Jeg har et pusset teglhus på 1 3/4 + hel kjeller, rommet er for lite, så min tanke er å gjøre en utvidelse på den ene langsiden i en etasje.
For å få samme gulvhøyde som i resten av huset plasserer jeg hele utvidelsen på pilarer, taket vil være av pulttakstype med båndplater som resten av huset.
Jeg har to overveielser.
1) Hva er å foretrekke mellom å regulere direkte på den eksisterende husfasaden eller sette en rad med pilarer ved den eksisterende husveggen.
Det ville være veldig bra å bruke den eksisterende fasaden til å bygge videre på, enkelt å få opp lekter, svill, toppsvill, osv., men er det risikoer med at den nye utvidelsen og det eksisterende huset kan bevege seg ulikt slik at det gir setninger?
2) Uansett ovenstående må det isoleres mot den eksisterende fasaden, hva er å foretrekke?
fra innsiden kommer det til å bli
tapet / gips,
dampsperre
lekter / isolasjon (145mm)
men hva er passende mot pussen?

Takknemlig for synspunkter.
Se også vedlagt bilde av hus og utvidelse.

1) Hva er å foretrekke mellom å legge bjelker direkte på eksisterende husfasade eller sette en bjelkeramme ved eksisterende husvegg.
Det ville vært veldig bra å utnytte den eksisterende fasaden å bygge videre på, enkelt å få opp bjelker, syll, hammarband etc., men er det risikoer med at den nye utbyggingen og det eksisterende huset kan bevege seg forskjellig som kan gi setninger?
Så vidt jeg vet, skal ikke en utbygging bygges fast mot det eksisterende huset så lenge de ikke står på samme grunn, og når bevegelser i materialet er minimale (forekommer vel oftest bare ved riving og nybygging hvor eksisterende del av bygning har vært). De ulike delene skal altså kunne bevege seg uten å skade hverandre da det ofte kan bli setninger i grunnen til nybyggingen eller krympbevegelser når treverket tørker.

Du bygger isteden med en bevegelsesfuge som for eksempel kan bestå av en tynn mineralullplate, ytterveggen blir nå en innervegg og kan derfor betraktes som en slik, ekstraisolering trengs altså ikke, heller ikke plast. Ulempen med tegningen din er at du gjør innerveggen mot huset unødvendig tykk siden den må være bærende.

Jeg ville valgt å legge en vanlig fagverkstakstol på tvers av huset så slipper du en tykkere innervegg mot utbyggingen. Altså:
Veggen mot det eksisterende huset kan bygges med 45/70 bjelker for å sette gipset mot og dra installasjoner i. Da holder det om ytterveggene er bærende i konstruksjonen hvis en selvbærende takstol brukes, ellers kan for eksempel en innervegg bygges som bærende for opplegg. 145 bjelker ser ut til å holde godt hvis du ikke befinner deg i snøsonen fire og de bærende veggene er lengre enn ca. 8m. Det var så mye jeg kunne komme på så sent, forresten dette gjelder for bjelkestamme, murt eller andre byggemåter vil jeg ikke uttale meg om.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.