141.887 lest ·
80 svar
142k lest
80 svar
Tips for å støpe en betongtrapp ønskes! Se bilder.
Ja, vi har faktisk fundert på det.Marlene Eskilsson skrev:
Vi har nå støpt platen selv, med ganske få timers jobb faktisk. Nå har vi også snart bygget ferdig formene til trappene. Det har tatt noen timer, men heller ikke det så utrolig mye. Og å mure murene burde jo for en som kan det bare ta et par dager synes vi med erfaring fra hvordan det gikk til når grunnmuren til vårt tilbygg ble murt opp.
Så si at trappbyggingen i det tilbudet er verdt typ 80 000:- i arbeidstid ifølge deres estimat. Det er VELDIG godt betalt synes vi. Vi kunne jo bygge typ en trapp i måneden med den kostnaden og leve ganske bra på det begge to.
Så kanskje man burde bytte bransje?
Vi har ikke brukt rustfri armering. Men slik jeg har forstått det er det ikke noe problem hvis den holder seg noen cm innenfor betongen hele tiden og ikke stikker ut noe sted.
Sist redigert:
Knicklas, kan du ikke kanskje støpe trappen først med kjøpt betong og deretter bore i armering og støpe på vognstykkene med håndblandet betong etterpå? Det blir jo mye mindre å blande da og sannsynligvis litt enklere å bygge formene også.
(Om mine ikke går i stykker når vi tar dem løs så er de til salgs når vi er ferdige.
De har 8 trinn hver og er 1300 mm brede. Mallen til trinnhøyde og bredde på dem har vært vår gamle entrétrapp fra 1938.)
(Om mine ikke går i stykker når vi tar dem løs så er de til salgs når vi er ferdige.
De har 8 trinn hver og er 1300 mm brede. Mallen til trinnhøyde og bredde på dem har vært vår gamle entrétrapp fra 1938.)
Ja det er jo en løsning, men kanskje en siste utvei likevel. Holdfastheten blir vel bedre om man støper alt i ett stykke? Jeg vil først undersøke hver mulighet for å få til alt i en støpning. Kom gjerne med flere ideer, de mottas med takk!
Hadde vært gøy å få se formen din armert og klar før støping også!? 
Dessverre har jeg litt andre dimensjoner på min trapp, ellers hadde formen din vært interessant.
Apropos prissettinger så var det nettopp det som fikk meg til å gjøre jobben selv. De skulle ha 42 000:- for å støpe 5 trinn... Jeg skulle få trekke fra 17 500:- i ROT og altså betale 24 500:-
ROT-fradrag er en gullgruve først og fremst for håndverkerne, og i andre hånd for forbrukeren... Litt OT...
Dessverre har jeg litt andre dimensjoner på min trapp, ellers hadde formen din vært interessant.
Apropos prissettinger så var det nettopp det som fikk meg til å gjøre jobben selv. De skulle ha 42 000:- for å støpe 5 trinn... Jeg skulle få trekke fra 17 500:- i ROT og altså betale 24 500:-
ROT-fradrag er en gullgruve først og fremst for håndverkerne, og i andre hånd for forbrukeren... Litt OT...
Administrator
· Skåne
· 8 352 innlegg
Vi betalte 40 000 kr inkl. mva for trappen vi støpte i 2001, 6 trinn. Det var den som sprakk i vinter. Vår nåværende murer som vi vurderer som profesjonell, sa at den sprakk delvis fordi det var for mye sand i betongen og dels fordi armeringen hadde rustet. Armeringen stakk ikke ut noe sted hva jeg kunne se. Når vi skulle påberope oss 10-års garantien hadde håndverkeren vi kjøpte den av, gått av med pensjon...
I forbindelse med at vi bygde på, måtte vi støpe 3 trapper og de kostet 31 000 kr/stk. En av trappene ble skeiv, og den måtte de bryte opp og støpe en ny. Men det betalte vi ikke for. Entreprenøren (som er den samme som bygde vår grunnmur) sendte en polakk hit for å gjøre jobben med trappene, og jeg mistenker sterkt at han betalte ham litt på siden. Men vi betalte full pris og hvitt. Det er store penger å tjene på trappestøping, så jeg tror at du vil gjøre strålende forretninger om du begir deg inn i den bransjen pinebar. Det jeg har sett hittil av dine former er mye mer profesjonelle enn de som ble gjort hos oss.
I forbindelse med at vi bygde på, måtte vi støpe 3 trapper og de kostet 31 000 kr/stk. En av trappene ble skeiv, og den måtte de bryte opp og støpe en ny. Men det betalte vi ikke for. Entreprenøren (som er den samme som bygde vår grunnmur) sendte en polakk hit for å gjøre jobben med trappene, og jeg mistenker sterkt at han betalte ham litt på siden. Men vi betalte full pris og hvitt. Det er store penger å tjene på trappestøping, så jeg tror at du vil gjøre strålende forretninger om du begir deg inn i den bransjen pinebar. Det jeg har sett hittil av dine former er mye mer profesjonelle enn de som ble gjort hos oss.
Takker og bukker for alle positive kommentarer!
Jeg gjetter at det er kombinasjonen av litt finsnekkeri og presisjon når man lager formen og grovarbeidet med å støpe betong som er den vanskelige kombinasjonen å finne hos samme leverandør.
Vi har nå sett på to støpinger av plater og støpt vår siste plate selv. Vi innbiller oss at det ikke er vanskeligere å fikse betongen for trappene enn det var for platen når betongen først er helt i formen. Men vi får vel se. Å bygge formene er jo naturligvis mye mer kronglete for trapper enn for en plate. Om trappen deretter holder seg hel og ikke sprekker, det vet man jo ikke før etter noen år. Men jeg tror at hvis vi bestiller ferdig, frostbestandig betong fra en seriøs leverandør, så har vi i alle fall gjort hva vi kan på den fronten også.
Jeg gjetter at det er kombinasjonen av litt finsnekkeri og presisjon når man lager formen og grovarbeidet med å støpe betong som er den vanskelige kombinasjonen å finne hos samme leverandør.
Vi har nå sett på to støpinger av plater og støpt vår siste plate selv. Vi innbiller oss at det ikke er vanskeligere å fikse betongen for trappene enn det var for platen når betongen først er helt i formen. Men vi får vel se. Å bygge formene er jo naturligvis mye mer kronglete for trapper enn for en plate. Om trappen deretter holder seg hel og ikke sprekker, det vet man jo ikke før etter noen år. Men jeg tror at hvis vi bestiller ferdig, frostbestandig betong fra en seriøs leverandør, så har vi i alle fall gjort hva vi kan på den fronten også.
Nå finnes et par bilder til. Her er alt klart for støping bortsett fra bjelker som vi skal sette langs med trappetrinnene som støtte så de ikke svikter. (Og så skal vi lage et par små bokser til det øverste trinnet på dem så vi kan ha et nedsenket skrapgitter i toppen av hver trapp.)

Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 innlegg
Sjekket med Skanska Prefab (slektning som er konstruktør og plassjef) for en tid siden angående det der med frostbestandig betong. Hun hevdet med bestemthet at denne tilsetningen ikke trengs i det hele tatt hvis man ikke har til hensikt å salte for avisning. Det er også i prinsippet umulig å dosere denne tilsetningen riktig i de små volumene det er snakk om for oss privatpersoner. Temperatur, luftfuktighet, tørrinnhold i betongen m.m. påvirker doseringen som er i ppm-størrelse.
Jeg tenker å støpe min trapp som løse trinn i en form som gjenbrukes.
Jeg tenker å støpe min trapp som løse trinn i en form som gjenbrukes.
pinebar skrev:
Jeg ville anbefale å sette mer armering i selve trinnene. På bildet ser det ut som at du bare har en bøyle i hver kant? Har gjort en del trapper i jobben, og da er det alltid veldig mye armering. Selv ville jeg satt bøyler på kanskje cc 20 cm og noen pinner langs med trinnet innenfor bøylene. Det føles litt smålig å spare på den lille mengden i en ellers fin trapp som du sikkert vil skal holde flere ganger lengre enn en trapp i tre.
Lykke til med støpingen, det pleier alltid å være litt interessant med trapper og skråninger.
Nå begynner formen å ta "form" (he-he) og jeg har leid en bilmaskin størrelse XL. Jeg kommer ikke så mye lenger uten å få bort det gamle.
Slik ser formen ut - snekret av total nybegynner. Jeg vurderer eventuelt å sette små vinkeljern under regelstumpene for å feste sammen settstegene og vangstykkene enda bedre. Tror dere det trengs?
Slik ser formen ut - snekret av total nybegynner. Jeg vurderer eventuelt å sette små vinkeljern under regelstumpene for å feste sammen settstegene og vangstykkene enda bedre. Tror dere det trengs?
Ifølge Betongteknikk er tilsetningen vanlig luft som røres i betongen. Det er altså riktig at det ikke går an å gjøre det selv, men det er jo ikke noe problem å bestille betong fra bil med den funksjonen.Johan Gunverth skrev:
Om man ser på trappen ovenfra så har vi 6 stk langsgående armeringsjern i hele trappen og to liggende i hvert trinn. Stigebøylene ser jeg kun som noe som holder den liggende armeringen på plass. Tettheten mellom armeringen er jo omtrent tilsvarende et nett med 20 cm ruter. Trenger man virkelig ha mer enn det?Atenza skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 innlegg
Ok. Det kan være forskjellig. Jeg kunne "få litt flaska" om jeg ville og antar derfor at det ikke var luft.pinebar skrev:
Fikk derimot en 5-liter formolje av høyeste kvalitet som ifølge slektningen vil vare en livstid.
Det i flaska er hva jeg kan forstå til for at man skal kunne støpe når det er kaldt.
Luften er til for at det man har støpt skal holde når det blir kaldt.
Og vi bestemte oss i går for å følge rådet om mer armering, så nå blir det litt nett i hvert trinn også. På torsdag kommer betongbilen.....
Luften er til for at det man har støpt skal holde når det blir kaldt.
Og vi bestemte oss i går for å følge rådet om mer armering, så nå blir det litt nett i hvert trinn også. På torsdag kommer betongbilen.....
Mye myter i denne tråden.... Rustfri armering brukes ikke. Det eneste som er viktig er hvilken betong man støper med. Dessverre har de som selger betong altfor dårlig kunnskap om hva det er de selger. Betongen må være "frostfri" dvs det skal være ca 5% luft i betongen (det skal også være en viss type ballast). Den må heller ikke ha et vct som overstiger 0,40 (og det er nok her det svikter i de fleste tilfeller). Vct og styrkeklasse henger sammen i par, endrer man det ene så endres det andre. For Vct 0,40 må man opp i et sted rundt C45/50. Den normale C25/30 som brukes i de fleste normalstøpinger duger rett og slett ikke, den vil karbonatisere for fort.
Mer armering gjør ikke at trappa holder lenger (snarer tvert imot). Og det absolutt viktigste er at armeringen ikke ligger for grunt i betongen. Hovedarmering skal ha minst 30 mm dekkesjikt og nett minst 20 mm.
Når betongen utsettes for karbondioksid i luften, begynner en prosess som heter karbonatisering. Denne bryter ned betongen og gjør det mulig for vann å trenge inn i betongen. Dette medfører 2 problemer, når det fryser risikerer vi at betongen sprenges. Det er derfor vi blander inn luft i betongen slik at det skal finnes plass for vannet å ekspandere når det fryser. Når man leverer betong på bil er det viktig at man måler luftholdigheten ved levering da de luftporene som finnes i betongen kan forsvinne under transporten. Problem nummer to er at det vannet som trenger inn i betongen dels er surt og dels inneholder en del kloridioner som når det trenger inn helt til armeringen angriper jernet. Så småningom er jernet oppspist og armeringens kraftopptakende evne forringes altså. Angrepet på jernet medfører også at betongen forvitrer raskere. Det er garantert dette som har skjedd med Marlene, og skyldes altså nesten garantert at det var for dårlig betong.
Nå er det jo for sent, hadde jeg sett denne tråden tidligere hadde jeg anbefalt TS å ta kontakt med Strängbetong i Norberg (Forselsstrappan) for en prefabrikert trapp i stedet, det hadde garantert blitt bedre og antakelig mye billigere enn de fantasiprisene jeg har sett hittil i tråden.
Mer armering gjør ikke at trappa holder lenger (snarer tvert imot). Og det absolutt viktigste er at armeringen ikke ligger for grunt i betongen. Hovedarmering skal ha minst 30 mm dekkesjikt og nett minst 20 mm.
Når betongen utsettes for karbondioksid i luften, begynner en prosess som heter karbonatisering. Denne bryter ned betongen og gjør det mulig for vann å trenge inn i betongen. Dette medfører 2 problemer, når det fryser risikerer vi at betongen sprenges. Det er derfor vi blander inn luft i betongen slik at det skal finnes plass for vannet å ekspandere når det fryser. Når man leverer betong på bil er det viktig at man måler luftholdigheten ved levering da de luftporene som finnes i betongen kan forsvinne under transporten. Problem nummer to er at det vannet som trenger inn i betongen dels er surt og dels inneholder en del kloridioner som når det trenger inn helt til armeringen angriper jernet. Så småningom er jernet oppspist og armeringens kraftopptakende evne forringes altså. Angrepet på jernet medfører også at betongen forvitrer raskere. Det er garantert dette som har skjedd med Marlene, og skyldes altså nesten garantert at det var for dårlig betong.
Nå er det jo for sent, hadde jeg sett denne tråden tidligere hadde jeg anbefalt TS å ta kontakt med Strängbetong i Norberg (Forselsstrappan) for en prefabrikert trapp i stedet, det hadde garantert blitt bedre og antakelig mye billigere enn de fantasiprisene jeg har sett hittil i tråden.
Jo jeg har sett forskjellige prefabtrapper, men synes ikke i det hele tatt at de ser spesielt morsomme ut. Dessuten har jeg ekstremt vanskelig for å tro at det ville være en mer prisgunstig løsning, siden jeg vil at trappen skal bli identisk med den opprinnelige - altså ikke noen standardløsning.
Utlegg så langt:
Leie av bilmaskin: 500:-
2 stk formplyfa (hadde 2 stk allerede): 720:-
Reglar av forskjellige dimensjoner: ca 500:-
Skruer: 200:-
Kommende utlegg blir:
Armeringsjern: ikke sikker her men ca 500:- kanskje
Betong: 3000:-
Sum: i runde tall 5500:-
Jeg tror nok at Strängbetong vil ha litt mer enn det - bare frakt og løftehjelp går vel løs på et par tusen...
Gårsdagens fremgang i bildeform... Bunnplyfa skal kappes til og formen skal festes. Så er det klart for armering og støping!
Utlegg så langt:
Leie av bilmaskin: 500:-
2 stk formplyfa (hadde 2 stk allerede): 720:-
Reglar av forskjellige dimensjoner: ca 500:-
Skruer: 200:-
Kommende utlegg blir:
Armeringsjern: ikke sikker her men ca 500:- kanskje
Betong: 3000:-
Sum: i runde tall 5500:-
Jeg tror nok at Strängbetong vil ha litt mer enn det - bare frakt og løftehjelp går vel løs på et par tusen...
Gårsdagens fremgang i bildeform... Bunnplyfa skal kappes til og formen skal festes. Så er det klart for armering og støping!
Sist redigert: