Peter2400 Peter2400 skrev:
Hvordan har du fått underlagspappen tett mot teglet, det er vel egentlig viktigere enn platen som du har satt nå?
Hadde det ikke vært bedre om platen satt under takpappen?
Nå forstår jeg faktisk ikke.. man vil vel likevel hindre vannet fra å ta seg ned så langt som til underlagsduken?
Og da ville det jo ikke blitt tett mellom takstein og vegg samt at skjøten mellom plate og papp bør bli feil.
Eller forstod jeg deg kanskje feil?

Eller sikter du til fotplaten

Jeg har imidlertid underlagsduken oppbrettet et stykke opp mot teglveggen samt festet/tettet med lim og masse

Sist redigert:
Oftest krangler man til det og nå vet jeg ikke hva som er vanlig og ikke, men man kan jo ikke tenke at det skal være platen som er det tette og underliggende tak bygges deretter. Naturligvis må tak og papp være bygget på en slik måte at det er tett selv om det ikke sitter plate der i det hele tatt. Det er jo det samme med tak ellers også, det er jo ikke yttertaket som er det "tette"

S Stefan1972 skrev:
Oftest gjør man det mer komplisert enn det trenger å være, og nå vet jeg ikke hva som er vanlig, men man kan jo ikke tenke at det skal være platene som skal holde det tett, og deretter bygge det underliggende taket. Naturligvis må tak og underlagspapp være bygd på en slik måte at det er tett, selv om det ikke er plater der i det hele tatt. Det er jo det samme med tak ellers, det er jo ikke yttertaket som er det "tette".
Jeg er enig. Selvfølgelig skal underlagstaket være det tette. Men akkurat når det kommer til å tette mellom tak og teglvegg i dette tilfellet, mener i hvert fall jeg at platene er av største viktighet, og at det er der det er kritisk å få det tett, men jeg vet ikke. Kanskje det er feil.

Jeg kan dog ikke se hvordan man skal kunne få bare papp mot en teglvegg helt tett over tid. Oppbretten av underlagsduken mot veggen gjør jo at skjøten blir blottet oppover. Normalt vil man jo ha overlapp slik at skjøt/overlapp havner nedover i takkremmens retning, så å si. Så har jo også tegl en viss sugeevne når det gjelder vann, som med tiden burde innebære at en slik skjøt burde løsne.

Jeg bare tenker fritt og håper noe proff kan si sitt.

/jocke

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.