2.587 lest ·
2 svar
3k lest
2 svar
Terrassebygging-Ta opp terrassebord etter feilskruing
Hei
Jeg holder på å legge ny terrassebord på eksisterende terrassekonstruksjon, har brukt skjulte skruer. Men nå må jeg ta opp noen planker igjen, men merker at det ikke var lett uten å få sprekker og fliser fra plankene rundt skruehullene.
Er det noen som kan tipse om et bra triks for å redde plankene?
Mvh
Stefan
Jeg holder på å legge ny terrassebord på eksisterende terrassekonstruksjon, har brukt skjulte skruer. Men nå må jeg ta opp noen planker igjen, men merker at det ikke var lett uten å få sprekker og fliser fra plankene rundt skruehullene.
Er det noen som kan tipse om et bra triks for å redde plankene?
Mvh
Stefan
Jeg har tidligere lest anbefalinger om pluggbor, kanskje dog ikke for nøyaktig samme problem.StefanBlom skrev:
Hei
Jeg holder på å legge ny terrassebord på eksisterende terrassekonstruksjon, har brukt skjulte skruer. Men nå trenger jeg å ta opp noen planker igjen men merker at det var ikke lett uten å få sprekker og fliser fra plankene rundt skruehullene.
Er det noen som kan tipse om et godt triks for å redde plankene?
Mvh
Stefan
Ingen egen erfaring men det burde vel kunne fungere om det går komme til, innebærer vel sikkert en del ekstra jobb da jeg antar hullene må plugges etterpå og høvles/freses i riktig profil, om det ikke går bore riktige plugger fra en offerplanke, føles dog som en del arbeid, håper noen har et bedre tips eller smidigere teknikk. Hvor mange skruer gjelder det?
Edit:
Dette var nok sist jeg leste tipset: https://www.byggahus.se/forum/threa...verktyg-och-maskiner-idag.250889/post-5231604
Men kanskje mer generelt for dårlig skrue eller spiker.
Sist redigert:
Medlem
· Sverige
· 5 689 innlegg
Setter man terrassebord med skjult skruvning, må man se det som at det er permanent skrudd. Bevegelser i treverket gjør at man neppe kan skru løs terrassebordene etter en tid og håpe på at treverket kan holdes intakt ved de spinkle festepunktene som blir ved skråskruvingen - det vil flisete av store fliser.
Klikk her for å svare