Hei,

Jeg klarer ikke helt å finne et veldig klart svar på følgende, så jeg prøver å stille spørsmålet her.

Jeg har en inngangsutbygging i treverk, øvrig huskropp er tegl. På grunn av at fasaden har vært i dårlig stand, samt et vedvarende maurproblem, har jeg revet ned fasaden og kommer til å gjøre den om.

Mitt hovedspørsmål er om, og hva, jeg skal tette med mellom en tykk regel og teglveggen. Jeg kommer til å bruke noe myk fugemasse der fasadepanelet møter veggen. Bør jeg tette inni veggen mellom regel og vegg også? Der er det en glipe på noen millimeter i dag (se bilde). Kan man bruke fugeskum? Eller putter man inn isolering her?

Dels handler det jo om å unngå unødvendig trekk, og dels om å unngå at maur og skadedyr finner veier inn.

Veggen vil være bygget opp som følger (innenfra og ut): Gips, dampsperre, reisverk/isolering, vindsperre, luftspalte/spikerlekt, fasadepanel.

Takk for svar. Vil ikke ødelegge den gamle reglen som har klart seg i mange tiår. OBS: Nå handler det om glipen på bildet, ikke øvrig pappskive som vil bli revet.

• Glippe mellom teglvegg og gammel trefasade, viser ujevn spalte som vurderes for tetting med isolasjon eller fogskum for å hindre trekk og skadedyr.
Jeg tror nok at fugeskum er den eneste rasjonelle veien.. eller en eller annen form for mykfug ev. begge deler..

• Liker
oakleafh
  • Laddar…
Fugeskum langs med regel og mykfug mot panelet?

• Liker
oakleafh
  • Laddar…
En solid mykfuge som tillater en del bevegelse. Legg tykt slik at maurene får en skikkelig utfordring, ingen akryl eller latex. En solid utefuge.

• Liker
oakleafh
  • Laddar…
Takk for svarene. Jeg dropper fugeskum og går for Casco Multiseal byggfug.

Nå blir jo fasaden ventilert så maur har i prinsippet bare vindsperren å gnage gjennom, og så er de inne i isolasjonen igjen. Men det føles bra å tette der man kan uansett.

Takk igjen!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.