Hei! Vi har bodd i vårt hus i to år nå, og vi visste allerede ved kjøpet at det var litt fuktproblemer i ett av kjellerrommene. Vi hadde en takstmann her som mente at det ikke var snakk om dårlig drenering, men at de tidligere eierne bare hadde malt med feil type maling i det rommet. Hva vi vet har drenering aldri blitt gjort, men det lukter virkelig ikke slik typisk kjeller eller mugg på noen måte.

Men jeg tenkte jeg kunne diskutere litt her med kunnskapsrike folk (for vi kan ingenting om dette annet enn hva vi kan lære fra nettet).

Trengs det kanskje dreneres likevel? Eller skal vi bare slipe bort malingen og male på nytt? Grunnen til at jeg skriver her er at jeg ikke vet helt hvilken type firma vi bør henvende oss til.

Huset er bygget i 1956, sokkel med teglfasade. Problemet finnes bare i "gymmet" der jeg har markert med rødt, og så er det grønt der kjelleren er under bakken, men ikke påvirket.

• Plantegning av kjeller med markert fuktproblem i "gymmet" (rødt), resten av kjelleren under bakken, markert i grønt, viser ingen påvirkning.
  • Blåmalt kjellervegg med avskallet maling og fuktighet, flislagt gulv. Veggen viser tegn på slitasje og mulig fuktproblemer.
  • Blåmalt vegg i kjeller med tegn til fuktproblemer og maling som flasser. Radiator og deler av metallhylle vises. Veggen har ujevn tekstur.
Den enkle måten er vel å fjerne eksisterende maling og se om det tørker opp med hjelp av varme og ventilasjon? Hvis ikke kreves det trolig en ny drenering.

Finnes det nedløpsrør eller annet som leder vann utenfor i problemområdet?

Bart Bart skrev:
Den enkle måten er vel å fjerne eksisterende maling og se om det tørker opp ved hjelp av varme og ventilasjon? Hvis ikke kreves det sannsynligvis en ny drenering.

Finnes det nedløpsrør eller annet vannførende utenfor i problemområdet?
Ja, det finnes det i hjørnet! De har også lagt småstein inntil fasaden (tror det har vært et bed der tidligere).

Men ja, det enkle burde jo bare være å teste det billigste alternativet først 😅

Hvis nedløpsrøret går rett ned, er det en god idé å begynne med å lede bort vannet, to meter eller så, fra fasaden. Går røret ned i bakken, er det en god idé å sjekke at det kobles til et rør som leder bort vannet. Å bare ha grus, steiner under nedløpsrøret er virkningsløst og vil ikke hjelpe med å fjerne vannet.

Bart Bart skrev:
Hvis nedløpsrøret går rett ned, er det en god idé å begynne med å lede bort vannet, to meter eller så, fra fasaden. Går røret ned i bakken, er det en god idé å sjekke at det er tilkoblet et rør som leder bort vannet. Å bare ha grus, steiner under nedløpsrøret er virkningsløst og vil ikke hjelpe med å få bort vannet.
Takk for tips! Dette skal vi sjekke.

Tomture61
B bennibenasi skrev:
Hei! Vi har bodd i vårt hus i to år nå, og vi visste allerede ved kjøpet at det var litt fuktproblemer i det ene kjellerrommet. Vi hadde en takstmann her som mente at det ikke var et spørsmål om dårlig drenering, men at de tidligere eierne bare hadde malt med feil type maling i det rommet. Hva vi vet har drenering aldri blitt utført, men det lukter virkelig ikke sånt typisk kjeller eller mugg på noen måte.

Men jeg tenkte jeg kunne diskutere litt her med kunnskapsrike folk (for vi kan ingenting om dette annet enn hva vi kan lære fra nettet).

Trengs det kanskje drenering likevel? Eller skal vi bare slipe bort malingen og male? Grunnen til at jeg skriver her er at jeg ikke vet riktig hvilken slags firma vi bør vende oss til.

Huset er bygd i 1956, sokkeletasje med teglfasade. Problemet finnes bare i "gymmet" der jeg har merket med rødt, og så er det grønt der kjelleren er under bakken men ikke påvirket.
Grunnen til fuktproblemet du har på veggen i gymmet er at fukt utenfra trenger gjennom ytterveggen / grunnmuren
Du kan nok slipe bort og male om i en evighet, men problemet er på utsiden.
Slitsomt og kostbart, ja.
På utsiden av grunnmuren bruker man drenering - platonmatte - isolering for mark.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Årsaken til fuktproblemet du har på veggen i treningsstudioet er at fuktighet utenfra trenger gjennom ytterveggen/grunnmuren.
Du kan nok slipe bort og male om i en evighet, men problemet er på utsiden.
Slitsomt og kostbart, ja.
På utsiden av grunnmuren bruker man drenering - platonmatte - isolasjon for mark.
Ja, jeg forstår at en drenering vil være nødvendig å gjøre i fremtiden. Tenker dog hvor akutt det er når bare et rom er påvirket. Om vi sliper og maler, kanskje det holder seg to år til? Dette er kun et økonomisk spørsmål akkurat nå. Er det mulig å kun drenere veggene utenfor dette rommet? Jeg leste et sted at man ikke trenger å drenere rundt hele huset på en gang, men det må kanskje gjøres en hel vegg av gangen i alle fall?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.