Hei. Vi holder på og får badet vårt renovert. I forbindelse med dette har vi fjernet råsponten i innertaket. Da ser vi at bjelkene er råteskadet. Vi vet at det har vært en vannlekkasje i taket for ca. 15 år siden. Da ble det lagt ny spont i yttertaket, men bjelkene ser ut til å ha blitt etterlatt. Det er tre bjelker. Den midterste var veldig råteskadet og hadde hvitmugg-angrep (?). Den har vi latt snekkeren som gjør badet fjerne en stor bit av, og skal sette en ny bjelke ved siden av den gamle som forsterkning. Jeg ser nå at også en annen bjelke er råteskadet, jeg kan enkelt grave ut de ytterste centimeterne. Hvor mye trenger jeg å fjerne av den? Kan jeg la den sitte igjen? Den er jo tørr, taket har vært helt siden lenge. Kan den gjøre noen skade der den sitter? Jeg har forsøkt å sjekke tidligere forum-svar, men blir ikke klok. Røtskadde trebjelker i et badromstak etter vannlekkasje, med synlige tegn på mugg og forfall. Strukturen er skadet og trenger utbedring.

Røtskadde bjelker i et innertak etter en vannlekkasje, med synlige merker av råte og hvitmugg på treverket.

Slik så det ut fra starten:
Trebjelker i taket viser tegn til råteskade og hvitmugg etter tidligere vannlekkasje, med misfarging og fuktighet i treverket.

• Innertaket er fjernet, og avslører røtskadde bjelker i taket. En stige leder opp til området, og isolasjon er synlig rundt bjelkene.
Sist redigert:
Det skadede virket på første og andre bildet trenger du ikke fjerne, men om ikke veggen bak har en bærende funksjon synes jeg at du skal spikre en forsterkning på den råteskadde.
Om du fortsatt har mugg igjen, pensle noen ganger med Boracol.

Hei. Takk for svar. Jeg ser ingen mugg. Vi setter en forsterkende bjelke parallelt med den råteskadede som vi fester i det friske virket. Skal sjekke opp Boracol.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.