Hei alle sammen,

Vi skal snart oppføre en loftgarasje, og snekkerne har foreslått følgende konstruksjon. Det jeg ønsker tilbakemelding på er om dere mener at loftet blir stabilt nok til å innredes som enklere gjestehytte.

Annen informasjon:
  • Veggrammer i 45x170 á c/c 600
  • Takstoler i c/c 1200
  • Kompletterende gulvramme i limtre 56x270 som både skrus fast i underarmer og mellom fagene så c/c 600 oppnås
  • Ingen bærelinje i midten
Byggetegning av loftgarasje, viser takstoler og dimensjoner som veggstammer i 45x170 mm og takstoler á c/c 1200 mm, med detaljerte mål.

Videre lurer jeg på hvilket gulv som blir stivest?
  • gulvspon 22mm som undergulv + laminat
  • massivt furugulv på 25mm
Har jeg noen gevinst av å korte gulvrammen eller er det bare overkill? Jeg tenker at jeg gjør det skikkelig én gang...

Takk på forhånds!AkxXwcapaN239ydvUg3G0hwvkRpt

Jeg synes, uten å være kyndig, at det høres skikkelig ut. Som gulv ville jeg anbefale noe slikt:
FURU GULVTRE B KVALITET
FURU GULVTRE B-KVALITET 26X190 MM ENDESPONET 149:-/M2 FORBRUK PER M2 CA 5,56 LM
http://www.gsbyggvaror.se/?page=product&category=25&product=395#product
Billig og faktisk riktig stilig.
Vi har det på ca 70 m2 i vår enkle loftsleilighet, som er gjesterom + bod.

Kan du hellime (samt skruve) gulvsponet mot bjelkelaget så blir det garantert stummere enn furugulvet, til tross for at det er tykkere.

Angående stabiliteten generelt så er det vanskelig å svare på. Spontant føles det som det kommer til å bli litt svaiende, men det er kanskje OK for et loft?

Fast med sponplate trenger man et overflatesjikt også, laminat eller annet.
Gulvetreet er bra som det er, eventuelt med litt lakk eller annet.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men med sponplater trenger man en overflate også, laminat eller annet.
Gulvtreet er fint som det er, eventuelt med litt lakk eller annet.
Enig i at utseendemessig og følelsesmessig så er furugulvet å foretrekke. Men hva angår stabilitet så tilfører det nesten ingenting da samvirkningseffekten nesten helt uteblir.

V vectrex skrev:
Men hva angår stabilitet så tilfører det nesten ingen ting da samvirkeeffekten nesten helt uteblir.
Finnes det ingen vegger i etasjen under som kan gi støtte?

Hei,

Takk for svarene - innser at jeg glemte å nevne antallet takstoler og målene på garasjen. Garasjen er altså 7,3 m dyp og 6,7 m bred. Den vil bli båret opp av 7 takstoler.

De eneste veggene nedenunder er ytterveggene som vil bli dekket med OSB og gips.

V vectrex skrev:
Helt enig i at utseendemessig og følelsesmessig så er furugulvet å foretrekke. Men når det gjelder stabilitet, tilfører det nesten ingenting da samvirkningseffekten nesten helt uteblir.
Men gjør det virkelig det? Det er jo spontant og skal limes og skrues ved hvert kontaktpunkt når jeg sjekket rundt. Dessuten er spongulv tyngre (høyere densitet) etterfulgt av laminat/parkett.

Vårt lille stall, 9 x 5,5 m, har bare "hjertetvegg" 3 m, mellom spyleplass og salrom.
Takstolenes underarmer og mellomliggende gulvbjelker er 145 x 45 hva jeg husker,
og som gulv har jeg lagt vanlig rupanel 22x95.
Og det duger som lager for litt av hvert.

• Liker
AmirGBG
  • Laddar…
Man kan diskutere hvilke krav som er rimelige for et loft som man ikke kan gå rak på. Jeg synes imidlertid at underrammene og mellomliggende limtrebjelker er for svake med hensyn til spennvidden. Jeg ville gå opp til 45x400 på underrammene også og 66x360 på limtrebjelkene. Med disse dimensjonene kan du legge vanlig gulvbord. Bruker du skrulimmet plate kan du gå ned noe i bjelkedimensjoner.

J justusandersson skrev:
Man kan diskutere hvilke krav som er rimelige for et loft som man ikke kan gå oppreist på, Jeg synes dog at underrammene og mellomliggende limtredragerne er for svake med hensyn til spennvidden. Jeg ville ha gått opp til 45x400 på underrammene også og 66x360 på limtredragerne. Med disse dimensjonene kan du legge vanlig gulvtre. Bruker du skruvlimt plate kan du gå ned noe i dragerdimensjonene.
Jeg innser nå at dimensjonen på underrammen ikke stemmer. Jeg må sjekke nøyaktig hva den er og komme tilbake. Den grønne teksten stemmer altså ikke på 45x400 samt 45x300.

AmirGBG AmirGBG skrev:
Men gjør det virkelig det? Det er jo spontant og skal limes og skrus ved hver kontaktpunkt når jeg sjekket rundt. Dessuten er jo spongulv tyngre (høyere densitet) fulgt av laminat/parkett.
Trodde nok ikke at det skulle limes. Da blir det litt bedre, men bare litt. Skrulimmet plategulv gir fortsatt mye mer styrke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.