Hei,

Vi har et hull i vår gipsvegg som har blitt for stort for den plugg vi skal bruke.

Vi må bruke en vanlig plugg, da dette skal passe oppheng for vårt rekkverk.

Hvordan går man frem for å kunne feste pluggen?
Sparkel?
Ankermasse?
Silikon?
Svart magi?
 
  • Hul i en grønn gipsvegg, større enn en standard plugg, brukt for å feste et rekkverk.
  • To hender holder en stor skrue og plugg foran et hull i en grønn gipsvegg.
Om det er en håndløper til et rekkverk som skal festes foreslår jeg at du skrur det i veggsvillene om du ikke har råspont, kryssfiner eller OSB bak gipsen.
 
  • Liker
Anonymiserad 405730 og 2 andre
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om det er en håndløper til et trappegelender som skal festes foreslår jeg at du skrur det i veggsvillene om du ikke har råspont, plywood eller osb bak gipsen.
Det går ikke å flytte på dem.

Dette skjedde etter en ommaling og litt misforståelse med maleren.

Dvs de to andre festepunktene sitter allerede der de skal.
 
Det kommer ikke til å holde i gipsen. Flytt de andre festepunktene slik at du får alle i en regel. Sparkle og mal over de feilaktige hullene.
 
Det trengs nok svart magi for å få det der til å sitte.

Mitt første spørsmål er om det virkelig er en gipsplate du fester i? Det ser ikke i det hele tatt ut som gips på bildet med hullet. Det ser trefarget gult ut, ikke hvitt.

Hvorfor går det ikke an å flytte innfestingen noen centimeter?

En så grov skrue vil få en plugg til å snurre i gips – det går ikke an å få det til å fungere.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det trengs nok svart magi for å få det der til å sitte.
Lurer på om ikke en ordentlig kortling mellom veggreglene er enda bedre?
 
  • Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Ja det er det, men da trengs det i stedet svart magi for å få dit den kortlingen om man ikke skal rive den nye fine veggen.

Tror det er vanskelig å få et godt resultat uten å skru i stendere eller kortlinger.
 
Dessverre, det der misforståelsen med maleren resulterer i at det vil trenges å gjøres en del ekstra arbeid.

Det der festet kan dere ikke sette i en gipsplate.
Selv om dere får til noen plugg som sitter rimelig bra så dere føler dere fornøyd nå, så vil veggen gå i stykker ganske snart rundt festet.

Om dere ikke kan flytte festet til en stender, så må dere flytte en stender/bjelke til festet.
Det er de eneste to alternativene som vil holde i lengden.

Om rekkverket ikke kan justeres, må dere med andre ord åpne opp veggen og sette inn en bjelke/stender som er festet mot de andre stenderne.
I og med at veggen er nymalt føles det selvsagt ganske trist,
samtidig er det jo en anledning til å få sluttresultatet perfekt, da dere ikke har noen problemer med å få riktig farge når dere maler om etterpå.

Et alternativ kan kanskje være å åpne veggen fra andre siden, avhengig av hvilket rom som er der og om det er et mindre inngrep enn å åpne den veggen vi ser på bildet.
 
Enig i at plugger i gips ikke vil holde. Muligens hvis de andre to festepunktene det er snakk om sitter i stendere, slik at dette 3. festepunktet egentlig ikke bærer noe. Mer skal sitte der for syns skyld.
 
Takk for alle svar! Jeg setter virkelig pris på hjelpen.

Jeg innså at jeg glemte en viktig detalj: Rekkverket har faktisk sittet stabilt i over 10 år! Det er først nå, etter at maleren fjernet den gamle pluggen, at vi har problemer med akkurat dette festepunktet. De andre sitter bra.

Med det i tankene, kanskje vi kan lage en løsning der det er greit at dette punktet sitter litt dårligere, siden de andre sitter bra. Jeg forstår at en kortling er den sikreste løsningen på lang sikt, men siden det har fungert før føles det verdt å utforske andre alternativer først. Jeg får tenke på saken.

(ps: det er ikke mulig å åpne veggen fra den andre siden, på den andre siden er vårt kjøkken)
 
Men de andre festene, sitter de virkelig bare i gips? Ikke sånn at du der har klart å treffe stendere?
 
H hempularen skrev:
Er enig i at plugger i gips vil ikke holde. Muligens hvis de andre to festepunktene som nevnes sitter i stendere, så denne 3. festepunktet egentlig ikke bærer noe. Den skal mer sitte der for syns skyld.
Nei, jeg ville ikke engang anbefalt det i så fall. Da jeg flyttet inn var det et rekkverk som satt på tilsvarende vis med mollyplugger i sponplate.
Dvs. ganske mye bedre forhold totalt sett.
Men selv om det bare var "for syns skyld" i midten og fikk ganske begrenset belastning så hadde det over årene vippet frem og tilbake så mange ganger at sponplaten var spist opp rundt pluggen.

Det vil gå *fort* med en gipsplate.

Dvs. det vil ikke vare lenge før det begynner å støve og glippe rundt festet og se skikkelig stygt ut, selv om rekkverket ikke kommer til å komme ned.
 
  • Liker
hempularen
  • Laddar…
Tips fra coachen. Jeg skulle ha dreid ned innsiden av håndleddfestet til M6 og deretter satt en M6 Mollyplugg i gipsveggen. Hvis de andre 2 festene sitter stabilt allerede og det aktuelle hullet ikke er for stort for Mollyn.
 
  • Liker
coconut og 1 annen
  • Laddar…
Det kan jo være sånn at de andre punktene sitter i reglar.
Jeg får undersøke når jeg kommer hjem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.