Hei
Tanken er å legge en terrasse og dekke hele plata. Jeg vil bygge opp så lite som mulig for å unngå problemer ved døren. Holder det med for eksempel 45*90 liggende som bjelkelag direkte mot plata og skru 28*120 terrassebord på disse? Vil terrassen bevege seg når man går på den, eller ligger den stabilt av bare tyngden? Det gjelder ca. 25m2.

For å få til vannavrenning bør kanskje ikke bjelkelaget ligge direkte på plata, bør jeg spikre på noen slags føtter eller holder det med takpapp mellom treet og steinen? Kanskje jeg tenkte å bruke biter fra terrassebordene og spikre på under bjelken for å få mellomrommet. Kan jeg like gjerne lage utskjæringer i bjelken for å slippe å heve gulvet mer?

Jeg "låner" denne gamle tråden. Jeg skal bygge terrasse over en gammel støpt betongplate og funderer på hvordan det er best å gjøre det. Forutsetninger:

- støpt betongplate i god stand (muligens siden huset ble bygget -52)
- platen ligger langs huset mellom et "uterom" (som ligger ca. 1m opp) samt garasje.
- utgangen til terrassen vil være fra uterommet, og derfor vil jeg bygge terrassen ca. 50-60cm over betongplaten. Delvis for å unngå byggesøknadsplikt samt ikke komme for høyt mot gate/naboer.
- jeg vil forberede for eventuell taklegging (/innramming?) i fremtiden, men helst ikke ha noen stolper i veien nå.

Min første tanke var å legge bjelke på bjelke (220x45?) og så 28x120 oppå det og få et flytende gulv, men det er kanskje ikke passende hvis jeg vil legge tak på sikt? eller så går det kanskje bra å gjøre den konstruksjonen adskilt fra gulvet? Hva finnes det for ulike tanker rundt dette, og hva er fordeler/ulemper med forskjellige måter?

Jeg vil gjerne komme unna med en lav kostnad, men samtidig bygge noe som holder og ikke ser for sjuskete ut. Jeg har håndverkskyndige folk til hjelp, men vil gjerne danne meg en egen oppfatning om ulike fremgangsmåter før jeg slipper løs noen.

Jeg har dessuten et kjellervindu som jeg tenkte bygge over. Fordeler/ulemper med det? Jeg kan tenke meg å stenge det helt på en måte.

Takk for hjelpen //D

Den beste måten hvis man vil komme opp høyere fra en betongplate er å legge ut leka blokker direkte på platen. Bjelkene fester du mellom garasje og uterom, og leka blokkene støtter bjelkene nedenfra med passende cc mål for å fjerne svai. Bygg i trykkimpregnert trevirke og legg takpappbiter mellom betong og tre. Leka blokkene er lette å sage i riktig høyde med en tigersag eller kappeskive.

• Liker
mmtw
  • Laddar…
Takk! Jeg snakket med en kompis i dag som var inne på samme spor. Takk for takpappstipsen hadde nok ikke kommet på det ellers.

//D

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.