7.404 lest ·
6 svar
7k lest
6 svar
Tilleggsisolering - hvordan feste rammeverket for vinduene riktig?
Jeg holder på med å tilleggsisolere en side av huset utvendig, noe som innebærer at jeg trenger å lage rammer rundt vinduene for å flytte dem ut. Håndverkere satte rammer og satte inn nye vinduer på den andre siden i fjor, men nå ble det til at jeg må gjøre i alle fall rammene selv.
Nå til spørsmålet. Jeg gjør på samme måte som håndverkerne, bygger "kasser" (rektangler) av 45x145 som altså bygger ut 145mm fra veggens gamle rammer. Men...en god måte å feste kassene mine på (som skal bære vekten av vinduene)? Veggen består av 45x145 så jeg tenker at treskruer f.eks. 8x240 i passende mengde kanskje er passe? I så fall, hvor mange kan være passende?
Jeg legger ved bilde på hvordan det så ut på første siden når jeg hadde revet av gammel panel etc, det er bygget ut med rammer som ble beskyttet over vinteren med vindtetningsduk. Vinduene sitter altså helt utenfor den opprinnelige veggkonstruksjonen.
Nå til spørsmålet. Jeg gjør på samme måte som håndverkerne, bygger "kasser" (rektangler) av 45x145 som altså bygger ut 145mm fra veggens gamle rammer. Men...en god måte å feste kassene mine på (som skal bære vekten av vinduene)? Veggen består av 45x145 så jeg tenker at treskruer f.eks. 8x240 i passende mengde kanskje er passe? I så fall, hvor mange kan være passende?
Jeg legger ved bilde på hvordan det så ut på første siden når jeg hadde revet av gammel panel etc, det er bygget ut med rammer som ble beskyttet over vinteren med vindtetningsduk. Vinduene sitter altså helt utenfor den opprinnelige veggkonstruksjonen.
Under og over da mener du? F.eks. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/vinkel-skarvjarn/vinkeljarn-340039/ ?G gusvo085 skrev:
Det som håndverkerne gjorde sitter bare skrudd rett inn i stommen, men jeg så ikke hvor lange skruer og antall, men de sa at de dro mange. Det virker å sitte som fjell i alle fall.
Nå har jeg fått regulene på plass, og det ble som på bildet. En regel under som er skrudd i stommen med 140mm-skruer. "Rammen" som vinduet skal sitte i, står på regelen, og det er noen forsterkede vinkeljern mellom regel og ramme.
Rammen er også skrudd inn i stommen med 240mm-skruer (rammen er 145 dyp) på minst 8 steder (ble noen flere på de andre rammene, det var tre rammer som ble satt på plass).
Jeg tror dette holder, det føles stabilt i alle fall.
De gamle vinduene sitter fortsatt innenfor rammene til det blir aktuelt å sette inn de nye.
Rammen er også skrudd inn i stommen med 240mm-skruer (rammen er 145 dyp) på minst 8 steder (ble noen flere på de andre rammene, det var tre rammer som ble satt på plass).
Jeg tror dette holder, det føles stabilt i alle fall.
De gamle vinduene sitter fortsatt innenfor rammene til det blir aktuelt å sette inn de nye.
Prosit! Hvordan ble det så? Ble du fornøyd med denne konstruksjonen?
Vurderte du såkalt konstruksjonsskrue (for eksempel https://www.essve.se/essvese/sv/pro...-87501-46/konstruktionsskruv-et-t-corrseal-46)??
Vurderte du såkalt konstruksjonsskrue (for eksempel https://www.essve.se/essvese/sv/pro...-87501-46/konstruktionsskruv-et-t-corrseal-46)??
Jeg gjorde tre ting:D danne_i_huset skrev:
• en planke under min nye ramme som vinduet skal sitte i, rammen står på planken
• vinkeljern mellom ramme og planken under
• lengst mulig skrue gjennom rammen inn i det som vinduene tidligere satt i
Det føltes stabilt i alle fall...
Jeg legger ved et bilde på hvordan det så ut da jeg hadde laget en vindusramme. Det gamle vinduet er fortsatt på innsiden til det er på tide å sette inn det nye.
Innså nå at jeg svarte det samme som jeg har skrevet tidligere, men sannheten er at de nye vinduene ikke er på plass ennå.
isolering og ny panel er på plass, men vinduene vil jeg ikke sette inn selv så jeg lot det være over vinteren (dekket med vindsperreduken) og for en stund siden da jeg hadde tatt kontakt med den byggmesteren jeg har brukt tidligere så kom denne coronaen så akkurat nå er vindusinstallasjonen utsatt til fremtiden.
isolering og ny panel er på plass, men vinduene vil jeg ikke sette inn selv så jeg lot det være over vinteren (dekket med vindsperreduken) og for en stund siden da jeg hadde tatt kontakt med den byggmesteren jeg har brukt tidligere så kom denne coronaen så akkurat nå er vindusinstallasjonen utsatt til fremtiden.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hvordan feste stolpesko i L-støtte nær kant? Bilder!
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Tilläggsisolering invändigt i 70-talshus
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur tusan ska denna taklampa - utanpåliggande spots på skena fästas?
Belysning -
"Papptak" - livslängd, fästa i?
Tak & Vind -
Fästa fågelpiggar på äldre taknock av betongplattor - hur?
Tak & Vind