Hei alle sammen!

Nå har jeg lest tråder, googlet rundt og snakket med chatgpt til øynene blør, og alle kommer med forskjellige løsninger og forslag.. så før jeg blir gal så tenker jeg at jeg skriver her og ser om noen kan hjelpe meg med noen konkrete svar!

På bildet jeg har lagt ved, har jeg tegnet opp hvordan jeg har tenkt å stendere, isolere og sette osb + gips på mot eksisterende vegg.

Taket heller, gulvet heller, og det finnes ingen mål likt et annet. Hodebry!

De gule linjene på bildet er hvordan jeg har tenkt å stendre 45x70. De rosa linjene er hvordan jeg har tenkt å legge gipsen over osb-platene med forskjøvne skjøter (leste meg til at dette var veldig viktig!).

Svillene skrues i gulvet og vil følge hellingen, og toppsvillen kommer til å ligge spikret rett fra takets laveste punkter (festet i taket) ved takbjelke og ut mot veggene.

Ser dette OK ut, eller har jeg blitt gal og gjort det altfor komplisert?

Jeg lurer på de glippene (markert med røde piler) som blir over toppsvillen, hvordan i all verden fikser jeg et slikt hulrom på best mulig måte?

Når svillene følger gulvets helling, hvordan setter jeg en gulvlist på en pen måte? Er det bare å sette langs med gulvets helling, eller vil det se galt ut?

Siden svillene følger hellingen så kommer jeg til å være nødt til å sage til ulike lengder på alle stående stendere. Antar at jeg trenger å sage endene mot svillene i en slags vinkel også? Trenger jeg å tenke likt med osb og gips?

SVÆRT takknemlig for svar! Kommer sikkert til å komme på flere ting i natt når jeg vrir og vender meg i tanketrengsler...

• Tegning av rom med guling markeringer for regling og rosa for gips, viser vindu i midten og røde piler indikerer gliper i taket.
Hvorfor vil du ha hammarbandet spikrakt? La det følge taket og sag osb/gips så det passer

• Liker
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Er det et tømmerhus? Jeg har hørt at man ikke burde isolere mer enn 50mm på innsiden. 70mm er selvfølgelig ikke så mye mer. Tømmeret ligger lengre mot utsiden og blir kaldere/fuktigere. Er det et oppvarmet hus?

Sett en skinne i bunnen. En i taket. Sett inn stendere. Isoler. Kle med OSB og gips.

P para skrev:
Hvorfor vil du ha hammarbandet spikrakt? La det følge taket og sag osb/gips så det passer
Godt spørsmål... jeg fikk bare for meg at jeg ville bygge 'en rett vegg' og ikke følge hellingen. Kanskje var dumt tenkt?

R Robin95 skrev:
Er det et tømmerhus? Jeg har hørt at man ikke burde isolere mer enn 50mm på innsiden. 70mm er selvfølgelig ikke så mye mer. Tømmeret lever lengre mot utsiden og blir kaldere/fuktigere. Er det et oppvarmet hus?
Tegl og puss! Eller, Puss -> Tegl -> Puss riktigere sagt.

Huset er oppvarmet sporadisk om høst / vår / vinter, tror det ligger rundt 8-10C som kaldest. Så ligger det jevnt rundt 18-20 om sommeren. Noen få elementer samt vedovn og peis.

S salkin85 skrev:
Sett en skinne i bunnen. En i taket. I med stendere. Isoler. Plate med osb og gips.
Så jeg skal bare følge helling i både tak og gulv da helt enkelt?

niklaskrig niklaskrig skrev:
Så jeg skal bare følge helling i både tak og gulv da helt enkelt?
Ja, akkurat. Skjær henholdsvis sag platene så de følger gulv og tak. Kap dem litt kortere og løft opp mot tak.
Sokkelen skjuler eventuell liten glipe mellom gips og gulv.

S salkin85 skrev:
Ja, akkurat. Skjær respektive sag platene så de følger gulv og tak. Kapp dem litt kortere og løft opp mot taket.
Sokkelen skjuler eventuell liten glipe mellom gips og gulv.
Jeg antar at jeg trenger å sage stendere i vinkel slik at de ligger 100% an mot både svill og toppsvill?

Se bilde for hvordan jeg mener det blir ellers:

• Regel mot skråstilt bjelke, viser behov for vinkelkutt for korrekt tilpasning mot både grunnmur og overligger.
niklaskrig niklaskrig skrev:
Jeg antar at jeg trenger å sage stendere i vinkel slik at de ligger 100% an mot både svill og bjelkelag?
Nei.

Kjøp stålskinne. Så er det ikke så nøye med hvordan du kapper stendere.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.