6.222 lest ·
1 svar
6k lest
1 svar
Tips ang. rekkverk og espalier til nyslipt trapp.
Året har kommet da ting skal pusles sammen litt igjen
.
Vil gjerne ha noen tips og forslag på hvordan man kan tenke seg å løse espalier og trappegelender til den nyslipte trappen (det var faktisk 2 år siden det skjedde). Men det begynner å føles litt ekstra irriterende nå når det meste rundt omkring som vegger, tak, dører, gulv, etc. begynner å komme på plass.
Bildet nedenfor er tatt fra http://www.dromtrappor.se/sv/Tidlosa-trappor/ som referanse. Vi vil nemlig ha et rent og enkelt design på det hele og det her med hvitmalt rundstav ble jo faktisk virkelig pent,

Og så over til vår virkelighet
. Kameraet er nå ikke helt 100 så bildene blir deretter, men hold ut.
Espalieen ned til kjelleren:
Her må det jo finnes en form for gelender men spørsmålet er om man virkelig skal gå fra gulv til tak, eller benytte sjansen til å gjøre noe luftigere og bare gå en bit opp og bryte med en overligger i eik? Tenkte også å lage gulvsokkelen i eik. Så skal også noen vinklingsbare 12v spotter monteres på den gamle taksokkelen, tror det kan bli litt effektfullt.
Gelenderet ned til kjelleren:
Originalet er en 3,5 meter lang furrundstav (diameter 45mm). Tenkte meg noe lignende, men i eik.
Undersiden av trappen har ikke blitt fikset ennå men den skal slipes litt lett og deretter trolig oljes inn. Trappetrinnene ned til kjelleren skal til slutt også de kles inn i eik (vurderer noe stepkit eller lignende).

Så har vi espalieren opp til overetasjen (fjernet for øyeblikket):
Alt1. Matche løsningen ovenfor.
Alt2. Droppe å ha noe overhodet og tette igjen gulvet.

En tanke er at også her på noe vis montere noen vinklingsbare 12v spotter i den gamle taksokkelen (Ved en liten hurtigtest syntes vi det så bra ut iallfall).

Gelenderet i overetasjen får ganske enkelt bare følge etter det andre.

Trapp og gulv er lakkert med Bona Naturale 2-komp.

Har dere noen gode tips, forslag, og ideer å dele med dere?
Vil gjerne ha noen tips og forslag på hvordan man kan tenke seg å løse espalier og trappegelender til den nyslipte trappen (det var faktisk 2 år siden det skjedde). Men det begynner å føles litt ekstra irriterende nå når det meste rundt omkring som vegger, tak, dører, gulv, etc. begynner å komme på plass.
Bildet nedenfor er tatt fra http://www.dromtrappor.se/sv/Tidlosa-trappor/ som referanse. Vi vil nemlig ha et rent og enkelt design på det hele og det her med hvitmalt rundstav ble jo faktisk virkelig pent,

Og så over til vår virkelighet
Espalieen ned til kjelleren:
Her må det jo finnes en form for gelender men spørsmålet er om man virkelig skal gå fra gulv til tak, eller benytte sjansen til å gjøre noe luftigere og bare gå en bit opp og bryte med en overligger i eik? Tenkte også å lage gulvsokkelen i eik. Så skal også noen vinklingsbare 12v spotter monteres på den gamle taksokkelen, tror det kan bli litt effektfullt.
Gelenderet ned til kjelleren:
Originalet er en 3,5 meter lang furrundstav (diameter 45mm). Tenkte meg noe lignende, men i eik.
Undersiden av trappen har ikke blitt fikset ennå men den skal slipes litt lett og deretter trolig oljes inn. Trappetrinnene ned til kjelleren skal til slutt også de kles inn i eik (vurderer noe stepkit eller lignende).

Så har vi espalieren opp til overetasjen (fjernet for øyeblikket):
Alt1. Matche løsningen ovenfor.
Alt2. Droppe å ha noe overhodet og tette igjen gulvet.

En tanke er at også her på noe vis montere noen vinklingsbare 12v spotter i den gamle taksokkelen (Ved en liten hurtigtest syntes vi det så bra ut iallfall).

Gelenderet i overetasjen får ganske enkelt bare følge etter det andre.

Trapp og gulv er lakkert med Bona Naturale 2-komp.

Har dere noen gode tips, forslag, og ideer å dele med dere?
Har nå nesten bestemt meg for å ikke komplisere det og derfor lage en hvitmalt espalier som strekker seg fra gulv til tak med underligger og eventuelt også overligger i eik. Har eksperimentert litt med dimensjoneringen på selve ribbene og det blir sannsynligvis firkant 40x40mm som skal rundfases med fresen noe. Mellomrommet mellom ribbene ser ut til å maksimalt være 10cm hvis jeg har forstått det riktig? I overliggeren vil det bli installert 12v spotlights av en eller annen variant som skal gi lys både på espalier og litt her og der avhengig av vinklingen (har forberedt med trafoer siden tidligere).
Jeg ville fortsatt vært takknemlig for litt meninger.

Jeg ville fortsatt vært takknemlig for litt meninger.

Klikk her for å svare