hei! Jeg kunne trengt noen råd om hvordan man tetter en pipe innvendig. Jeg opplevde dette for noen år siden, men har glemt hvordan det gjøres. Den gangen var det murer som gjorde jobben, jeg var bare medhjelper. Det jeg husker, var at vi hadde tau og en stor svamp, samt helte i en slags mørtel ovenfra. Hvilken type tettemørtel, og bør den rengjøres innvendig?

MVH Lars

hei Snuttjulle! takk skal du ha for tipset på den meget utførlige lenken, kanon bra. det eneste som jeg er litt tvilende til, er om man skal bruke c-bruk eller keramex, hvilket er et av fabrikatene på den keramiske massen som brukes. meget givende lesning på lenken. MVH lars

Jeg brukte C-bruk.
Skorsteinsfeieren hadde ingen synspunkter på det, og alt ble godkjent.

Interessant tråd å lese må jeg si. Har jobbet med dette noen år før jeg byttet karriere og begynte på raffineri, men hjelper fortsatt venner og bekjente. Virkelig kreativt av deg zingo og fått alt nesten helt riktig. Har bare én innvending og det er valget av mørtel. Men er det til ventilasjonskanaler er C-mørtel et godt alternativ, ellers hadde jeg anbefalt B-mørtel til fyringskanaler og gjerne noe ildfast som et beskyttende lag. Det går fint å dra fyringskanaler "glatte" med B-mørtel et par ganger og la det tørke mellom dragene slik at "sprekkdannelse" ikke oppstår på samme sted hver gang. Deretter drar man to ganger på rad med en ildfast mørtel, det finnes mange på markedet, og en gang "tørt" etterpå for å få med seg overflødig mørtel.

For øvrig bruker jeg Krejs og sekkestrie til mine dragninger, fungerer til sotfjerning og så på med sekkestrie og den er klar for "dragning". Vil gjerne ha et konstant hardt trykk langs hele kanalen slik at jeg ikke får for mye mørtel på som forårsaker en innsnevring, oppbremsing av røykgassene, noe som gir dårligere trekk.

Link til metoden jeg jobbet med tidligere http://www.skorstensfolket.se/ som er en av mange, men alle er stort sett de samme. Litt tips og ideer angående vaierkabel, som man kjøper på Biltema (typ Artikkelnr:15-8640) og sveiser et solid stativ.

Lykke til, og ta gjerne kontakt om det er noe ///Jonas

Jonas, du kanskje burde postet svaret i den andre tråden istedenfor? :)

Hmmm det kanskje jeg burde gjort. Skal tenke på det neste gang, litt vanskelig å være helt klar i hodet etter en stenhård natthelg på raffet haha

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.