Til å begynne med vil jeg si at jeg på ingen måte mentalt ligner de som starter tråder i ett sett om temaet asbest og er fullstendig vettskremte når de skriver ting som "de forrige eierne kom til å ødelegge en eternittplate for tolv år siden, kan jeg få lungekreft nå når jeg raker grusgangen?", ja kanskje et ekstrems eksempel men har jo sett flere lignende tråder. 🙃

Jeg retter mine funderinger til to kategorier med denne trådstarten: folk i bransjen, sanerer eller annet yrkesfolk som har stålkontroll på asbest. Også andre som har sendt inn en mengde prøver og fått erfaring underveis med sine hus er velkomne til å svare. Spekulasjon hjelper meg lite, og hvis noen heter typ Stefan eller Staffan i brukernavnet kan dere gjerne klikke dere videre. 😉

Jeg kjøpte et hus i fjor hvor jeg visste at jeg skulle holde meg sysselsatt med renovering i flere år før det skulle bli noen orden på torpet, hva jeg ikke visste var at asbest kunne finnes i helt utrolig alt fra kjellergrunn til møne. For ganske nøyaktig et år siden sendte jeg inn 10 prøver der jeg mistenkte asbest, hvorav 3 ble positive. Det var ganske opplagte risikomaterialer så ikke noe merkelig med det. Utover det jeg testet så vet jeg at mine rørbøyer i kjelleren har gurmassa, og tre eternittkanaler, for ikke å nevne to el-sentraler som har en hvit ufyselig papp bak seg. Sikkert flere som jeg har glemt å nevne, men det samme.

Når jeg har lest på offisielle sider fra Arbeidstilsynet, analysefirmaer og annet så virker det som at egentlig ALLE materialer i teorien kan ha en eller annen mengde asbest i seg. Men dette begynner å ta knekken på meg kjenner jeg når jeg holder på og jobber med huset. Det blir virkelig en økonomisk belastning å teste alle materialene jeg støter på. Listen over materialer er stort sett uendelig og dekker inn nøyaktig alle tenkelige materialer når man leser om det.

Er det noen her på forumet som VIRKELIG har støtt på det i for eksempel helt vanlige tapeter, tapetlim, sparkel og innendørsmaling? I papptak? Det står at det kan finnes i mørtel, da hele huset mitt består av pussede vegger med vass, nett og mørtel bak gips eller masonitt så ligger jeg jo dårlig an da i så fall. Det støver jo fra mørtel så fort man typ kommer til å smelle igjen en innerdør for hardt. Det skal tydeligvis kunne finnes i betongtakstein, flytsparkel, vinduskitt, elkabler, you name it. Når jeg begynner å rive noe stiller jeg fram luftrenseren, avskjermer rommet med plast og tar på meg helmasken av ren rutine, det er ingen sak. Det finnes ikke noe byggstøv som er sunt.

Men hvordan i huleste kan så få bli syke da hvis det finnes i akkurat alle materialer i hus som har blitt renovert eller bygget typ 30-70 tallet? Samtidig som det er en av de farligste kreftfremkallende stoffene vi kjenner til. Jaja, det var vel ikke helt det som var spørsmålet mitt.

Hvor har dere funnet asbest i "vanlige" materialer der man mener at det ikke burde ha vært? Vinylmatter, eternitt, mattelim, rørisolasjon og sånt går fett bort det trenger dere ikke nevne men jeg skulle veldig gjerne vite om det finnes noen der ute som har funnet det i vanlig skrøpelig sparkel for eksempel. Takk for meg!

Synes mine granittplater til vinduskarmene var riktig fine (nei, jeg er ikke geolog..) helt til jeg så undersiden. :)

De er forsåvidt fortsatt fine..

• Liker
Krabbeluring
  • Laddar…
Er du bare nysgjerrig på å vite eller er det for å lage en plan for å kunne renovere?

Mitt hus er som et Skjold av eternitt.
Trossbotn
Yttervegger
Undertak
Takstein
Så har jeg revet ut ventilasjonskanaler som også var asbest. Og gamle bøyer til vannrør.

Om du lurer på hvorfor så mange har renovert men ikke tatt skade er det fordi det er mengden og frekvensen som gjør skaden.

Jobbe på eternittfabrikk og røyke var ingen bra kombo.

Jeg er fornøyd så lenge mitt hus holder sammen. Kanskje taksteinene trenger kjærlighet etter hvert. Men ingenting byttes ut bare fordi det er eternitt.

• Liker
Krabbeluring og 1 annen
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Synes mine granittplater til vinduskarmer var riktig fine (nei, jeg er ikke geolog..) inntil jeg så undersiden. :)

De er forsåvidt fortsatt fine..
Det var med andre ord aldri granitt? :-) Nåvel, det høres ut som noe å ikke bekymre seg så mye over der den sitter i sin bundne form. Et av de bedre stedene å finne asbest på må jo være inni brytere av bakelitt eller innbakt i vinylgulv, eller ja, også eternitt er jo høyst uproblematisk inntil man knuser det.

Jeg har sett videoer fra statene hvor de i prinsippet har løs isolasjon med vermikulitt eller de forræderske "isolasjonsplatene" som er ekstremt porøse og har høy andel asbest. Det er vi heldigvis skånet for herfra, men samtidig dør jo cirka 1200 hvert år i Sverige på grunn av asbest, man lurer på hvor mange av disse som er "nye ofre" dvs. ikke de som var med på den gode gamle tiden da man sto og slengte asbest i flislimet for hånd.

Ulike typer asbest er dessuten ulikt farlige. Det fantes jo også i bremsebelegg fram til 80-tallet en gang, så alle som levde da har jo blitt utsatt for det.

Dr Benz Dr Benz skrev:
Er du bare nysgjerrig på å vite, eller er det for å lage en plan for å kunne renovere?

Huset mitt er som et Skjold av eternitt.
Trossbunn
Yttervegger
Undertak
Takstein
Sen har jeg revet ut ventilasjonskanaler som også var asbest. Og gamle buer til vannrør.

Om du lurer på hvorfor så mange har renovert men ikke tatt skade, er det fordi det er mengden og frekvensen som gjør skaden.

Jobbe på eternittfabrikk og røyke var ingen bra kombo.

Jeg er fornøyd så lenge huset mitt holder sammen. Kanskje taksteinen trenger kjærlighet etter hvert. Men ingenting byttes ut bare fordi det er eternitt.
Ja jeg var helt uvitende da jeg kjøpte huset om den mengden material som asbest kunne finnes i, i noen form. Så det ble et hardt oppvåkning. Asbestangsten startet vel etter en rørlegger hadde overbevist meg (jeg følte meg aldri helt overbevist dog) om at "du har sannelig ingen asbest her den pleier å ligge nærmest rørene som en hvit papp". Så hadde han kuttet 4 rør med tigersagen, og da jeg sjekket litt mer nøye etter to uker, var det brunt pulver overalt på gulvet der han hadde saget, sammen med revne gasbind og glassull. Da hadde jeg vært i kjelleren mange ganger og revet ut en gammel jordkjeller i mellomtiden. Jeg ringte ham, og han forsto ikke hva jeg siktet til. Jeg sendte inn en prøve, og det var amositt, en av de mer plagsomme formene for asbest. Den rørleggeren blir nok dessverre ikke så gammel.

Etter at jeg forsto at jeg sannsynligvis hadde fått i meg en livstidsdose etter hans feiltrinn, begynte jeg å lese om asbest og følte at de allerede tøffe renoveringene ville gi meg vondt i magen når det kunne finnes i alle tenkelige materialer.

Så ja, det er nysgjerrighet, men også en viss bekymring. Hittil har jo prøvene kommet tilbake positive på materialer som åpenbart hører til 60-tallsrenoveringen, så jeg er temmelig sikker på at alt som er eldre enn det, burde være ganske fritt for denne pesten. Men når man leser om det, skiller de jo ikke på materialer.

Det er overlegent vanligst i eternitt og industri, eller rørbuer og som bakside på visse vinylbelegg og svartlim. Men når man leser om det, får de det til å høres ut som om det er like vanlig i elkabler og vanlige tapeter. Men det kan jo ikke stemme!

S Strontus skrev:
Ulike typer asbest er dessuten ulikt farlige. Det fantes jo også i bremsebelegg fram til 80-tallet en gang, så alle som levde da har jo blitt utsatt for det.
Ja, jo det har jeg hørt om så klart, men det må jo være forskjell på noe som slipper ut fibre i friluft også, eller som eternitttak, sammenlignet med typ hundreprosentig ekstremt flyktig rørisolasjon i støvform som noen tilfeldigvis sager rett igjennom. Det er så utrolig forskjell i konsentrasjon av fibre per liter luft at det ikke engang går an å sammenligne.

Har du funnet asbest i noe vanlig materiale der du ikke regnet med at det fantes?

Dr Benz Dr Benz skrev:
Er du bare nysgjerrig på å vite eller er det for å lage en plan for å kunne renovere?

Mitt hus er som en Skjold av eternitt.
Trossbotten
Yttervegger
Undertak
Takpanner
Så har jeg revet ut ventilasjonskanaler som også var asbest. Og gamle bøyer til vannrør.

Hvis du lurer på hvorfor så mange har renovert men ikke tatt skade, er det fordi det er mengden og frekvensen som gjør skaden.

Å jobbe på eternittfabrikk og røyke var ingen bra kombo.

Jeg er fornøyd så lenge huset mitt holder sammen. Kanskje takpannene trenger kjærlighet så småningom. Men ingenting byttes ut bare fordi det er eternitt.
Spennende! Hva er byggeåret på huset? Og i hvilken form består asbesten av i trossbotten og yttervegger, samme eternitt overalt? Akkurat i trossbotten høres det ut som et veldig velplassert materiale da trossbottenplater ofte mugner og bøyer seg på grunn av fukt. Er det et sted jeg synes asbest faktisk ville vært bra, så er det i typ krypkjeller som uansett er godt ventilert, haha. Med plater som bærer opp isolasjonen, mellom bjelkene.

K Krabbeluring skrev:
Spennende! Hva er byggeåret på huset? Og i hvilken form består asbesten i bjelkelaget og ytterveggene, er det samme eternit overalt? Akkurat i bjelkelaget høres det ut som et veldig passende materiale siden bjelkelagplater ofte kan mugne og bøye seg på grunn av fukt. Hvis det er noe sted jeg faktisk synes asbest kunne vært bra, så er det i en krypkjeller som likevel er godt ventilert, haha. Med plater som bærer opp isolasjonen, mellom bjelkene.
Det er bygget i 1965. Et enetasjes hus LB.

Overalt er det plater (takstein) i forskjellige varianter.

Ja, det er jo perfekt. Bare bjelkene er i tre. Platene er akkurat like stive som nye. Men den er ikke godt ventilert da jeg har stengt den. Også undertaket er av eternitplater. Lekker det igjennom (skjøtene ligger på takstolene) så synes det, og det vil likevel tørke. Etter min mening trenger derfor ikke undertaket noen gang å byttes. Taksteinene begynner å slippe småbiter og krakelere litt. Men jeg har tenkt å male dem til sommeren, så blir det nok bra. Ytterveggene består av litt ruere plater som er malt.

K Krabbeluring skrev:
Ja jeg var helt uvitende når jeg kjøpte huset om den mengden materiale som asbest kunne finnes i, i noen form. Så det ble en hard oppvåkning. Asbestangsten begynte vel etter at en rørlegger hadde overbevist meg (jeg følte meg aldri riktig overbevist dog) om at "du har sannelig ingen asbest her, den pleier å ligge nærmest rørene som en hvit papp". Så hadde han kuttet 4 rør med tigersagen, og da jeg sjekket litt mer nøye etter to uker var det brunt pulver overalt på gulvet der han hadde saget, sammen med ødelagte gasbind og glassull. Da hadde jeg vært i kjelleren mange ganger og revet ut en gammel jordkjeller i mellomtiden. Jeg ringte ham, og han forstod ikke hva jeg siktet til. Jeg sendte på prøve og det var amositt, en av de kjedeligere formene av asbest. Den rørleggeren blir nok dessverre ikke så gammel.

Etter at jeg forstod at jeg antagelig hadde fått i meg en livstidsdose etter hans feilgrep begynte jeg å lese på om asbest og følte at de allerede tøffe renoveringene ville gi meg vondt i magen når de tydeligvis kunne finnes i alle tenkelige materialer.

Så ja, det er nysgjerrighet men også en viss bekymring. Hittil har jo prøvene kommet tilbake positive på materialer som åpenbart hører til 60-talls renoveringen, så jeg er temmelig sikker på at alt som er eldre enn det burde være ganske befriet fra dette utyggen. Men leser man om det, så skiller de jo ikke på materialer.

Det er overlegen vanligst i eternitt og industri, eller rørbøy og som bakside på visse vinylmatter og svartlim. Men når man leser om det får de det til å høres som at det er like vanlig i elkabler og vanlige tapeter. Men det kan jo ikke stemme!
Frekvensen kan jeg ikke svare for.

Men for min egen del. Så er det "bare" et hus jeg renoverer. Jeg er ikke så bekymret. Jeg prøver jo unngå å puste inn det. Men ikke urolig.

Man må selv gjøre sin egen oppfatning og ta det derfra.

• Liker
Krabbeluring
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.