Snille alle dyktige "snekkere". Jeg vil bygge en hundegård til hunden min som er lei av å sitte fastbundet i hagen :o Jeg har aldri bygget noe så "stort" og vet ikke hva jeg må tenke på når det gjelder selve byggeprosessen. Alt om grus, nett, høyde det forstår jeg, men hvordan er det enklest å sette opp "rammen". Må jeg støpe? kan man gjøre enklere den prosessen med for eksempel pelene direkte i bakken eller på annen måte forankret uten å støpe? hvor store skal hver seksjon være? hvordan lager man en dør? osv.
Stor takk for all hjelp jeg kan få.
Ha en fin sommer :)

• Liker
Spont
  • Laddar…
Hvordan hadde du tenkt å bruke hundegården? Dvs hvor lenge skal hunden sitte der? Hvor stor er hunden? Er den veldig tilbøyelig til å rømme?

Hunden er en Baset griffon petit, jakthund, som helst vil være ute, han har en skulderhøyde på ca. 38 cm. Vi går turer med ham 3 ganger om dagen så han burde kunne klare seg fra morgen til kveld. Han rømmer nok ikke men vil sikkert grave så jeg vet at jeg må ha nett under, med en høyde på ca. 2 meter burde han holde seg inne. Vi tenkte å ha en del med grus og en annen med kanskje litt gress men med tanke på at det ikke blir sølete på høsten eller ved regn.

En jakthunds poter/poter mår ganske bra av å ha grus i hundegården, så at disse holder for jakt når det så er tid for det. Satse på grovt grus.

Mange "grunnlegger" sine hundegårder på sviller eller byggetømmer. Men det der med gravetendensen kan skape problemer da du kanskje ikke får dem ned i bakken dypt nok. Deretter rammer man bare opp, eventuelt i trykkimpregnert trevirke, samt slår på netting. Mye vanskeligere enn det trenger det ikke å være.

Nå finnes det vel noen "dyreholdregler" om en hundegårds størrelse, som jeg ikke kan. Men heller stor enn liten. Samt plass for hunden å ligge på, inne så vel som utendørs, samt skyggeplass for sommertiden.

Stor takk til alle for all hjelp. Nå setter jeg i gang og ser hvordan dette blir.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.