Jeg har en terrasse med 2 graders helling i dag, oppå en garasje. Nå ligger det fliser der som er håpløst glatte, sprukne osv. Jeg tenker å legge en treplatting flytende på dette. Konstruksjonen er ca 20 år gammel så å legge om hele greia allerede nå føles ikke aktuelt. Planen er å legge 28x120 trykkimpregnert trevirke og bruke samme trevirke som bjelker (liggende flatt) så man har noe å skru i.

Jeg vurderer litt å rulle ut en duk oppå flisene for at det skal holde seg tørt i det underliggende settet. Dette fordi det stadig virker vått og fryser, som fører til sprekker. Eller er det veldig dumt med doble tettesjikt? Hva slags duk skal jeg rulle ut i så fall?

Flislagt terrasse med ugress mellom flisene. Tre-rekkverk omgir området, og en del av husveggen er synlig med gul panel. Byggetegning viser tverrsnitt av en terrassekonstruksjon på et garasjetak, med detaljer om lagdeling av materialer som keramikk, sponplater og fuktsperrer.

Rickard.
Å legge ut en duk føles unødvendig da du sikkert ikke kommer til å kunne gjøre det 100% tett, og da forhindrer du det fra å tørke opp, noe som kunne forverre det. (killgissar)

Legg lektene i hellingen så du ikke demmer opp vannet, og så er det bare å sette i gang, det kommer til å bli bra det der.

Jo, nettopp, reglene i fallets retning selvfølgelig.

Finnes det ingen duk som er litt halvtett da? Slik at de verste skybruddene/snøsmeltingen renner oppå duken ned i takrennen. Samtidig som det sakte fordamper ut under glovarme sommerdager?

Rickard.
Pvcduken som du ser ut til å ha under platene har akkurat den egenskapen, diffusjonsåpen men vanntett. Å legge noe tett over dette pleier ikke å være noen særlig god idé.

Jeg hadde ikke lagt noe i det hele tatt eller helt gjort om tetningslaget, 20 år gammel sarnafil er fortsatt fin når den ligger ute på et tak, men hvordan det ser ut i ditt tilfelle vet så klart ingen.

• Liker
Job Andersson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.