Jeg har et gammelt tømmerhus i skråning fra 20-tallet som av forrige eier fikk en tilbygging i 2010 på skråningssiden.
Tilbyggingen består av plate på mark, betonghullstein i veggene i underetasjen (uinnredet i dag, jeg har det som verksted) og en kjøkkendel i overetasjen i tilbyggingen.
Jeg merket at gulvet har hevet seg på et sted i skjøten mellom den gamle og nye delen, og da jeg fjernet klikkgulvet innså jeg at hele tilbyggingen har vridd seg noe og at årsaken til at gulvet har hevet seg er at sponplatene har blitt presset sammen.
Ingen sprekker i vegger verken i overetasjen eller underetasjen.
Det er ikke veldig store spalter, men det har separert kanskje 10 mm på den ene siden, og blitt klemt sammen på den andre siden av skjøten.
Er dette normalt? Tilbyggingen vil jo sette seg noe på 14 år, og den gamle delen har jo hatt 100 år på seg til å finne sin plass tenker jeg.
Her er største spalten. Man kan se at noten har separert.
Her er skjøten der spalten har oppstått. Den fjerneste delen er der det har separert mest.
Ignorer sparklinga, det er ingen sprekker i veggen 😁
Jeg ville si at det er helt normalt at bygningsdeler med helt ulik alder og dessuten helt ulike materialer og bygningsteknikk beveger seg i forhold til hverandre. Ser man lengst bort i bildet ved gulvlisten under vinduet, virker det også som den venstre halvdelen har sunket noe?
Løsningen er å ha en dilatasjonsfuge i skjøten mellom bygningsdelene som kan ta opp bevegelsene, slik at ikke gulvet trenger å deformeres.
Jeg vil si at det er helt normalt at bygningsdeler med helt ulik alder og dessuten helt ulike materialer og byggeteknikk beveger seg i forhold til hverandre. Ser du lengst bort i bildet ved gulvlisten under vinduet, virker det som om den venstre halvdelen har sunket noe?
Løsningen er å ha en dilatasjonsfuge i skjøten mellom bygningsdelene som kan ta opp bevegelsene slik at ikke gulvet trenger å deformeres.
Deilig å få en second opinion på at jeg ikke er helt på bærtur.
Jeg tenker at jeg sager opp litt der det har klemt seg sammen og gir gulvet en ekstra cm å ekspandere på slik at det kan legge seg igjen.
Sponplaten er ikke skrudd om byggearbeideren ikke har dratt den i fjæren, så jeg skal nok gå over det og skru fast også slik at det holder.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.