Er det noen som har tips om hvordan jeg kan få denne murpipen til å se OK ut, UTEN å måtte rive ned all maling?

Som dere ser er det maling som flasser av og sprekker. Man kan dra bort store "biter" på enkelte steder. På andre steder er det mer som spredte sprekker. Og på enkelte steder sitter malingen fast og godt på underlaget.

Jeg har en følelse av at det tidligere satt en vev limt opp på murpipen. Antakelig har maleren ikke gjort et tilstrekkelig bra forarbeid før maling. Limrester er sikkert igjen under, gamle malingslag, ja hva vet jeg.

Jeg skulle ønske å finne en løsning for å fikse dette uten å først måtte rive ned all maling. Forstår selvfølgelig at det er å foretrekke, men jeg orker ikke det arbeidet.

Kunne man rive bort de verste "bitene" og så for eksempel sparkle eller bruke et annet materiale for å få en noenlunde jevn overflate, som man deretter kan male? Aller helst skulle jeg jo hatt en overflate som ser murt ut, ru. Mur med avflagnende maling og sprekker, blottlegger underlaget. Store biter av maling mangler, og mindre sprekker er synlige over overflaten.

Vær oppmerksom på at jeg må bruke materialer, maling, sparkel osv. som tåler høye temperaturer siden jeg fyrer i ovn i denne murpipen!

Det lille hullet har jeg først tenkt å reparere med casco cement rapid. Hva tror dere om det?

Takknemlig for tips!

Kom på en ting. Kanskje det enkleste er å sette på noen form for ildfaste plater? Direkte oppå, dvs ikke gjøre noe med denne overflaten men bare "smelle på" noe oppå.
Hvordan fester man slike plater forresten? Skruer fast? Lim?

Eller, kan man ta inn en murer som rett og slett murer opp en ny overflate? Og går det overhodet?
Hvis man lar det være akkurat som det er under. Eller kan ikke ny mørtel feste hvis det ser ut som det gjør under?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.