2.956 lest ·
5 svar
3k lest
5 svar
Terrassen sitter ikke fast - har båret seg skikkelig...
Høsten 2017 og forsommeren 2018 la jeg terrassebord og kan konstatere at etter den varme tørre sommeren så har
1. Mange av bordene bøyd seg ordentlig
2. De beveger seg opp og ned når jeg går på gulvet siden kantene stikker opp (kantene får det meste av vekten på grunn av punkt 1)
Terrassebordene er fra Byggmax 28x145 og skrudd med rustfri skrue (A2). Terrassebordene var veldig våte av impregnering når de ble lagt, det presset ut væske ved så godt som hver skrue. Vi la "fine siden opp", altså ikke glad eller sur skrue. De fleste bordene hadde en stygg side så det var ikke mye å velge på.
Litt ytterligere info:
Jeg laget en mal for hvor jeg skulle sette skruen og det ble tilfeldigvis 28 mm fra hver kant - jeg ser at på den andre siden av huset hvor håndverkere la terrassebordene så er det litt mindre, varierer omtrent mellom 18-22 mm.
Spørsmål:
* Hvordan setter dere skruene? Nærmere kantene enn jeg har gjort?
* Finnes det noen god måte å få terrassebordene til å ikke bevege seg - ville det f.eks. fungere å slipe så det blir flatt (uten oppstikkende kanter)?
* Ville det ha hjulpet å sette skruene nærmere kantene eller ville treverket ha bøyd seg uansett og dratt ut skruen (eller skruen gravd seg gjennom bordet kanskje)?
1. Mange av bordene bøyd seg ordentlig
2. De beveger seg opp og ned når jeg går på gulvet siden kantene stikker opp (kantene får det meste av vekten på grunn av punkt 1)
Terrassebordene er fra Byggmax 28x145 og skrudd med rustfri skrue (A2). Terrassebordene var veldig våte av impregnering når de ble lagt, det presset ut væske ved så godt som hver skrue. Vi la "fine siden opp", altså ikke glad eller sur skrue. De fleste bordene hadde en stygg side så det var ikke mye å velge på.
Litt ytterligere info:
Jeg laget en mal for hvor jeg skulle sette skruen og det ble tilfeldigvis 28 mm fra hver kant - jeg ser at på den andre siden av huset hvor håndverkere la terrassebordene så er det litt mindre, varierer omtrent mellom 18-22 mm.
Spørsmål:
* Hvordan setter dere skruene? Nærmere kantene enn jeg har gjort?
* Finnes det noen god måte å få terrassebordene til å ikke bevege seg - ville det f.eks. fungere å slipe så det blir flatt (uten oppstikkende kanter)?
* Ville det ha hjulpet å sette skruene nærmere kantene eller ville treverket ha bøyd seg uansett og dratt ut skruen (eller skruen gravd seg gjennom bordet kanskje)?
Vanskelig det der. Skruene nærmere kantene øker risikoen for sprekker eller at skruene knekker. Tror ikke at det hjelper å slipe ned terrassebordene. Noen med erfaring med det på forumet? Så brede terrassebord hadde kanskje passet bedre med 34 eller 45mm tykkelse.
Det er HECO 4.2x55 Rustfri A2, jeg tror ikke at de er altfor dårlige. Jeg er klar over at det er forskjell mellom rustfrie og de som bare har korrosjonsbeskyttelse, men rustne skruehoder er så ... stygt, håndverkerne brukte "gullskrue" men de er rustne etter 3-4 år. Jeg bor på vestkysten et par km fra havet og det blåser omkring en hel del salt her iblant så rustfritt føles riktig...Nyfniken skrev:
Riktig kalde vintre har jeg hørt enkelte "pistolskudd" fra terrassegulvet, jeg antar at det er skruer som har blitt revet av.
En tanke - de her skruvsystemene hvor man drar i skruen i kanten for å unngå synlige skruvhoder, kunne det hjelpe meg? F.eks. https://www.heco.se/deckingtool
Det blir så klart en besværlig løsning å dra dit sånne skruer etter å ha skrudd terrassebordene på vanlig vis først, og det er nok tvilsomt om jeg kan tvinge ned det terrassebordet som har skjoldet seg, men kanskje kan jeg holde det fast så det ikke rører seg i kantene og så slipe noen mm så det blir flatt?
Det blir så klart en besværlig løsning å dra dit sånne skruer etter å ha skrudd terrassebordene på vanlig vis først, og det er nok tvilsomt om jeg kan tvinge ned det terrassebordet som har skjoldet seg, men kanskje kan jeg holde det fast så det ikke rører seg i kantene og så slipe noen mm så det blir flatt?
Klikk her for å svare