Holder på med ombygging av mitt tilbyggede garage.

Har gjort om fra flatt tak til saltak og har kommet så langt at det snart er på tide å legge takstein.

Det jeg funderer litt på dog er hvordan jeg skal tette mellom taket og teglveggen på huset.
Har jo tenkt å bruke en ståndskive selvsagt.
Men jeg har sett at mange har klippet ståndplaten som en trapp for å følge fugene i teglsteinen. Er dette noe man bør gjøre eller ville det fungert like bra om jeg freste et RETT spor (diagonalt i vinkel med garasjetaket) altså frese et spor i teglsteinene og fugene
for å slippe klippe og krangle med platen?

Bilde på taket og husveggen
BYRElwsgJPb

• Garasjebygging med skråtak under konstruksjon, stige lent mot veggen og naboens murhus i bakgrunnen, omgitt av grøntområde.
Hei.

Blikkenslagerne jeg har jobbet med den siste tiden har laget platene helt rette, med en liten "utvik" og en omslag øverst mot taksteinen. Så det blir som en liten renne. Deretter fyller de sporet med kitt (mellom tegl og plate i overkant). Og platen festes i veggen med farmaskruer og plugg.

Har også satt slike selv (jobber som snekker) og det er jo lett og smidig. Selv om det ikke er like mye håndverk som å følge fugene og felle inn platen.

Så du mener at platen ikke er innfelt og brettet inn i teglet i det hele tatt? Hvis jeg forsto riktig, så er platen kun brettet ut og deretter bøyet/rundet nedover, og sprekken som blir mellom utbretten på platen og teglveggen er deretter fylt med tetningsmasse? Dette høres jo enklere ut enn å frese et spor som jeg hadde tenkt. Men blir det virkelig tett? For så vidt har jeg jo oppbrett på underlagsduken opp mot teglet som jeg har tettet med asfaltlim/tetningsmasse også. Tenker mest på at det er tett over tid?

Martin_B
Jeg hadde jo selvfølgelig tatt en diamantklinge og frest inn et spor i teglsteinen. Deretter hadde jeg tettet (med en passende fugemasse/lim) både mot teglveggen under sporet, samt i sporet direkte.
Blir nok vanskelig å få bedre tetting enn det, føles det som.
Et tips er å frese inn sporet med litt helling, kanskje 15-20 grader i det minste, slik at vannet renner fra teglsteinen så å si. På den måten blir det enda litt tryggere.
Pleier å sjekke litt på akkurat slike ting har blitt gjort på andre hus, og jeg synes jeg ser innfreste spor ofte. Så det er nok en god metode, kanskje den beste?

Martin_B
Hvis du freser spor, så påfør rikelig med passende tetningsmasse direkte i sporet og fyll det så godt det bare går. Trykk deretter på plåten uten å vippe den for mye. Skru det på plass så snart som mulig eller fest på mest hensiktsmessig måte, for at det skal bli der urørlig til tetningen herder/brenner (brenner = hvis det er en sementbasert tetning, som murbruk eller hva som helst).

Det får nok bli et spor likevel.
Har aldri kjørt med diamantskive i tegl eller lignende før, men føles som at det kan være litt sånn passe å få til et spor som er rett og pent? Så burde det vel støve noe voldsomt.

Får dra til Ramirent og se hva de har av morsomme verktøy å leie ellers.

L
Sett opp en list på veggen med kanten der du skal ha sporet, og følg den, det er mulig å skru opp da hullene skjules under platen, husk at det vil støve en del med rødt støv, det finnes kraftige støvsugere å koble til.

Martin_B
J Joakim Jokko Pettersson skrev:
Det får nok bli et spor uansett.
Har aldri kjørt med diamantskive i tegl eller lignende før, men føles som at det kan være litt si og så å få til et spor som er rett og pent? Så burde det vel støve jævel.

Får reise til Ramirent og se hva de har for morsomme verktøy å leie ellers.
Ingen som helst problemer eller vanskeligheter med å lage rette pene spor med diamantblad i tegl.

Sett en planke så du har kanten akkurat der sporet skal gå, så kjører du etter planken bare.

Skal du ha et skråfrest spor så kan du kløyve planken i samme grader som du vil ha fresingen, med fordel. Da kommer det gå som en dans.

Jeg anbefaler litt større enn 125mm skiver så klart, men det funker også med det om du har litt tynnere planke bare. Ellers 180mm. 230mm er vel å ta i for dette synes jeg :D

En diamantklinge er heller ikke dyr og den gjør du maaange meter spor med i tegl! Tegl er jo ganske mykt sammenlignet med stein liksom. Ja, teglefarget støv kommer du få en del av, så det får du regne med. Men det blåser du lett bort.

Ellers får du bygge noe lite beskyttelse rundt klingen og koble på en støvsuger, men utendørs hadde jeg ikke brydd meg om det faktisk.

Takk for svar og tips.
Veldig smart med planke som guide/anhør faktisk :)
Nå føles det mindre nervøst og man sparer jo noen slanter i tillegg ;)

Fått opp teglet akkurat men noen trenger å kappes til litt så kommer tilbake med detaljbilder neste uke når platen sitter.

Takk igjen

Ok bare for å oppdatere litt så er nå all tegl på plass og således "bare" plater og vindskier etc igjen å gjøre på selve taket.

Etter å ha kuttet noen betongpanner med en diamantklinge så føles nervøsiteten min rundt å spore i teglveggen som et minne blått ;)

Jeg håper å kunne begynne med platene i morgen, hvis været tillater det altså

Her er et til bilde så man kan se før og etter mm.. Garasje med nytt svart tegeltak og uferdige vegger; en trefaset port er forseglet med kryssfinerplater, omgitt av trær og hagetilbehør.

• Liker
ulfben
  • Laddar…
Oppdaterer i tilfelle noen skulle lese :)

Måtte vente på at blikkenslageren skulle lage mine tømmerbeslag, og siden jeg har jobbet hele helgen fikk jeg i dag iallfall fingeren ut og sporret i veggen
Festet opp plata og tegnet så en strek på veggen å følge.
Så var det bare å begynne å spore.
Kjørte for hånd uten planke eller lignende.
Gikk fint da platen i seg styrer så å si...

Her kommer noen bilder av det halvferdige resultatet. Skal tettes ordentlig i sporet og også litt bak platene før de monteres på ordentlig, så kommer det nok til å holde tett. Murvegg med stående plate, nærbilde viser spor i murverket og plate montert langs veggen. Arbeidet er halvferdig, skal tettes mer. Murvegg med teglstein og bølgeformet takplate. En strek er risset inn på veggen som veiledning for montering. Vegg og tak møtes i et hjørne. Svart metallplate installert langs murvegg over bølgete takstein, del av pågående byggprojekt. En metallstige står mot et hus med brun trekledning og teglstein, nær et tak med svarte takstein og en delvis installert ståndplate.

• Liker
Frassenyfiken
  • Laddar…
M Mattias_Eson skrev:
Hei.

De blikkenslagerne jeg har jobbet med det siste har laget blikket helt rett, med et lite "utvik" og en omslag øverst mot teglet. Så det blir som en liten renne. Deretter fyller de det sporet med kitt (mellom tegl og blikk i overkant). Og blikket festes i veggen med farmaskru og plugg.

Har også satt slike selv (jobber som snekker) og det er jo lett og greit. Selv om det ikke er like mye håndverk som å følge fugene og felle inn blikket.
Fusk å vike ut blikket er ikke noe man skal gjøre, fugen vil til slutt slippe. Men å skjære spor og stikke inn blikket er godkjent.

Martin_B
J Joakim Jokko Pettersson skrev:
Oppdaterer i tilfelle noen skulle lese :)

Måtte vente på at blikkenslager skulle lage mine ståndplåtar samt at jeg har jobbet hele helgen så fikk jeg i dag i hvert fall fingeren ut for å spore i veggen
Festet opp platen og tegnet så en strek på veggen å gå etter.
Så var det bare å begynne å spore.
Kjørte for hånd uten planke eller lignende.
Gikk fint da platen i seg selv styrer så å si...

Her kommer noen bilder på det halvklare resultatet. Skal tettes ordentlig i sporet og også litt bak platene før de monteres på riktig så kommer det nok holde tett.[bilde] [bilde] [bilde] [bilde]
Ser bra ut! Tenk også på å få så støvfritt som mulig i sporet før du tetter det. Ser at det er en del murstein-støv igjen. Blås rent ordentlig i sporet med trykkluft. Du kommer ikke til å angre på det, for det vil tette bedre.
I det tilfelle du bruker sementbasert som puss eller så, bløt det med vann ordentlig før påføring også. Så fester det bedre.

Hvordan har du fått underlagspappen tett mot teglet, det er vel egentlig viktigere enn platen som du har satt nå?
Hadde det ikke vært bedre om platen satt under takpappen?

Martin_B Martin_B skrev:
Ser bra ut! Tenk også på å få så støvfritt som mulig i sporet før du tetter det. Ser at det er en del tegldam igjen. Blås rent ordentlig i sporet med trykkluft. Du vil ikke angre på det, for det vil tette bedre.
I det tilfellet du bruker sementbasert så som puss eller så, så væt det med vann ordentlig før påføring også. Da fester det bedre.
Ja jeg skal prøve å få det ordentlig rent/støvfritt. Trykkluft har jeg ikke tenkt på. Det kan jeg låne en faktisk.
Takk for tipset

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.