Hei. Vil bare forsikre meg om at jeg gjør riktig. Huset er revitert, plankevegg og tjærepapp på innsiden. Der inne en luftspalte, så spontet panel og trefiberplater.

Tenkt å legge isolering mot tjærepappen, vindtett papir, OSB og gips.
Eller skal man la panelet sitte igjen, rule og isolere på det i stedet, slik at det blir en luftspalte der inne. Huset har som regel ikke vondt av det, men kanskje unødvendig?

Trevegg med en åpning som viser svart tjærepapp bak de ytre trepanelene.

Tjærepappen var datidens vindsperre og den skal alltid være utenfor isolasjonen. Så du skal ikke sette vindsperre bak osb'n. Luftspalten har ingen funksjon uten isoler du opp det rommet.

Hvor mye tenkte du å isolere? Og med hva?

Sist redigert:
Tenkte ta vanlige gullfiber plater typ. 7-10 cm noe slik. Det jeg tenkt ha mellom isolasjon og osb ånder, en form for duk er det som ikke er luft tett men stopper vind og glassfiber. Ikke tett som diffplast. Kanskje helt unødvendig å ha? Takk for ditt engasjement.

Den har ingen funksjon på innsiden, man har den utenfor isolasjonen for at luften skal stå stille i isolasjonen.

Dum som man er hadde jeg fått for meg at den hindrer glassfiber fra å lekke i små sprekker mm. Dropper den da :-D

L
huggan skrev:
Den har ingen funksjon på innsiden, man har den utenfor isoleringen for att luften skal stå stille i isoleringen.
Skal man ikke alltid sette plast mellom isoleringen og platen. I dette tilfellet OSB?

Lolight skrev:
Skal man ikke alltid sette plast mellom isolasjonen og platen. I dette tilfellet OSB?
Nei, det avhenger av hvordan huset er bygget og om huset er oppvarmet året rundt eller ikke. Nå snakker jeg plast.

I innlegget du siterte, snakket jeg om vindsperre.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.