Dere vet hvordan det er, vi sitter og spiser middag en kveld og snakker om vi kanskje skulle ta tak i det der med å tapetsere kjøkkenet nå når barna har vokst ut av den verste matkastefasen. I samme slengen kanskje man skulle flytte på noe av skapene og nå sitter jeg og funderer på om det kanskje ikke ville være best å tilleggsisolere veggen innenfra når man uansett tar ned skapene ..
Det er to vegger som er yttervegger som ville være aktuelle. Huset er et rekkehus bygget tidlig på 70-tallet, ingen dampsperre å snakke om og jeg ville rett og slett legge opp 45 eller 75 mm og isolere en ny vegg på den gamle.
Til spørsmålet, under de to vinduene sitter naturligvis to elementer, ved første tanke tenkte jeg at jeg rett og slett skjøter røret og henger opp elementet på den nye veggen. Det innebærer jo derimot at jeg får en skjøt inne i veggen som jeg ville unngå. Et annet alternativ er å rett og slett bygge den nye veggen "rundt" de to elementene, fordelen er at det forenkler kjøkkenlådenes plassering fremover da en skuff risikerer å slå i elementet. Den åpenbare ulempen er jo derimot at jeg ikke får noen tilleggsisolasjon bak elementet samt at jeg forverrer luftstrømmen for elementene. Noen som har erfaring med lignende tankeganger og gjør jeg meg selv en skikkelig bjørnetjeneste ved å ikke isolere hele veggen når jeg uansett holder på eller er det et forsvinnende tap med hele scenariet i tankene?
Det er to vegger som er yttervegger som ville være aktuelle. Huset er et rekkehus bygget tidlig på 70-tallet, ingen dampsperre å snakke om og jeg ville rett og slett legge opp 45 eller 75 mm og isolere en ny vegg på den gamle.
Til spørsmålet, under de to vinduene sitter naturligvis to elementer, ved første tanke tenkte jeg at jeg rett og slett skjøter røret og henger opp elementet på den nye veggen. Det innebærer jo derimot at jeg får en skjøt inne i veggen som jeg ville unngå. Et annet alternativ er å rett og slett bygge den nye veggen "rundt" de to elementene, fordelen er at det forenkler kjøkkenlådenes plassering fremover da en skuff risikerer å slå i elementet. Den åpenbare ulempen er jo derimot at jeg ikke får noen tilleggsisolasjon bak elementet samt at jeg forverrer luftstrømmen for elementene. Noen som har erfaring med lignende tankeganger og gjør jeg meg selv en skikkelig bjørnetjeneste ved å ikke isolere hele veggen når jeg uansett holder på eller er det et forsvinnende tap med hele scenariet i tankene?
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 589 innlegg
Kan du ikke bygge en liten "boks" rundt skjøten og flytte elementene?A AmatörDonaren skrev:Dere vet hvordan det er, vi sitter og spiser middag en kveld og snakker om vi kanskje skulle ta tak i det der med å tapetsere kjøkkenet nå som barna har vokst ut av den verste matkastfasen. I samme slengen kanskje man skulle flytte på noe av skapene og nå sitter jeg og funderer på om det kanskje ikke ville vært best å tilleggsisolere veggen innenfra om man nå likevel tar ned skapene..
Det er to vegger som er yttervegger som ville vært aktuelle. Huset er et rekkehus bygd tidlig 70-tall, ingen dampsperre å snakke om og jeg ville rett og slett stendre opp 45 eller 75 mm og isolere en ny vegg på den gamle.
Til spørsmålet, under de to vinduene sitter naturligvis to elementer, ved første tanke tenkte jeg at jeg rett og slett skjøter røret og henger opp elementet på den nye veggen. Det innebærer jo imidlertid at jeg får en skjøt inne i veggen hvilket jeg skulle ønske å unngå. Et annet alternativ er å rett og slett bygge den nye veggen "rundt" de to elementene, fordelen er at det forenkler kjøkkenskuffenes plassering fremover da en skuff kan risikere å slå i elementet. Den åpenbare ulempen er jo imidlertid at jeg ikke får noen tilleggsisolasjon bak elementet samt at jeg forverrer luftstrømmen for elementene. Noen som har erfaring med lignende tankeganger og gjør jeg meg selv en skikkelig bjørnetjeneste ved ikke å isolere hele veggen når jeg likevel holder på, eller er det et ubetydelig tap med hele scenariet i betraktning?
På den måten bygger du ikke inn skjøten helt, men har mulighet til å komme til, og med en vannsikker boks + alarmrør så ser du om det blir noen lekkasje i fremtiden?
Hvis det går an å gjøre pent altså...
Absolutt, om jeg går den retningen så gjør jeg antakelig en slik løsning. Det innebærer jo selvfølgelig at det ikke blir noen isolasjon i den, men det er jo en betydelig mindre overflate enn hele elementet.klaskarlsson skrev:
Men med den løsningen risikerer jeg å slå i elementet med en kjøkkenskuff og må flytte hele kjøkkenet litt, jeg mister altså den fordelen og det er faktisk en ganske ettertraktet fordel.
Klikk her for å svare