Hei! Jeg eier for en liten stund siden et eldre tømmerhus som fikk en påbygd kjeller en gang tidlig på 1900-tallet. Muren rundt kjelleren består av naturstein med sementmørtel og er helt udrenert så vidt jeg vet. Kjelleren er uinnredet og er ganske fuktig, men ingenting som påvirker gulvbjelkelaget i følge den siste besiktigelsen. Tidligere eier gjorde imidlertid en endring rett før vi kjøpte, han byttet plass for innkommende vann. De gravde da ut en liten seksjon av kjellermuren og boret seg gjennom nevnte steinblokker og førte gjennom vannrørene, og "tettet" med byggskum. Se bilde.

Problemet mitt nå er imidlertid at når det regner eller er vått i bakken (ikke nå om vinteren selvsagt) så lekker det inn vann i gjennomføringen. Dette forårsaker store dammer på kjellergulvet, og i særdeleshet har kjellertrappen begynt å sakte råtne der den står mot betonggulvet og det alltid blir vått. Delvis skyldes jo problemet at kjellermuren er udrenert, men det føles også som at man burde kunne tette denne gjennomføringen bedre! Har forumet noen forslag?

Jeg funderer uten å ha snakket med noen om noe annet tetningsmiddel som er vanntett, typ SikaSwell eller Gummiasfalt eller noe annet lignende...

• Hull i kjellermur fylt med byggeksum rundt en vannrørgjennomføring, med tegn til fukt på veggen.
Naturstein er ikke alltid vanntett. Lekkasjen kan skyldes at tidligere beskyttende leire er fjernet fra steinen. Det er ikke sikkert at det hjelper med noe annet i stedet for fugeskum. Antagelig må en større del av steinens utside isoleres med asfalt. Gjennomføringen er ukyndig utført.

Ja, det føles jo ikke helt profesjonelt med "påkletet" skumfug... Det er uten tvil i gjennomføringen det lekker, så en enkel løsning kan kanskje være å fjerne så mye skum som mulig og tette med noe bedre?

Om jeg MÅ grave ut, er det 1,5 m grus som må bort, sukk... :(

Ja, en budsjettløsning inntil videre kunne være at du fjerner noen cm av fugeskummet fra innsiden og tetter med silikon eller lignende materiale. Deretter holder du det under oppsyn. Hvis det ikke er helt tett, må du grave opp på utsiden til sommeren.

Jeg tror ikke i det hele tatt at det er selve fugeskummet som lekker, men at natursteinen kanskje har blitt forskjøvet fra sin posisjon og gitt enda større fuger rundt omkring.
Dessuten ser det ut som det har vært fuktbelastning i det området over lang tid.

Det dråper fra selve skummet, ingen andre steder. Det var i fjor vår at arbeidet ble gjort så hele sommeren lakk det når det regnet...

Oki. Da er det nok bare å skjære ut skummet og erstatte med en bedre tetningsmasse

Forslag på noen passende sorter? Har to eksempler i første innlegg, men jeg har ingen anelse om hva jeg egentlig skal ta...

Gå inn i en VVS-butikk og be om forslag. Det skal jo fungere bra sammen med PEM-slangen også.

A Alphaminor skrev:
Hei! Jeg eier et eldre tømmerhus som fikk en tilbygd kjeller en gang tidlig på 1900-tallet. Muren rundt kjelleren består av naturstein med sementmørtel, og er helt udrenerad så vidt jeg vet. Kjelleren er uinnredet og er ganske fuktig men ikke noe som påvirker gulvbjelkene ifølge siste inspeksjon. Imidlertid gjorde tidligere eier en endring rett før vi kjøpte, han byttet plass for inkommet vann. De gravde da ut en liten seksjon av kjellermuren og boret seg gjennom ovennevnte steinblokk og førte gjennom vannrørene, og "tettet" med byggeskum. Se bilde.

Mitt problem nå er imidlertid at når det regner eller er fuktig i bakken (ikke nå om vinteren selvfølgelig) så lekker det inn vann i gjennomføringen. Dette forårsaker store pytter på kjellergulvet, og først og fremst har kjellertrappen begynt å råtne der den står mot betonggulvet og det alltid blir vått. Delvis skyldes jo problemet at kjellermuren er udrenerad, men det føles også som man burde kunne tette denne gjennomføringen bedre! Har forumet noen forslag?

Jeg vurderer uten å ha snakket med noen om noe annet tettemiddel som er vanntett, typ SikaSwell eller Gummiasfalt eller noe annet lignende...
Hei!

Jeg står overfor et lignende problem og det er noen år siden du postet. Får jeg spørre hvordan det går i dag og hvordan du gikk frem?

Mvh

Huset solgt siden noen år. 😅 Jeg prøvde faktisk å øke gjennomstrømningen for regnvann i bakken på utsiden ved å bore flere hull langs den veggen med jordbor og fylle med rent singel. Ble noe bedre. Deretter byttet jeg ut fugeskummet med annet materiale, men jeg husker ikke helt nå hva det var dessverre. Tror jeg prøvde noe asfalt. Lykke til!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.