M
magnusmo skrev:
Jeg tror 5-7 kvm/time er ekstremt optimistisk. Tenk på at det skal på med minst to lag.
Absolutt, om man skal grunne og deretter pusse to lag. Min utregning gjelder kun en utstøping med baner og skuring, grunning ikke medregnet. Den er basert på en anledning da jeg og to kollegaer etter to timers pumpekrangel om morgenen bestemte oss for å pusse for hånd i stedet. Grunning var allerede gjort (rødgrunning med traksprøyte), brukslommen fylt og 300l planblander full i bruk.

På seks timer pussede og skurte vi ca. 90 kvadrat og det var et slit, derfor skrev jeg ordet "maksimalt" for jeg tror ikke man kunne jobbe spesielt raskere enn vi gjorde da og fortsatt få et ok resultat. Nå var det C-bruk på rødgrunnede leca innendørs i kjellerlokale, så litt annet enn kalkpuss på teglblokk dog...

Sist redigert av en moderator:
MaxPax skrev:
...
Låner tråden litt; (sorry!)
MaxPax, du ser ut til å ha pusset noen vegger tidligere. Kan man låne litt av din kunnskap?
Har du sett lignende puss tidligere? Den sitter på vårt hus, og trenger litt renovering. (Siste gang huset vårt ble pusset var på 40-tallet).
Hva heter pussen og hvordan er overflaten laget? Jeg gjetter at pussen er blandet på stedet og krafset med spikbrett. De største steinene er ~15mm.
De fleste murere som har vært her foreslår en finpuss ~2 mm kornstørrelse. Dessverre ikke helt samme resultat, og jeg innbiller meg at man kan få fremtidige problemer hvis man bruker sementbasert puss i stedet for kalkbasert.
Takk!
Magnus
Vegg med ru overflate av småstein sett i nærbilde, med en målestokk i tre som viser størrelsen på steinene.

M
magnusmo skrev:
Låner tråden litt; (sorry!) MaxPax, du virker å ha pusset noen vegger tidligere. Kan jeg låne litt av din kunnskap? Har du sett slik puss før? Sitter på vårt hus, og har et visst behov for renovering. (Siste gang vårt hus ble pusset var på 40-tallet). Hva heter pussen og hvordan er overflaten laget? Jeg gjetter at pussen er blandet på stedet og revet med spikbrett. De største steinene er ~15mm De fleste murere som har vært her foreslår en finpuss ~2 mm kornstørrelse. Dessverre ikke helt samme resultat, og jeg innbiller meg at man kan få fremtidige problemer om man bruker sementbasert puss i stedet for kalkbasert. Takk! Magnus [bilde]
Best er alltid å opprette en egen tråd, så du vet, men som raskt svar:

Jeg synes det ser ut som sprøytepuss, så gammel at ballastmaterialene er blottet. Dette fordi de grove steinene stikker ut såpass mye. Hadde det vært spikrevet tror jeg ikke de hadde holdt seg fast slik, men bilder kan lett misforstås dog.

Antageligvis er det kalksementmørtel, men kan muligens være kalkmørtel også, er ikke helt sikker på tysk murmestertradisjon. Jeg ville antakeligvis reparert det som er dårlig og sprøytet hele sokkelen en omgang for å få det enhetlig.

Eller endret meg til annen fremgangsmåte etter okulær inspeksjon. :)

Edit: Sprøytepuss påføres med påkast av halvbløt mørtel med ganske høy kraft så det blir en grov struktur.

Sist redigert av en moderator:
MaxPax skrev:
Ja, sjekk med andre. Følg gjerne opp her hva du får for tall.

Filmen du lenker til er for gips-puss, ikke helt ulik men likevel et helt annet materiale. Gips-puss er mer raskt å jobbe med enn kalkmørtel. Fremgangsmåten ved kalkmørtel er heller lik denne filmen, men antagelig uten nettet:

[lenke]
Da blir det vel gips-puss jeg velger. Hva beregner man ellers i tid for å sette opp vanlige gipsplater?

Videonisse skrev:
Vi har precis pusset innsiden av Leca-vegger. Har ikke oversikt over hvor mange kvm men det tok ca 2 dager per rom. De la på for hånd og jeg har bedt dem være ytterst nøye da vi skal ha slepelys på flere av veggene.

Men vi kjører på løpende med takpris. Så hvis du kjenner gutta og vet at de gjør en bra jobb, hvorfor ikke gjøre det samme?
Det gjør jeg gjerne. Men først vil jeg vite forventet tid så det går å beregne kostnaden. Jeg vil ikke ha en takpris på 800.000:-. 2 dager for et "rom" høres mer normalt ut.

M
MaxPax skrev:
Edit: Spritpus påføres med påslag av halvblaskigt bruk med skapelig høy kraft så det blir en grov struktur.
Jeg ser at jeg glemte å nevne at spritpus inneholder stort grus, 4-8 mm og av og til større. Før s.k. "spritsteiner" derav navnet...

MaxPax skrev:
Jeg ser at jeg glemte å nevne at spritpuss inneholder stort grus, 4-8 mm og noen ganger større. Tidligere såkalte "spritsteiner" derav navnet...
Takk, det er ikke sokkelen men fasaden som ser ut sånn. Hele herlige 360 m² å gi seg på. Hadde tenkt å øve på garasjen i sommer for det er jo ikke helt åpenbart hvordan man skal få det pent.

Kan man bruke kalkpuss med kornstørrelse 0-8 mm og få samme struktur? Hvor tykt legger man på spritpussen? Normalt trodde jeg at man legger 2-3 x kornstørrelse, men er pussen veldig rennende er det vel vanskelig å få det til å feste uten at alt havner i bedet?
Kan man blande pigment (Jernoksidsvart) direkte i pussen når man blander for å så hoppe over malingen? Eller fyller fargen noen annen funksjon? (kalkmaling)

Her konsumeres veldig lite sprit, men desto mer øl. Han som pusset innendørs for meg ble merkbart stødigere på hånden etter første ølen=)

M
magnusmo, du har pm...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.