Jeg skulle på en eller annen måte tette skjøtene mellom utegipsskivene for å gjøre det helt vindtett. Hva bruker man? Finnes det noen spesiell tape eller...

Holder det ikke med at de sitter skrudd mot bjelkene? ???

Ja, ifølge alle kunstens regler skal det tettes med skjøtebånd eller byggteip. Den jeg har sett er gul og kan kjøpes på byggevarebutikken. Det viktige er at den er vannavvisende, men ikke diffusionstett (akkurat som gipsen).

Jeg har jukset med Gaffateip når den gule ikke helt strakk til.

Jeg snakket med Danogips om dette da jeg innså at jeg hadde glemt å montere de plastskinner som finnes for å håndtere skjøter som ikke gjøres på regel. Vi ble enige om at den praktiske forskjellen er meget liten. Plastbitene trengs for å oppnå ytelsen i den "typetestede" (?) konstruksjonen, men for den vanlige personen har dette liten betydning. Jeg har følgelig høflig ignorert dette.

Bob_the_builder
H-profiler bruker man som Mathias skriver når man f.eks. monterer stående plater på liggende reisverk. De er ikke først og fremst ment som vindtetting, men er til for å stive opp platekantene slik at de ikke går i stykker når man holder på med veggen. For øvrig har jeg en bunt til overs hvis noen har behov for slikt...

Det er ikke nødvendig å tape skjøter som ligger over en regel.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.