Jeg skal bygge en veranda på forsiden.

2x5 meter veranda

Den ene bjelken skal settes langs huset, og ytterst skal jeg ha tre fundamenter som holder oppe en lang bjelke.

Men jeg vil senke inn ett eller to trinn så de begynner før. Da må jeg kutte av bjelken ytterst og flytte den litt inn. Men må jeg da ha to fundamenter der også? Eller kan man løse dette likevel?

Håper dere forstår.

• Tegning viser et hus med en planlagt veranda foran, med plinter og trapp.
Hvor langt er det fra hjørnet nederst til venstre frem til trappen begynner? Altså avstanden mellom de to ytterste korte bjelkene. Tenker at du burde kunne sette en enslig søyle i det hjørnet, men med en støtte på søylen som både den ytterste bjelken og den som ligger langs trappens venstre side kan hvile på.

Det er ikke mange cm. Skal ha en søyle opp ved hver plint til et enklere tak. Så til venstre bare en stolpe 95x95 få plass

Ingen andre som har flyttet inn trappetrinn i terrasse veranda?

Beste svar

Da høres det ut som at det holder med en plint i det hjørnet.

Jeg tenker bjelkelaget omtrent slik:

Tegning av bjälklag med tre skisserte søyler i hjørnene, toddelt med fem lodrette linjer.

• Liker
jonaslatt
  • Laddar…
Kanon. Tenkte først en plint i midten på trappetrinnet Men samtidig er den bare 170-200cm bred så det der burde funke kanon.

Raskt spørsmål hva tror du /dere at jeg trenger å ha for bjelker i gulvet 45x145?

Hva er det for spennvidde på dem? cc 600 mm?

Stemmer

Og spennvidden, altså avstanden fra veggen ut til bjelken på plintar?

170 eller 200cm vi er ikke helt enige.

Det finnes andre som er bedre på dette, selv er jeg flink i hållfasthetsteori men ikke byggnormer.

Men ser man på Träguidens tabeller for gulvbjelker (https://www.traguiden.se/konstrukti...golvbjalkar-av-konstruktionsvirke-i-ett-fack/) så er minste spennvidde i tabellen 3,0 m. Man kan regne baklengs fra den og om man skal få samme nedbøyning med en punktlast og spennvidde 2,0 m så trengs 145x45 minst C14. Om man bare regner med utbredt last kan man komme ned til 45x120 C24.

Antar fra din beskrivelse at det er en oisolerad historie. Ellers er det også en faktor når man bestemmer høyde på bjelkelaget.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.