg sammen og får inn noen bilder her innen et par dager.

--> MMR Jo, vi har tenkt å ha trappene ubehandlet. Vårt hus er jo litt funkis-40-tallet, så vi vil ha en ubehandlet overflate om det ser ut til å fungere. Vi synes at det stemmer med den stilen. Fungerer ikke det så maler vi nok på noe som synes så lite som mulig.

Sist redigert:
Salt og vekslende vått/tørt er det verste man kan utsette betong for (om man ser bort fra diverse rare kjemikalier som ingen vanlig nordmann befatter seg med).

B
aldri salte en trapp. sand eller grus.
det må man vite som huseier.

---> Pinebar: Veldig interessant og nyttig løsning! :) Har lest gjennom et par ganger nå og skal bla gjennom et par ganger til før jeg støper (og eventuelt kommer med ytterligere noen nybegynnerspørsmål kanskje...:blushing:). Perfekt for planleggingen!
Lossningstiden kan jo ikke bli spesielt lang for vår del - betongbilen kan stå så nærme trappen den vil og det gjelder bare 5 trinn. På den annen side blir det kanskje litt styr med vangstykkene, men ingenting som jeg ikke kommer til å være forberedt på! :D

På bildene kan dere se hvordan armeringsarbeidet fortsetter. Tungt arbeid med 10 mm armeringsjern, men det går sakte fremover. Jeg hadde litt vanskeligheter med å feste armeringsjernene både i overkant og underkant p.g.a. betong/hullstein med dårlig holdfasthet, derfor ble jernene liggende diagonalt på noen steder. Kanskje ikke helt etter regelboken, men dessverre ikke mye å gjøre med det.
Også godt at rekkverkene er tilbake på plass - og på riktig sted!
Armeringen skal kompletteres med bøyler og noen flere 10 mm jern inni vangstykkene, viser med et bilde når jeg kommer dit. Bøylene skal jeg få hjelp med å bøye til, heldigvis...;)

• Armeringsarbeid på trapp med 10 mm armeringsjern plassert diagonalt; rekkverk er på plass.
  • Trapp under renovering med armeringsjern synlig, omgitt av trestøtter. Svart rekkverk på begge sider, terrasse og hagedetaljer i bakgrunnen.
Sist redigert:
I går fjernet vi formene, og vi er fornøyde med resultatet. Noen små feil med å jevne ut trinnene ordentlig og noen små hull fra luft i de loddrette delene av trappen, men ingenting katastrofalt. Hullene kan vi med stor sannsynlighet sparkle med sparkel eller litt finbetong, og hvis vi er veldig nøye, får vi vel leie en slipemaskin og slipe litt på trappen.

Her er et bilde av det ferdige resultatet. Flere bilder finnes på pinebar.
2010-09-21_Klar_trapp.jpghttp://www.pinebar.com/DiaryImages/2010/slides/2010-09-21_Klar_trapp.jpg

• Liker
Jennierad
  • Laddar…
Etter 10 timers slit i går er alt klart for støping! :) Betongbilen kommer klokken 14:00 i dag og "frossan" begynner å komme krypende... Hehe... Nei da, men litt nervøs begynner jeg allt å bli.

Lykke til!

Sånn, da var endelig trappen støpt. Jeg var skikkelig sliten etter 8 timers arbeid, men håpet er at det likevel blir nogenlunde bra. Vi skal jo belegge trappen vår med epoxy, og før det skal trinnene slipes med en betongsliper. Med andre ord er det rom for litt korrigeringer.

Selve lossingen fra bilen tok nok nesten en time - betongen var veldig, veldig tregflytende, og siden det ikke var mulig å vippe renna nok, fløt det dårlig... Jeg selv tok meg av vibreringen og så hadde jeg hjelp av min far og onkel.

Vangstykkene trengte virkelig IKKE noen lokk! Det gikk superbra å vibrere betongen til riktig plass og så stryke seg oppover med en murskje - merkelig nok det smidigste momentet!?

Verre synes jeg det var med trappetrinnene, å jevne og forsøke å få riktig nivå og hele tiden kjempe med de forbaska steinene som var blandet i betongen. Dette tok mye tid! I ettertid skulle jeg ha bestilt bilen til kanskje klokka 10 i stedet for 14. Nå rakk klokken å løpe avgårde så det ble mørkt og litt for kaldt før det gikk å rive trinnene. Jeg måtte rigge med en presenning og kupevarmer - dette ga faktisk virkelig god varme!?

I morges før jeg dro til jobben (klokken 05:15 for å være nøyaktig, gjesp) vannet jeg litt, og så på med presenningen og varmen igjen.

I ettermiddag skal jeg rive formen på sidene, underlaget får stå igjen en stund. Ifølge Färdig Betong har man 70% fasthet i betongen etter 1 uke, og 100% etter 4 uker. Har hatt litt kontakt med en byggelærer underveis, og jeg skal sjekke med ham om når jeg bør rive under trappa.

Selvsagt kommer jeg med noen bilder... "Didn't Happen Without A Picture..." :)

Gøy å støpe trapper, men du pinebar, burde ikke skrapegitterhullet ha vært åpent i forkanten i stedet for i bakkant? Blir litt fiklete å feie rent i hullet, for i bakkant vil du vel fylle opp?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.