Hei

Jeg holder på å bygge en amerikansk veranda med metalltak og trenger dermed å koble verandataket til min trefasade som består av liggende panel. Jeg har kommet så langt at jeg har bygget selve taket og lagt på papp. Pappen har jeg brettet opp noen cm mot fasaden. Nå tenkte jeg å kjøpe inn takplatene. Min tanke er å sette en stålplate ved tilkoblingen verandatak-fasade og rett og slett skru den fast direkte i fasaden som den er - tenkte jeg ville unngå å gjøre for mye skade på den eksisterende fasaden. Jeg vurderer å bøye inn den øverste delen av stålplaten slik at den "stikker inn" mellom to panelbord. Jeg har god takoverheng fra hustaket, så tilkoblingen er litt beskyttet uansett.

1. Tror dere dette er en fungerende løsning?

Den ståplaten jeg har sett på er 15 cm høy, og ettersom jeg har hvitt hus med svart metalltak, vil det bli en ganske stor svart "flekk" utenpå fasaden.

2. Kan man kappe ståplaten slik at den ikke blir så høy?

S
med tanke på at man pleier å frese inn et par millimeter i murfuger og så putte inn platen der, så må det holde mer enn godt nok å klare å få en bøyet platebit i skjøten mellom 2 planker. Tror til og med at det kan bli riktig bra.

15 cm oppbrett er jo groteskt, og stygt. Helt unødvendig.
Oppbrettet avhenger jo av hvor mye slagregn & sprutende takdrypp ovenfra som forekommer. Det avhenger i sin tur av fasadehøyde, takutstikk & himmelretning, samt ev hvor generell vindfull stedet er.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.