Hei,
Jeg har et bindingsverkshus som ble rekonstruert i 1995 i henhold til beskrivelsen nedenfor. Nå har leirstenen/pussen løsnet når treverket har beveget seg og dannet ulike store sprekker.
Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med:
1) Hvilket materiale bør man bruke for å fylle igjen de sprekkene som har dannet seg?
2) Når på året er det passende å gjennomføre arbeidet?
3) Hvilken type maling kan jeg bruke og hvilket forarbeid kreves om jeg vil male om hele huset?
Her er beskrivelsen
Ytterveggene er av ubrent leirstein og bindingsverkskonstruksjonen er av massivt kjerneved i furu. Ca. 80 % av bindingsverket er byttet ut. Materialet til bindingsverket er kjøpt på rot av langsomtvoksende furu i Norrland. Disse er deretter tørket i ovner hvor stokkene krympet ca. 15 % for ytterligere å herde materialet. Stokkene har deretter før de ble kappet og hugget til sine tiltenkte plasser, ligget i spesielt sveisede bad med rå linolje hvor de ble mettet over lang tid før monteringen.
Leirstenen er pusset med kalkmørtel og malt med kalkfarge. Bindingsverket er malt med Falu rødfarge.
Stor takk på forhånd

Burde du ikke kunne bruke samme materiale som før? Altså fylle sprekker med kalkmørtel og male med kalkmaling? Eller misforstår jeg noe?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.