Hei!

Skal legge limt parkett i stuen. Underlaget er planker med ganske store glipper imellom, og gulvleggeren har sagt at vi skal avrette noen millimeter for å komme opp i riktig nivå og få et godt underlag.

Til mitt spørsmål:
Skal man tette de største sprekkene med vanlig sparkel før man avretter? Leste dette i en slags byggetidsskrift, men tenkte å spørre det allvitende forumet for å være på den sikre siden.
Hva vil fordelene være?

/Elin

Selvfølgelig skal du tette sprekkene. Flytsparkel er jo som kulturmelk, og det vil renne rett gjennom gulvet hvis du ikke tetter alle åpningene.

Tette!
Har et par bekjente som hyret "håndverkere" for å legge fliser på hallgulvet, og disse klølene la det på det gamle tregulvet slik at bergvarmepumpen havarerte i kjelleren. Det rant nemlig rett gjennom bjelkelaget :o :P :(

kloka_elin skrev:
Skal man tette de største sprekkene med vanlig sparkel før man avretter? Leste dette i en slags byggetidsskrift, men tenkte å spørre det allvitende forumet for å være på den sikre siden.
Hvilke ville fordelene være?

/Elin
Japp, akkurat som Fasting65 & ByggaNytt sier så må du tette ...og ikke bare de største men ALLE sprekkene.

...fordelene burde vel være at du får sparkelen til å ligge igjen der den skal være. :D

Ok, jeg forstår vinket! :) Takk for alle svar.

Det var riktignok ikke regelrette sprekker, men snarere spor mellom sponten, men der kunne det sikkert ha runnet ned en og annen liter sparkel... Jeg trodde at man skulle tette flytsparkel var dyrere enn vanlig sparkel, og derfor helst bare skulle brukes til selve utjevninen og ikke til å fylle ut vinkler og kroker, men se hva man kan bedra seg.

Nå har det vist seg at det antakelig blir bedre å legge undergulv av type masonit, så flytsparkelproblemet er ute av verden denne gangen. Men det kommer sikkert flere anledninger til å teste min nyvunne kunnskap!

/Elin

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.