4.338 lest ·
40 svar
4k lest
40 svar
Tilsvarende ankerlim i gipsvegg
Det går ikke å flytte på dem.F fribygg skrev:
Dette skjedde etter en ommaling og litt misforståelse med maleren.
Dvs de to andre festepunktene sitter allerede der de skal.
Det trengs nok svart magi for å få det der til å sitte.
Mitt første spørsmål er om det virkelig er en gipsplate du fester i? Det ser ikke i det hele tatt ut som gips på bildet med hullet. Det ser trefarget gult ut, ikke hvitt.
Hvorfor går det ikke an å flytte innfestingen noen centimeter?
En så grov skrue vil få en plugg til å snurre i gips – det går ikke an å få det til å fungere.
Mitt første spørsmål er om det virkelig er en gipsplate du fester i? Det ser ikke i det hele tatt ut som gips på bildet med hullet. Det ser trefarget gult ut, ikke hvitt.
Hvorfor går det ikke an å flytte innfestingen noen centimeter?
En så grov skrue vil få en plugg til å snurre i gips – det går ikke an å få det til å fungere.
Ja det er det, men da trengs det i stedet svart magi for å få dit den kortlingen om man ikke skal rive den nye fine veggen.
Tror det er vanskelig å få et godt resultat uten å skru i stendere eller kortlinger.
Tror det er vanskelig å få et godt resultat uten å skru i stendere eller kortlinger.
Dessverre, det der misforståelsen med maleren resulterer i at det vil trenges å gjøres en del ekstra arbeid.
Det der festet kan dere ikke sette i en gipsplate.
Selv om dere får til noen plugg som sitter rimelig bra så dere føler dere fornøyd nå, så vil veggen gå i stykker ganske snart rundt festet.
Om dere ikke kan flytte festet til en stender, så må dere flytte en stender/bjelke til festet.
Det er de eneste to alternativene som vil holde i lengden.
Om rekkverket ikke kan justeres, må dere med andre ord åpne opp veggen og sette inn en bjelke/stender som er festet mot de andre stenderne.
I og med at veggen er nymalt føles det selvsagt ganske trist,
samtidig er det jo en anledning til å få sluttresultatet perfekt, da dere ikke har noen problemer med å få riktig farge når dere maler om etterpå.
Et alternativ kan kanskje være å åpne veggen fra andre siden, avhengig av hvilket rom som er der og om det er et mindre inngrep enn å åpne den veggen vi ser på bildet.
Det der festet kan dere ikke sette i en gipsplate.
Selv om dere får til noen plugg som sitter rimelig bra så dere føler dere fornøyd nå, så vil veggen gå i stykker ganske snart rundt festet.
Om dere ikke kan flytte festet til en stender, så må dere flytte en stender/bjelke til festet.
Det er de eneste to alternativene som vil holde i lengden.
Om rekkverket ikke kan justeres, må dere med andre ord åpne opp veggen og sette inn en bjelke/stender som er festet mot de andre stenderne.
I og med at veggen er nymalt føles det selvsagt ganske trist,
samtidig er det jo en anledning til å få sluttresultatet perfekt, da dere ikke har noen problemer med å få riktig farge når dere maler om etterpå.
Et alternativ kan kanskje være å åpne veggen fra andre siden, avhengig av hvilket rom som er der og om det er et mindre inngrep enn å åpne den veggen vi ser på bildet.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 innlegg
Enig i at plugger i gips ikke vil holde. Muligens hvis de andre to festepunktene det er snakk om sitter i stendere, slik at dette 3. festepunktet egentlig ikke bærer noe. Mer skal sitte der for syns skyld.
Takk for alle svar! Jeg setter virkelig pris på hjelpen.
Jeg innså at jeg glemte en viktig detalj: Rekkverket har faktisk sittet stabilt i over 10 år! Det er først nå, etter at maleren fjernet den gamle pluggen, at vi har problemer med akkurat dette festepunktet. De andre sitter bra.
Med det i tankene, kanskje vi kan lage en løsning der det er greit at dette punktet sitter litt dårligere, siden de andre sitter bra. Jeg forstår at en kortling er den sikreste løsningen på lang sikt, men siden det har fungert før føles det verdt å utforske andre alternativer først. Jeg får tenke på saken.
(ps: det er ikke mulig å åpne veggen fra den andre siden, på den andre siden er vårt kjøkken)
Jeg innså at jeg glemte en viktig detalj: Rekkverket har faktisk sittet stabilt i over 10 år! Det er først nå, etter at maleren fjernet den gamle pluggen, at vi har problemer med akkurat dette festepunktet. De andre sitter bra.
Med det i tankene, kanskje vi kan lage en løsning der det er greit at dette punktet sitter litt dårligere, siden de andre sitter bra. Jeg forstår at en kortling er den sikreste løsningen på lang sikt, men siden det har fungert før føles det verdt å utforske andre alternativer først. Jeg får tenke på saken.
(ps: det er ikke mulig å åpne veggen fra den andre siden, på den andre siden er vårt kjøkken)
Moderator
· Stockholm
· 57 795 innlegg
Men de andre festene, sitter de virkelig bare i gips? Ikke sånn at du der har klart å treffe stendere?
Går det an å bytte ledningsholder til en annen så kanskje en slik kan funke. Har funket hjemme hos meg. Nå springer mine barn ikke så mye i trappen og drar i ledningen. Men den har likevel holdt seg på plass i fem år.
https://www.bygghemma.se/inredning-...BwE&gbraid=0AAAAAD8-GQnhdKdmjkmKtBivk1VOWrORS
https://www.bygghemma.se/inredning-...BwE&gbraid=0AAAAAD8-GQnhdKdmjkmKtBivk1VOWrORS
Nei, jeg ville ikke engang anbefalt det i så fall. Da jeg flyttet inn var det et rekkverk som satt på tilsvarende vis med mollyplugger i sponplate.H hempularen skrev:
Dvs. ganske mye bedre forhold totalt sett.
Men selv om det bare var "for syns skyld" i midten og fikk ganske begrenset belastning så hadde det over årene vippet frem og tilbake så mange ganger at sponplaten var spist opp rundt pluggen.
Det vil gå *fort* med en gipsplate.
Dvs. det vil ikke vare lenge før det begynner å støve og glippe rundt festet og se skikkelig stygt ut, selv om rekkverket ikke kommer til å komme ned.
Tips fra coachen. Jeg skulle ha dreid ned innsiden av håndleddfestet til M6 og deretter satt en M6 Mollyplugg i gipsveggen. Hvis de andre 2 festene sitter stabilt allerede og det aktuelle hullet ikke er for stort for Mollyn.
Det kan jo være sånn at de andre punktene sitter i reglar.
Jeg får undersøke når jeg kommer hjem.
Jeg får undersøke når jeg kommer hjem.


