Å bygge hus er virkelig en endeløs rekke av uløselige problemer, og nå har man innsett enda ett. Vårt markskap befinner seg ca. 1,5-2 meter over vår grunn, og vår elektriker informerte oss nå om at kabelbeskyttelsesrøret som løper fra markskapet under bakken og inn i huset kan fungere som en hevert hvis det blir lekkasjer i det på grunn av høydeforskjellen, noe verken jeg eller gravemaskinisten hadde tenkt på da arbeidet ble utført. Til problemet hører det at gravefirmaet som utførte entreprenaden har lagt disse kabelrørene utrolig dypt, de dykker mer eller mindre rett ned fra markskapet og i husgrunnen og ligger deretter på flere meters dyp, noe som gjør det veldig omstendelig å kappe røret nede i bakken. Min tanke var da om det går an å støpe en vanntett omslutning rundt strømkabelen, og hva skal man i så fall bruke? Epoxy? Bitumen-basert? Bentonitt-leire? Andre tips?

Jeg trykket inn fogskum i mine rør. Tett ble det.

Marcus Hennix Marcus Hennix skrev:
Å bygge hus er virkelig en uendelig rekke av vanskelige problemer, og nå har man innsett enda et. Vårt markskap befinner seg ca. 1.5-2 meter over vår grunnmur, og vår elektriker informerte oss nå om at kabelbeskyttelsesrøret som løper fra markskapet under bakken inn i huset kan fungere som en hevert hvis det blir lekkasjer i det på grunn av høydeforskjellen, noe verken jeg eller gravemaskinføreren hadde tenkt på når arbeidet ble utført. Til problemet hører at gravefirmaet som utførte entreprenaden har lagt disse kabelrørene utrolig dypt, de dykker mer eller mindre rett ned fra markskapet og inn i grunnmuren og ligger deretter på flere meters dyp, noe som gjør det veldig problematisk å kappe røret nede i bakken. Min tanke var da om det går an å støpe en vanntett omslutning kring elkabelen og hva skal man i så fall bruke? Epoxy? Bitumen-basert? Bentonitt-leire? Andre tips?
Hvilken løsning valgte du? Jeg har to kabelbeskyttelsesrør som, liksom dine, ligger altfor dypt til å grave opp og kappe. Nå har de sprukket, og hver gang det regner, renner det inn vann i kjelleren.

OlaMalmö OlaMalmö skrev:
Hvilken løsning valgte du? Jeg har to kabelbeskyttelsesrør som, akkurat som dine, ligger altfor dypt til å grave opp og kappe. Nå har de sprukket, og hver gang det regner, renner det inn vann i kjelleren.
Det endte med at jeg punkterte røret så langt ned jeg kom til fra innsiden av huset og fylte deretter med fugeskum via en slange. Fugeskum er jo riktignok ikke helt tett, men burde i det minste dempe flødet. Som avslutning støpte jeg en speil av epoxy på toppen som lokk, kanskje 2 dm under kantbalkens bunnivå. Tanken var at hullene jeg laget uansett munner ut rett under dreneringen, så eventuelt vann burde finne veien dit, får man håpe. Jeg planlegger imidlertid å grave meg inn fra oversiden ute ved markkassen hvis det oppstår problemer, men det blir ikke noe hyggelig arbeid det, må ned ca. 2m rundt røret for å komme under sålens nivå og deretter drenere rundt alt for til slutt å lede ut til en grøft sånn at en vannsøyle som trenger over gruslaget ikke kan oppstå. Hvordan ser nivåene ut rundt huset ditt/markkassen?

Jeg har to kabelnett som løper fra kjeller til en anneks i andre enden av hagen. Kanskje 1,5 m under bakkenivå og rørene løper dessverre under en stor tilbygg og en terrasse, så å grave opp er dessverre ingen løsning for meg. Har fundert på om det skulle gå an å lage hull i rørene så dreneringen kunne ta hånd om vannet, som du har gjort, men har ikke kommet på noen god idé for hvordan jeg skulle lykkes med det. Hva brukte du?

OlaMalmö OlaMalmö skrev:
Jeg har to kabelnett som går fra kjeller til en bod i andre enden av hagen. Kanskje 1,5 m under bakkenivå, og rørene løper dessverre under en stor tilbygg og en terrasse, så å grave opp er dessverre ingen løsning for meg. Har vurdert om det ville være mulig å lage hull i rørene slik at dreneringen tok hånd om vannet, som du har gjort, men har ikke kommet på noen god idé for hvordan jeg skulle lykkes med det. Hva brukte du?
Siden jeg ikke trengte å ta meg så langt under bakken (typ 30 cm) kunne jeg grave rundt røret på utsiden og deretter forsiktig stikke hull med en kniv. Vurderte imidlertid også hvordan man kunne punktere innvendig, si et par meter inn i røret, men kom ikke på noen realistisk løsning. Å mekanisk skjære hull føles nesten umulig så langt inn, og å brenne hull med noe slags glødetråd føles veldig risikabelt da man antagelig lett ville smelte elkabelens beskyttelseshylse.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.